• Anonym (Vilja)

Medicin mot alkoholmissbruk?

Hej!

När jag dricker alkohol så kan jag aldrig sluta efter ett glas. Det blir alltid 3. Eller 4,5.

Jag tycker inte ens alkohol är särskilt gott- vin har blivit ett sätt för mig att komma ner i varv och lugna tankarna. Jag är kvinna, 40, barn och lyckligt gift. Har alltså egentligen ingen anledning att 'självmedicinera'.

Så jag inser att jag hör till dem som inte ska dricka alls. Jag har varit hos läkare och fått utskrivet Nalrexon och Campral. Finns det någon här som har efarenhet av dessa eller andra mediciner som ska göra det lite lättare att sluta dricka alkohol?

Andra tips?

• Svar på tråden Medicin mot alkoholmissbruk?
  • Lyckatill1

Naltrexon låter perfekt för dig. Om du får några biverkningar kan du be att få Selincro förskrivet, det tar man endast vid behov. 

Det är först när man försöker ändra sina vanor som man märker hur stora problem man har. Kanske landar det i helnykterhet? 

Som förskrivare har jag bra erfarenheter, särskilt av naltrexon men även Campral.

• Anonym (Vilja)

Lycka till1:

Tack! Ja- det ska landa i helnykterhet för mig. Eftersom jag inte tycker det är särskilt gott och inte kan hantera intaget så finns det ju ingen anledning.

Men det kommer bli tufft. För enbart medicin kommer ju inte hjälpa- jag måste även hitta en strategi hur jag ska hantera de känslor/spänningar/stress som jag hittills lindrat med alkohol.

Stämmer, har faktiskt också fått selincro.

Svar på tråden Medicin mot alkoholmissbruk?