• schmetterling

    "Världen är liten"-upplevelser.

    Hallå alla!

    Alla har säkert varit med om något liknande. Man träffar någon ny person och helt otippat har man gemensamma vänner. Eller så träffar man en bekant på en plats där man inte väntat sig att ses.

    Jag lade tråden i forum "resor" men det behöver så klart inte handla om resor. Den upplevelse jag kommer att tänka på var såhär:

    Jag var 13, vi bilade runt med familjen i Tyskland. Vi campade, bodde på olika campingplatser en dag/flera dagar och åkte vidare. Vid det här tillfället var vi utanför Melsungen, som är en liten tysk stad, kanske runt 15 000 invånare. Inget stort turistmål alltså. Vi såg en annan svensk bil + husvagn intill vårt tält och mamma och mannen i familjen började prata lite..

    Mamma: Vi är från Göteborg,
    Han: Ja, vi är från Örebro
    Mamma tittar på hans tröja, som hade en företagslogga på sig
    Mamma: Arbetar du på [företag]?
    Han: Ja
    Mamma: Det gör min svägerska också.
    Han: Jaha, vad heter hon då?
    Mamma: Hon heter X
    Han: Ja, henne känner jag, vi är goda vänner.
    Mamma: Oj, jaha.. men då måste du väl varit på hennes 50-årsfest i våras?
    Han: Jadå
    Ungefär här kom min pappa, och de kände igen varandra. Hade suttit nära varandra under middagen.

    Så, har någon haft nån annan sån här upplevelse? Behöver som sagt inte vara på resor, kan ju vara hemma med Glad

  • Svar på tråden "Världen är liten"-upplevelser.
  • Carambolan

    Vi var på Sicilien och åkte taxi. Kallpratade lite med taxichauffören sådär som man gör. Han frågade var vi kom ifrån och när vi berättade att vi kom från Sverige blev han jätteglad och berättade att han har en bror som bor här. Det visade sig att hans bror driver pizzerian i den lilla hålan som ligger alldeles intill vårt landställe, en ort med mindre än 5000 invånare. Det var verkligen mitt livs mest slumpmässiga sammanträffande hittills.

  • i-o

    Det är samma sak på internet. Lika tråkigt och enformigt här som irl.

  • Ullabellasekreterare

    Var med mina föräldrar på Irland. Skulle fråga efter vägdirektiv på stan och mina föräldrar frågade en lokal irländare, berättade var vi kom ifrån osv. Irländaren sken upp som en sol när de nämnde vårat lilla samhälle; vår kommun kände han väl till, hans fru var därifrån och han hade även släkt där hade han släkt som vi även kände väl.. 

    Världen är liten =) 


    Amen DURÅ
  • Pimpinellan

    Vi var på körresa i USA. Nånstans träffade vi på ett svenskt par som hade sommarstuga utanför den lilla ort i norrland vår kör kom ifrån!

  • Linnis92

    Var på solsemester i Bulgarien när jag var 13. Min mammas gubbe brukade ha för vana att sjukanmäla sig de veckor han bokat resa. "För att spara semesterdagarna". (Snålgubbe) I alla fall, denna gång hade han av någon anledning inte sjukanmält sig. Vii står i en liten kiosk och ska köpa chips och så på andra sidan hyllan står hans personalchef och utbrister "Hej Lasse!"

  • MattyBRaps

    Bodde i ett jourhem med två andra barn, 1&2. Vi hamnade i olika familjehem, jag bodde fyra år senare på ett behandlingshem med två tjejer som kan kallas M & R. När jag ytterligare ett år senare hälsade på 1&2 upptäckte vi att deras familjehemsmamma var mitt gamla familjehems bästa kompis! Lade upp en snap med dem och då kommenterar M "Va, det är ju 1&2!". Visade sig att de hade bott på samma sishem.

    Inte nog med det, samma dag som 1&2 flyttade från sishemmet till familjehemmet hade R blivit utslängd från familjehemmet och flyttade till sis, och senare hamnade på samma behandlingshem som mig.

    Det är nog den mest chockerande händelsen jag kan komma på nu :P

  • Klickerträna

    Kommer från en rätt liten håla i Sverige. Var på Gran Canaria med familjen som typ 11-åring. När vi kommer in på hotellområdet ligger bekanta till min far (man + hustru) där och solar vid poolen. De kom från samma stad som oss. Verkligen sammanträffande.

    Har flyttat in till min pojkvän i en större stad för att plugga. Och så blev jag bjuden på barndop till min sambos släkt i en liten håla utanför staden, och döm om min förvåning när en lektor var på samma dop. Visade sig vara släkt till min sambos systersons sambo - alltså den nyblivna mamman, och lektorn bor i samma lilla håla som min sambos föräldrar.

  • schmetterling
    Linnis92 skrev 2017-01-23 19:36:56 följande:

    Var på solsemester i Bulgarien när jag var 13. Min mammas gubbe brukade ha för vana att sjukanmäla sig de veckor han bokat resa. "För att spara semesterdagarna". (Snålgubbe) I alla fall, denna gång hade han av någon anledning inte sjukanmält sig. Vii står i en liten kiosk och ska köpa chips och så på andra sidan hyllan står hans personalchef och utbrister "Hej Lasse!"


    Så den här gången hade han faktiskt tagit semester? Synd att han inte åkte dit på det, trist med folk som fuskar. Nåja, lite OT för den här tråden. Kul sammanträffande i alla fall.
  • schmetterling
    Carambolan skrev 2017-01-23 17:44:33 följande:

    Vi var på Sicilien och åkte taxi. Kallpratade lite med taxichauffören sådär som man gör. Han frågade var vi kom ifrån och när vi berättade att vi kom från Sverige blev han jätteglad och berättade att han har en bror som bor här. Det visade sig att hans bror driver pizzerian i den lilla hålan som ligger alldeles intill vårt landställe, en ort med mindre än 5000 invånare. Det var verkligen mitt livs mest slumpmässiga sammanträffande hittills.


    Oj, verkligen en märklig slump. Annars brukar väl reaktionen från italienska taxichaufförer mer vara "Aha, Sweden, Ibrahimavic!"

    Det var i alla fall vad vi fick höra i Rom. och.. "and IKEA".
  • elyse

    På en kryssning med många amerikaner valde vi ungefär varannan kväll att dela bord med andra par i den större restaurangen. Den här kvällen hamnade vi bl.a. bredvid ett äldre par. Lite kallprat, tänkte att vi nog inte har så mycket gemensamt. Då har mannen släktingar i Ljusdal! Jag är från Hudiksvall. (Grann-städer i Hälsingland). Stackars våra respektive - vi tjattrade i många timmar... :)

  • Linnis92
    schmetterling skrev 2017-01-23 20:15:28 följande:

    Så den här gången hade han faktiskt tagit semester? Synd att han inte åkte dit på det, trist med folk som fuskar. Nåja, lite OT för den här tråden. Kul sammanträffande i alla fall.


    Den gången hade han tagit semester och mig veterligen har han inte fuskat mer efter det. Så han lärde sig nog en läxa.
  • Dumbledore

    Jag var i New York och befann mig i en matbutik för att handla till middagen, jag var och hälsade på en kompis. Så hörde jag någon svära på svenska bakom en hylla, kikade runt och upptäckte en tjej jag gått i skolan med. Ett glatt möte, vi pratade en stund och sen visade det sig att hon även kände kompisen jag var och hälsade på. Blev en trevlig middag med båda två. :)

  • Aniiee

    Jag serverade min lågstadielärare på en restaurang i Toscana en gång. Vi hade inte sett varandra på 10+ år, men hon kände igen mig ändå. =)

    När jag gick på ett universitet i USA hjälpte jag en tjej att släktforska lite på sin svenska sida. Tog inte många timmar innan vi insåg att våra mormödrars föräldrar var.... samma personer =O


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 44. Bara 56 kvar.
  • Grodis15

    Jag, tjej från Stockholm, var på charterresa och träffade en kille från Malmö. Vi hade lite kul där och sen drog jag hem. Runt en månad senare sitter jag med några klasskompisar och babblar och en av tjejerna berättar att hon träffat en kille som är från Malmö men nu flyttat till stockholm, hon nämner hans namn som var ganska ovanligt. Jag frågar om hon har bild på honom och visst var det samma kille. Något stel stämning blev det kring bordet...

  • Commander

    1981 var jag och mina föräldrar på solsemester i Israel. I hotellrummet bredvid bodde ett annat svenskt par som vi blev goda vänner med, sedan umgicks med hela veckan.
    Vi träffade inte dem mer efter att vi kom hem.
    1987 åkte mamma på kärleksresa med nya pojkvännen till Teneriffa och på samma hotell bor detta par. Det var lite oväntat!

  • Tilja

    Jag var med min familj och tittade på ett hus som vi troligen skulle köpa. När jag kommer dit blir jag helt förvånad och undrar vad min hemkunskapslärare gör där i trädgården! Det visade sig att hon var den dåvarande ägaren till huset. Kunde inte låta bli att tänka på att hon duschat i den duschen varje gång jag duschade... Kändes jättemärkligt! Haha

  • Erla

    Jag stötte på min bildlärare från högstadiet när jag mellanlandade i Paris på väg hem från en månad lång resa i USA. Jag hamnade precis bakom hen vid incheckning på flygplatsen då hen också skulle hem till Sverige, fast från en veckas semester i Frankrike.

    Hade en period för några år sedan då jag släktforskade och fick då kontakt med en avlägsen släkting som bodde i Örebro. En bra bit från den lilla orten jag då bodde på, ca 5h bilresa. Vandrade iväg en dag till närmaste kyrkogård för att kolla in några gravar som tillhörde min släkt och där vid gravarna mötte jag min avlägsna släkting från nätet :P han råkade vara på besök i krokarna just den dagen som jag valt att besöka kyrkogården. Då kändes världen mycket liten, eller åtminstone att något styrt lite i det hela.

  • Rödtjärnens Anna

    När jag blev tillsammans med min ex-man visade det sig att min mamma var dagisfröken till min ex-man kusin... i Stockholm, 55 mil söderut.

    När jag träffade min nuvarande fästman visade det sig att min ex-man och min fästman är tremänningar. Min fd svärfar och nuvarande svärmor är kusiner. De är födda/uppvuxna i olika städer.

    Troligtvis har jag suttit hemma hos min ex-mans farmor och sett på fotografier på den man som ska bli pappa till mina barn. Det var inte den mannen som då satt bredvid mig och kollade i samma album. Farmodern har tydligen pratat mycket om mig med mina svärföräldrar, de visste exakt vem jag var utan att vi träffats. Väldigt konstigt.

    Jag brukar säga att det är farmodern förtjänst att jag och fästmannen blev ett par. Hon gick bort året innan vi träffades och första gången jag och fästmannen pratade var den dagen hon skulle fyllt 80..

    Världen är liten och bra konstig

Svar på tråden "Världen är liten"-upplevelser.