• jennie08

    ADD/svagbegåvning.

    Hej, är det någon här inne som har barn som fått diagnosen ADD och som samtidigt är svagbegåvade? 
    Min son utreddes i höstas och då kom de fram till just detta. De talade även om medicinering men jag är tveksam. Är det någon som har några erfarenheter av detta? Han har dessutom expressiv språkstörning.
    Trots dessa olika funktionshinder så fungerar sonen bra. Det märks inte på honom att det är något annorlunda mer än att han är lite fåordig. I skolan märks det desto mer eftersom han inte hänger med så bra och behöver hjälp för att klara skolarbetet, ffa matten. 

    /En orolig mamma

  • Svar på tråden ADD/svagbegåvning.
  • Tussen06

    Min son har ADD och har det tufft i skolan med vissa ämnen, främst svenska och matte. Vi har provat olika mediciner Ritalin, concerta och elvanse. Just nu äter han elvanse och det funkar bra. Han har haft hjälp i skolan av en speciallärare, både i klassrummet och i mindre grupp i enskilt rum. Han får lite enklare uppgifter, har en padda som han jobbar på, får ha miniräknare på matten. Han behöver egen uppstart efter genomgång inför hela klassen och behöver bli påmind om vad han ska göra. Han är lite osäker och vill gärna att nån ska säga att det är rätt innan han går vidare. I trean fick han rita och berätta muntligt för läraren när det var uppgifter som skulle göras, istället för att skriva. Så såg de att han hängde med. I de mer praktiska ämnena har det gått lättare. Han går i 4:an nu och fick sin diagnos i 2:an. Ibland förstår han inte vad han ska göra och det syns på omdömet. Han har det även tufft socialt. Har ingen/inga "bästa" kompisar i klassen, men i annan klass. Han har sina kompisar här hemma oxå.

Svar på tråden ADD/svagbegåvning.