Hej. Jag beklagar innerligt vad ditt barn blev utsatt för, det är ofattbart att sådant tillåts hända i förskolor och skolor. Min son blev som 3 åring grovt misshandlad av en 5( nästan 6 år fylld) - åring för mer än ett år sedan på en allergiförskola i Malmö. Inte nog med att han fick svåra skador både på kropp och själ, vid sista misshandeln slogs han så illa att han blev medvetslös med svår hjärnskakning, fick nedsatt hörsel och problem med synen i över en månad .. Man ringde varken mig eller ambulans utan lät honom vingla omkring i flera timmar tills jag kom för hämtning. Personal bevittnade flertalet av misshandlarna samt när han blev kallad shermuta och andra kränkande ord osv av pojken utan att ingripa. Man ljög och förnekade både incidenter jag själv bevittnat men även det som min son och hans skador vittnade om. Han var livrädd för en av pedagogerna som han beskrev som farlig och som hjälpte 6 åringen att slå honom, det visade sig att ovanstående pedagog sedan första misshandeln hotat honom med att hon och 6 åringens far skulle skjuta mig, halshugga mig, slakta mig på varierande och väl beskrivda sätt om han skvallrade om vad pojken gjort. Hon straffade även honom med fysiskt våld genom att handgripligen slänga ( fysiskt slänga) ut honom efter att han blivit boxad i magen av våldspojken vid lunch och då sagt att " jag ska säga till mamma", hon låste så ut honom i regn och nästintill frysgrader utan ytterkläder tills han skulle svara "rätt" att det var mamma som slagit honom ( denna form av hot fungerar dåligt på en 3 åring som bara får panik eftersom det ju inte är sant och hon såg ju på, så istället fortsätter han ju försöka få henne att förstå att det var pojken). Min son började kissa på sig, b på sig, få panikattacker, endast kunna sova på min mage etc etc, han vaknar fortfarande så fort han går ner i djupsömn eftersom han konstant är livrädd för pedagogen. Han fryser till is och har svårt att fungera av skräck runt kvinnliga pedagoger trots att han nu gått på en bra förskola i över ett år. I alla andra miljöer är han jättesocial, men övertygad om att förskolefröknar är livsfarliga. Efter erfarenhet vill jag säga detta: 1. Anteckna ALLT. 2. Polisanmäl. ( Skolan har juridiskt ansvar för ditt barn från inlämning till upphämtning). 3. Ta kontakt med socialen DU. Det verkar obligatoriskt att förskolor som hämd eller försvar regelbundet anmäler den utsatte familjen för en " orosanmälan"= minst 3-4 månaders helvete för både barn och vuxna ( vår misshandlande, olaga hotande frökens man jobbar på socialen.. 10 dagar efter skolan blivit informerade om min anmälan, likså efter 10 dagars frånvaro på anmodan av hjärnkirurgen finner skolan lösning i att kladda ihop en vag och grundlös orosanmälan...så får vi hembesök av frökens mans kollega och landsman som inte ville visa id eller ge efternamn förrän ca 2 mån in i "utredningen" och då av misstag). 4. Anmäl hos skolinspektionen och barnombudsmannen. ( I vårt fall lät skolinspektionen förskolan utreda sig själva varpå den kriminella fröken höll enskilda intervjuer med barnen som enhälligt angav den misshandlande pojken som den de helst lekte med...till detta hör att han misshandlade alla som var mindre än honom och vissa av de jämnstora, vissa riktigt illa som jag själv bevittnat, så hur otäcka eller figurerade de intervjuerna var kan jag bara gissa. Big surprice så friade förskolan sig själva ;) och inspektionen följde deras linje. Så inga mirakel hos skolinspektionen är att vänta.) 5. Spela in all kommunikation ang händelsen. Du har juridisk rätt att föra ljudupptagning så länge du medverkar i samtalet utan att informera motparten. ( Jag spelade in möten där man försa sig och erkände misshandlar av misstag, denne avslöjande pedagog slutade direkt efter bara ca 4 mån tjänst....Du kan även behöva det som försvar, aga-fröken försökte tex vända vår iniciala konversation där hon bla erkänt att man lät pojken misshandla och kränka de andra till att hon uppfattat det som att jag uttalat hot mot honom..mitt svar på hennes yttrande var sakligt att om rest föräldrar informerats och accepterat detta form av våld mot sina barn, vilket jag är starkt tveksam till så vill jag härmed låtas veta att jag som vårdnadshavare inte accepterar detta mot mitt barn samt att jag anser att den våldsamme pojken har rätt till en stödperson eller liknande.) 5. Byt förskola omedelbart om åtgärder inte tas eller de inte anmäler sig själva så att du inte riskerar att det upprepas och eller att man straffar ditt barn på mer eller mindre tydliga sätt, det behöver inte ta lång tid då det är kommunens anställda som brister i tillsynen och inte klarar eller vill göra jobbet din lön och skatt betalar dem för att göra... 6. Fotografera alla skador.
Lycka till och jag önskar er båda väl.