• juliakarlssons

Vikingline kryssning, åldersgräns?

Jag och en kompis har pratat ett tag om att det vore kul att åka på en kryssning, ett litet break i vardagen liksom. Och nu ikväll så beställde vi då lite spontant en kryssning via vikingline, den som har ett stopp i en dag i Helsingfors. Vi fyllde i allt vi ville ha, kom till näst sista sidan och tryckte där på fortsätt, när då har kommit vidare (bokningen var genomförd, men inte betald än) så kommer det upp en LITEN "varningsruta" där det står att det är 21års åldersgräns på denna kryssning, och att man kommer behöva visa leg för att bevisa detta om så efterfrågas. Alltså va, kände vi.. Vi är då 20 år, alltså för unga för att åka på kryssningen. Vi läste då runt på deras sida och hittade informationen att man kunde låta någon, ex. en förälder, vara ansvarig för en om man inte är över 21. Menar dem att man alltså måste ha med sig en förälder för detta? Eller går det att ordna via något intyg om att de ansvarar över oss? Det gick nämligen att fixa ett sådant intyg för barn under 16 år, så känner att detta borde gå att ordna? Undrar också, varför är det 21års gräns på denna typ av kryssning? Det är alltså ingen festkryssning, utan en 40 timmars kryssning med spa & en dag i Helsingfors. Är det 21- årsgräns för att få dricka alkohol i Finland eller något? Känns ju skitlarvigt att man som 20-åring inte uppfyller åldersgränsen, vi trodde självklart att det var 18-års gräns. Och att de inte "varnar" en för detta på något sätt förens på sista sidan av ens bokning, inte ens när man fyller i sitt personnr i första rutan som visar att man inte uppfyller åldern... Är det någon som har erfarenhet av detta, och som vet om det går att ordna något sådant intyg, eller är det kört? Vi köpte som tur var avbeställningsskydd. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vikingline kryssning, åldersgräns?
  • juliakarlssons
    Nollat36 skrev 2017-01-21 21:59:40 följande:

21 år gräns gäller utan målsman.

Men gud vad larvigt. Borde vara 18årsgräns kan jag tycka.. Eller att det borde finnas möjlighet till ett sådant intyg om att man har en förälder som "godkänner" eller ansvarar för en, som det finns möjlighet till för barn 16 år och under. Känns som att man är 17 år all over again, behöver ha med sig en målsman när man är 20 år liksom...
  • Bibbidi
    juliakarlssons skrev 2017-01-21 22:43:37 följande:
    Men gud vad larvigt. Borde vara 18årsgräns kan jag tycka.. Eller att det borde finnas möjlighet till ett sådant intyg om att man har en förälder som "godkänner" eller ansvarar för en, som det finns möjlighet till för barn 16 år och under. Känns som att man är 17 år all over again, behöver ha med sig en målsman när man är 20 år liksom...
    Är 20 år på att få köpa sprit i Finland (18 för öl och vin) så det är inte så konstigt egentligen att man måste vara mer än vårat 18 för att få åka utan målsman.

Det där med intyg skulle knappast fungera, för lätt att förfalska.
  • Bibbidi

Haha glömde att det var 20 för att få köpa i butik här också, my bad. Tungan ute

• juliakarlssons
    Bibbidi skrev 2017-01-21 22:46:08 följande:
    Är 20 år på att få köpa sprit i Finland (18 för öl och vin) så det är inte så konstigt egentligen att man måste vara mer än vårat 18 för att få åka utan målsman.

Det där med intyg skulle knappast fungera, för lätt att förfalska.
    Ah men det var det jag tänkte, att de hade en annan åldersgräns för alkohol... fan då. Ändå larvigt tycker jag, man kan väl få åka med om man är 18+ så länge man inte dricker eller blir serverad alkohol? 16 år och under kan liksom fylla i ett intyg och få åka reguljärt själva utan målsman. 
  • Bibbidi
    juliakarlssons skrev 2017-01-21 22:56:51 följande:
    Ah men det var det jag tänkte, att de hade en annan åldersgräns för alkohol... fan då. Ändå larvigt tycker jag, man kan väl få åka med om man är 18+ så länge man inte dricker eller blir serverad alkohol? 16 år och under kan liksom fylla i ett intyg och få åka reguljärt själva utan målsman. 
    Mer jag som tänkte fel förut, i alla fall när jag tittade vad det står på internet. De här nästan samma som oss. Enda skillnaden är att de för börja köpa öl när de är 18 i butik men inte sprit förrän de är 20. Hos oss måste man vara 20 för båda för att få köpa på systemet. Att köpa i baren verkar vara 18 hos båda. sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/83/2788.pdf

Åldersgränsen på båten kan jag tänka mig har att göra med taxfreen, för där kan man ju köpa så fort man kommit ombord på båten.
  • Helium89
    Bibbidi skrev 2017-01-21 23:07:36 följande:

Nog bra om man ringer kundtjänst först och frågar om kryssningen man tänkt åka på

OBS! Vid specialkryssningar/ungdomskryssningar kan andra åldersgränser gälla.*www.tallinksilja.se/bra-att-veta

www.flashback.org/t2195724

Det är enbart vid special/ungdomskryssningar som annan åldersgräns än 18 år KAN komma att gälla.

Bäst att kolla det innan bokning.
Svar på tråden Vikingline kryssning, åldersgräns?