• Bompans

Hur gör ni vars sambo studerar när ni är föräldraledig?

Min sambo studerar på universitet och jag är hemma med vår lille son. Jag har nu mjölkstockning. Förutom såklart väldigt ont i brösten så har jag feber med frossa, ont i hela kroppen, huvudet och mår riktigt dåligt. Jag hade behövt honom hemma imon men han säger att det inte går för det är obligatorisk närvaro i skolan och om han inte kommer så får han hoppa av. Är detta verkligen helt rimligt? Jag vet inte vad som gäller. Hur löser ni i samma sits det? Nu har jag dessutom varit uppe med ledsen bebis i timtal för att sambon måste sova pga skolan. Känns som ett helt galet system.

• Svar på tråden Hur gör ni vars sambo studerar när ni är föräldraledig?
  • Lena

Du sjukanmäler dig och han vabbar/är föräldraledig

• Maddi

Vilken egotrippad man du har. Självklart måste han vara hemma om du är sjuk, gör en anmälan på försäkringskassan och fyll i att du är sjuk, han vår vabba för barnet och kontakta universitetet. 

• Fru Ve

Är det verkligen obligatorisk närvaro då idag eller säger din sambo det för att komma undan? Min man har studerat flera år även då vi haft bebis. Problemet med studier är ju att det ÄR svårare att vara borta jämfört med om man jobbar. Är man själv sjuk eller barnet blir sjukt är ju risken att man blir efter. Skolan tar liksom inte hänsyn till det. Och om din sambo blir efter med studierna drabbar det ju er som familj. Så jag kan förstå både honom och dig. Har ni ingen annan vän eller släkt som kan hjälpa dig? Är det nödfall får han väl vara hemma ändå och ta det med skolan sen hur han ska komma ikapp. Men han borde i vilket fall avlasta dig den tiden han är hemma. Han kan ju inte bar lägga sig och sova. Hoppas ni hittar en lösning.

• Mascaraklumpar

Alltså, det är ju inte så att skolan tvingar en att hoppa av, men viss moment går inte att ta igen förrän nästa termin och missar man dem kan det påverka rätten till studiemedel. Jag har gått flera gånger trots att min man (eller jag själv) varit sjuk. Sömn kan jag däremot dra ned på om det behövs.

• Maramina
    Bompans skrev 2017-01-20 05:31:06 följande:

Min sambo studerar på universitet och jag är hemma med vår lille son. Jag har nu mjölkstockning. Förutom såklart väldigt ont i brösten så har jag feber med frossa, ont i hela kroppen, huvudet och mår riktigt dåligt. Jag hade behövt honom hemma imon men han säger att det inte går för det är obligatorisk närvaro i skolan och om han inte kommer så får han hoppa av. Är detta verkligen helt rimligt? Jag vet inte vad som gäller. Hur löser ni i samma sits det? Nu har jag dessutom varit uppe med ledsen bebis i timtal för att sambon måste sova pga skolan. Känns som ett helt galet system.

Ta alvedon och Ipren, duscha riktigt riktigt varmt. Länge. Massera dom samtidigt. Sedan är du som vanligt igen inom några timmar. Kanske ömma bröst och svårt att få ut tillräckligt med mjölk, men ändå. Jag har haft mjölkstockning ett otal gånger. Du klarar det!

Tyvärr så är ju vissa moment i vissa utbildningar obligatoriska (tex olika labbar, special föreläsningar etc) och går inte att ta igen på egen hand och de går inte mer än en gång om året. Så jag vet inte om det är så egoistiskt av din man att gå till skolan. Går han inte måste han ta igen det nästa gång det momentet går och det kan dröja. Går han sista året kanske han aldrig får examen alternativt att han får svårare att få ett jobb när han i övrigt avslutat sina studier. Och i allmänhet vet man ju inte hur hans situation ser ut nästa gång just det kursmomentet går.
  • Griseknoen35

Pluggar också på universitetet. Mitt program kör just nu två kurser parallellt och jag är in två dagar i veckan och allt är obligatoriskt, får vänta ett år innan jag kan gå om kursen igen och då vet jag ju inte om det funkar med kursens schema som går om ett år. Dessutom får jag underkänt på viss antal poäng så får jag inte CSN. Just de dagar jag måste in åker jag in oavsett om jag själv eller barnen är sjuka. Det funkar inte när man pluggar att vara borta hur som helst. Visst brukar man kunna missa typ 20% av en kurs men är det en svår kurs kanske man inte klarar den om man missar de 20%. Det är bättre att din man går till skolan så han klarar kursen och tryggar CSN än att få underkänt. Får han underkänt och åker på omtenta är det jäkligt stressande och den tiden brukar inte finnas riktigt när man har barn.

• Lena

Har man giltig frånvaro och anmäler det på rätt sätt så slipper man krav på poäng för den tiden

• Carambolan
    Lena skrev 2017-01-20 08:01:20 följande:

Har man giltig frånvaro och anmäler det på rätt sätt så slipper man krav på poäng för den tiden

Från CSN, för att förtydliga. Det kan fortfarande bli att att man måste göra om moment nästa gång kursen ges, vilket kan vara problem om godkänt krävs för att vara behörig till nästa termin.
  • trollets mamma

Det FINNS utbildningar på universitet där närvaro är obligatorisk på riktigt. Det gällde t.ex. både när jag pluggade naturvetenskap och samma var det på lärarutbildningen.

Det var t.o.m. så på lärarutbildningen att om blev man inte klarade praktiken under en termin så fick man enligt reglerna inte börja på nästa termin och för att klara praktiken behövde man dessutom gått på 90 % av de ej obligatoriska dagarna på universitetet, för annars missade man teorin som man behövde för att klara praktiken för att få fortsätta utbildningen.

När jag pluggade kemi sa läraren på fullt allvar att var inte en skriftlig uppgift inlämnad på papper senast klockan X på dagen Y, så fick man inte godkänt alls på den kursen. Men dagen Y var det snöstorm, tågen var inställda, jag satt fast på motorvägen där en olycka skett och vägen till universitetet var blockerad. Då ringde jag läraren på morgonen och fick faktiskt dispens till att lämna in uppgiften nästa dag.

Även en för sent inlämnad labbrapport gjord är att man bara kunde få G och inte VG på hela kursen sen.

När mitt barn var sjukt och avstängd från förskolan i fem månader i rad med läkarintyg på det, så gav CSN mig dispens så jag ändå fick studiemedel nästa läsår. Men jag fick söka till samma kurs igen då och var inte garanterad plats och blev därmed även av med min praktikplats på en bra gymnasieskola och blev mot min vilja placerad på en jobbig högstadieskola med helt andra elever och där var det MYCKET svårare att bli godkänd på lärarutbildningens praktik.

Be din sambo kolla de korrekta reglerna med sina lärare, prefekt och ev. med studenthälsan och CSN.

Ibland ÄR det obligatorisk närvaro på fullaste allvar och ibland på en annan dag eller en annan utbildning är det inte obligatorisk närvaro på riktigt utan lärarna "bara säger att det är det för att man ska gå dit".

Svar på tråden Hur gör ni vars sambo studerar när ni är föräldraledig?