• minime2017

September-bebis, för första gången

Hej! 

Tänkte starta en tråd här och se om någon vill följas åt. Är förstagångs föräldrar och vi plussade igår. Har varit iväg en vecka på semester och har känt det på mig/oss, så när vi landade igår så åkte vi och köpte ett test och mycket riktigt... vi är gravida. Vi tittade bara på varandra med skräckblandad förtjusning. Läskigt! Kul! Omtumlande! 
    Ringde BVC idag och fick tid 13/2. Som det verkar så är jag i v5, och om allt stämmer så BF i slutet på September.
    Någon annan som fått liknande tid? Hur mår ni? Hur känner ni? 
    När vågar man berätta? 

Kram till er!

• Svar på tråden September-bebis, för första gången
  • Anonym (HERREGUD)

DU är gravid och inte NI! Sorry men låter konstigt när folk säger så. Vänta minst tre mån sen kan du berätta!

• risenta
    Anonym (HERREGUD) skrev 2017-01-23 17:16:46 följande:

DU är gravid och inte NI! Sorry men låter konstigt när folk säger så. Vänta minst tre mån sen kan du berätta!

Eller hur! Haha vadå VI lixom ? :)
    Anonym (HERREGUD) skrev 2017-01-23 17:16:46 följande:

• Anonym (blomman)

Grattis till er graviditet! :)

Jag tycker man ska berätta när det känns rätt och bra för än själv. Finns inget rätt eller fel :)

• bumblebeez

Du eller vi, spela roll! 

Också en förstagångare här. Plussade för två veckor sedan. Jag har redan varit på ett informationsmöte och har mitt "riktiga" inskrivningsmöte i slutet av februari med blodprov osv, då i samband med ett tidigt UL också. 

Jättekul, men jag har inte riktigt tagit in att jag är gravid. Det känns inte. Lite molvärk ibland, lite trötthet (bara några dagar), liiite ömma bröst (ibland). Idag var jag iofs ganska hungrig. Jag är duktigare att inte äta sött, är inte ens sugen och jag är egentligen en sockermissbrukare. 

Men som sagt kul, håller tummarna för oss gravida att allt går som det ska dessa veckor! :) 

Är det vanligt att inte känna så många symtom och känna sig ogravid i v 6/7? 

• Äntligen2017

Första barnet här med, v. 5+3 idag, bf 22/9.

Jag var gravid i maj också, och "behövde" berätta om graviditeten då vi var på semester med familjen, trots att vi inte hade tänkt det. Det fanns inte på världskartan.

Men 6 dagar senare fick jag mf, och jag var då väldigt glad över att någon annan visste. Det var aldrig (!) konstigt att prata om det. Faktiskt väldigt skönt då jag fick höra om fler mf.

Efter det har det också varit skönt då jag och min svägerska kan prata om allt som har med bebisverkstad att göra. Typ klassikern -mensen kom igen. Sånt som sambon inte "förstår"..

• Anonym (Förväntansfull)

Hej allihop, å grattis!!

Även här första barnet. Jag å min man har försökt bli gravid i nästan 1,5år, å äntligen så kom aldrig mensen å jag gjorde ett test förra veckan som plussade. Såå enormt glada men så svårt också å förstå..å läskigt att hoppas å drömma för mkt. Nu är jag i v.5+4. Har egentligen haft svårt å veta o känna symtom då jag tyckt jag känt massa olika under den tiden vi också försökt. Nu ömmar bröstvårtorna mer än vad de gjort å känner lite molvärk ibland..mår lite illa ibland men inte mkt.

Idag fick jag en brunblandad flytning å blev lite orolig, men ringde 1177 direkt och sköterskan jag pratade med sa att det inte var något ovanligt såhär i början.

Är det någon annan som fått liknande?

• Anonym (Ung)

Hej! Första för mig/oss också, jag plussade för ca 1 månad sen, efter att ha varit hemma från skolan pga magsjuka så köpte mamma ett test för hon "kände på sig" att jag va gravid. Nu är jag i v13. någon mer ung(under 20 typ)?

• Måne09

Vi väntar också vårt första barn. Har bf 29e september. bara 1 vecka och några dar kvar tills rul.

• Martina1990Lejon

Det finns en sida på Facebook som heter September mammor. Den är hemlig, men lägg till mig som vän så lägger jag till er i gruppen :)
    Jag heter Martina Lejon på Facebook.

• Kanelin

Hej! Väntar också första barnet.

Va iväg på RUL i tisdags, fick Bf 24/9.

Obeskrivlig känsla att få se de lilla livet. Har inte riktigt kunna ta in att jag är gravid tidigare, men de kommer mer och mer nu när vi har fått se h*n.

Hur känner ni andra ? Märker ni av er graviditet mycket ?

• Måne09
    Kanelin skrev 2017-04-28 16:35:32 följande:

Hej! Väntar också första barnet.

Va iväg på RUL i tisdags, fick Bf 24/9.

Obeskrivlig känsla att få se de lilla livet. Har inte riktigt kunna ta in att jag är gravid tidigare, men de kommer mer och mer nu när vi har fått se h*n.

Hur känner ni andra ? Märker ni av er graviditet mycket ?

jag tror jag kände bebis igår :D det fladdra till i magen, vibrerade typ.. det måste ju varit bebis? vi har rul på ons :)
  • Kanelin

Så har jag också känt. Många verkar beskriva de första rörelserna som fladder, så de måste ju va så :)

Spännande! Ska ni ta reda på kön ?

Jag tycker veckorna fram till ul har gått så lååångsamt, men inser ju nu att snart halva tiden är gången :O

• Måne09
    Kanelin skrev 2017-04-29 01:20:12 följande:

Så har jag också känt. Många verkar beskriva de första rörelserna som fladder, så de måste ju va så :)

Spännande! Ska ni ta reda på kön ?

Jag tycker veckorna fram till ul har gått så lååångsamt, men inser ju nu att snart halva tiden är gången :O

Ja, vi ska ta reda på könet om det går att se. får se om min känsla är rätt :) Har du några känningar "vad" det är där inne? :D  Ja, jag tyckte att tiden till rul var en evighet tills dess när jag fick tiden. Förstår knappt att det är dags på onsdag och på lördag nästa vecka har vi nått halvvägs. :o
  • Kanelin

Vad säger din magkänsla att de är då? :)

Vi fick veta att de är en tjej där inne, innan så gissade jag på att de skulle va en grabb :)

Inte många dagar kvar nu för er att vänta. Har ni varit på UL förut eller blir de här första? Vet att vissa brukar få göra UL tidigare av olika anledningar. I mitt landsting är de ett som gäller,om de inte är något extra som måste kollas.

• Måne09
    Kanelin skrev 2017-04-29 14:26:44 följande:

Vad säger din magkänsla att de är då? :)

Vi fick veta att de är en tjej där inne, innan så gissade jag på att de skulle va en grabb :)

Inte många dagar kvar nu för er att vänta. Har ni varit på UL förut eller blir de här första? Vet att vissa brukar få göra UL tidigare av olika anledningar. I mitt landsting är de ett som gäller,om de inte är något extra som måste kollas.

Jag tror på pojke :) egentligen spelar det inte så stor roll, kul oavsett ju :) Kul med en liten tjej! :D

Vi var och gjorde ett extra i v 10 för jag har haft MA tidigare, och jag fick ont i ryggen som tidigare, så bm tyckte det var lika bra och kolla upp. stilla oron lite. Här är det också bara ett som gäller.
  • Kanelin

Ok, får se om din gissning stämmer då :) är de nå speciellt som får dig att tro stt de är en kille, eller är de bara magkänslan ?

Ne visst spelar det ingen roll, man är glad oavsett :)

Ja just, skönt att få komma iväg och kolla tidigare när de blir så, kan förstå oron om man haft MA tidigare.

• Måne09
    Kanelin skrev 2017-04-30 18:38:46 följande:

Ok, får se om din gissning stämmer då :) är de nå speciellt som får dig att tro stt de är en kille, eller är de bara magkänslan ?

Ne visst spelar det ingen roll, man är glad oavsett :)

Ja just, skönt att få komma iväg och kolla tidigare när de blir så, kan förstå oron om man haft MA tidigare.

drömde om en pojke i höstas långt innan jag var gravid :) så därför typ. och sen har jag lite typiska "pojk" symtom, det kan ju vara myt så vi får se.. därför jag tror pojk. :) Mina drömmar har haft rätt innan så.

Ja, men verkligen, och att bm tar ens oro på allvar var verkligen så skönt.
Svar på tråden September-bebis, för första gången