• anonymochorolig

Man på dotterns förskola - orolig

Hej!

Det har börjat jobba en ung man på dotterns förskola. Hon är fyra år gammal och det känns lite olustigt att lämna på morgonen...

Han är utbildad barnskötare, inte förskollärare, vet inte om det spelar någon roll... vad tycker ni andra om manliga pedagoger på förskolan?

• Svar på tråden Man på dotterns förskola - orolig
  • Hannama88

Det är väl superbra att småkillarna får en "fröken" att se upp till och lära sig av. Tycker denna könsfixering vi har i olika yrken är löjlig. Det är väl ändå personlighet och kompetens som gör att man passar inom ett jobb och inte vad man har mellan benen?

• Gina43
    Manligpedagog1 skrev 2017-01-20 18:20:48 följande:

Jag har själv nyligen börjat arbeta på en förskola faktiskt, jobbat en månad bara.

Förstår självfallet din oro med tanke på hur media framställer manliga pedagoger (ibland med all rätt, de som på något sätt ofredar barn är det värsta avskum i mina ögon)

Jag är 23 år gammal och detta är min första heltidstjänst, har praktiserat och vikarierat på flera olika förskolor och blivit bemött på både väldigt positivt såväl som negativt sätt och det är alltid tufft att börja på ett nytt ställe. Man är så rädd för vad föräldrarna ska tycka och tänka och jag är därför så sjukt noga med att ta mycket föräldrakontakt för att ge så mycket trygghet jag kan den korta tid jag har med dem på morgonen.

Jag tycker det är jättetråkigt att vi manliga pedagoger inte får samma förtroende från föräldrar och det är det enda som gör att jag är osäker på om jag ska försöka jobba kvar eller om jag ska studera vidare.

Heja dig! Manliga pedagoger behövs verkligen! Vi hade en manlig pedagog där min äldste son skolades in. Han var extremt populär hos alla barn och en trygg person som spred mycket värme. Lyssna inte på de som är tveksamma (de kommer tyvärr alltid att finnas), lyssna på de som är positiva!
  • Bf29okt
    anonymochorolig skrev 2017-01-20 17:35:36 följande:

Hej!

Det har börjat jobba en ung man på dotterns förskola. Hon är fyra år gammal och det känns lite olustigt att lämna på morgonen...

Han är utbildad barnskötare, inte förskollärare, vet inte om det spelar någon roll... vad tycker ni andra om manliga pedagoger på förskolan?

Förstår din oro ts! Jag hade känt likadant ..

Håller med er son skriver att det finns jättemånga bra manliga pedagoger men vem vill ta risken med sitt barn ..
  • Bf29okt
    Manligpedagog1 skrev 2017-01-20 18:20:48 följande:

Jag har själv nyligen börjat arbeta på en förskola faktiskt, jobbat en månad bara.

Förstår självfallet din oro med tanke på hur media framställer manliga pedagoger (ibland med all rätt, de som på något sätt ofredar barn är det värsta avskum i mina ögon)

Jag är 23 år gammal och detta är min första heltidstjänst, har praktiserat och vikarierat på flera olika förskolor och blivit bemött på både väldigt positivt såväl som negativt sätt och det är alltid tufft att börja på ett nytt ställe. Man är så rädd för vad föräldrarna ska tycka och tänka och jag är därför så sjukt noga med att ta mycket föräldrakontakt för att ge så mycket trygghet jag kan den korta tid jag har med dem på morgonen.

Jag tycker det är jättetråkigt att vi manliga pedagoger inte får samma förtroende från föräldrar och det är det enda som gör att jag är osäker på om jag ska försöka jobba kvar eller om jag ska studera vidare.

Av ren nyfikenhet :) varför valde du det jobbet?

Tacksam för svar för jag försöker få bort min rädsla för manliga pedagoger.

Trevlig kväll
  • LindaM

Oj, du skulle inte kunna ha ditt barn på vår förskola, där har vi fram till bara för någon månad sedan varit 3 manliga och 2 kvinnliga.

Sorgligt att alla män ska dras över samma kant:(

• mamma 86
    Bf29okt skrev 2017-01-20 23:44:29 följande:

Håller med er son skriver att det finns jättemånga bra manliga pedagoger men vem vill ta risken med sitt barn ..

Då antar jag att du aldrig skulle lämna ditt barn till en manlig barnvakt för vem vill ta risken med sitt barn
  • backatFL
    mamma 86 skrev 2017-01-22 08:48:24 följande:

Då antar jag att du aldrig skulle lämna ditt barn till en manlig barnvakt för vem vill ta risken med sitt barn

Eller låta sitt barn börja i idrott. Eller gå i kyrkan. Huga!

(Ironi för den som inte förstod det.)
  • Lucius Vorenus

Jag är gift med en manlig förskollärare. Han är oerhört populär och har en bättre löneutveckling än jag så män inom förskolans värld är eftertraktade. Trots det så är han medveten om att det finns människor med ts åsikter och det påverkar absolut i hans yrkesutövande.

• Höstaster

[quote=77329119][quote-nick]anonymochorolig skrev 2017-01-20 17:35:36 följande:[/quote-nick]Hej!

Han är utbildad barnskötare, inte förskollärare, vet inte om det spelar någon roll... vad tycker ni andra om manliga pedagoger på förskolan?[/quote

Jag har varit jätteglad de gånger det varit manliga vikarier på mina barns förskolor och de har varit otroligt omtyckta av barnen. Det har tyvärr inte varit några ordinarie manliga personal, det har de däremot nu på fritids. Har aldrig tänkt tanken att det skulle vara konstigt - varför skulle det vara det? Tänker du att alla män är pedofiler? Tänk i så fall på att de flesta barn även har en manlig föräldrar...

• Bf29okt
    mamma 86 skrev 2017-01-22 08:48:24 följande:

Nej det skulle jag inte.
  • Bf29okt
    backatFL skrev 2017-01-22 09:02:19 följande:

Eller låta sitt barn börja i idrott. Eller gå i kyrkan. Huga!

(Ironi för den som inte förstod det.)

Finns ingen andledninig att förlöjliga. E du inte kapabel att föra en diskution utan att vara otrevlig?
  • mamma 86
    Bf29okt skrev 2017-01-22 21:52:38 följande:

Nej det skulle jag inte.

Så inte med tex din pappa/farfar/morfar eller någon annan nära heller?Det känns inte sunt. Du har inte funderat på att söka hjälp för din rädsla?
  • AnnaMoberg
    anonymochorolig skrev 2017-01-20 17:35:36 följande:

Hej!

Har ditt barn en pappa? Då är han troligen man, bara så du vet.

Barnvakter av manligt kön går bort antar jag? Lärare? Ledare inom idrott eller annan fritidsaktivitet?
  • Coccolina
    Bf29okt skrev 2017-01-20 23:44:29 följande:

Finns VÄLDIGT många kvinnliga pedofiler. Och de söker sig precis som de manliga till barn... Vill du vara säker är det BARA du som skall sitta med ditt barn! Alla andra (även pappan, din pappa osv) är ett hot om du skall vara helt och hållet krass....

Bf29okt skrev 2017-01-22 21:54:27 följande:
    Finns ingen andledninig att förlöjliga. E du inte kapabel att föra en diskution utan att vara otrevlig?

Det handlar faktiskt inte om att förlöjliga utan visa på det löjliga i synsättet... För det är ett löjligt synsätt. Det är löjligt att se ALLA män som hot, för alla män är inte ett hot!! Dessutom är det många kvinnor som är ett hot, men du väljer att ignorera det hotet, vilket är en av anledningarna till att kvinnliga pedofiler är svårare att upptäcka eftersom folk alltid tror att det är männen som är hotet.... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Man på dotterns förskola - orolig