• LinnéaBeata

Tonåring åka utomlands själv?

Hej! Jag har en 17 årig dotter som planerar att åka utomlands till sommaren/ hösten. Hon kommer åka med en kompis som då fyllt 18år. Jag undrar om någon har erfarenhet av vad som gäller när en minderårig åker utomlands själv utan vårdnadshavare. Behöver man skriva på något papper, ringa flygbolaget, osv?

• Svar på tråden Tonåring åka utomlands själv?
  • Anonym (123)

Bara pass, försäkringar osv är OK så borde det inte vara något problem

• Mrs Green

När jag åkte på charterresa innan jag var myndig ville resebyrån ha intyg från mina föräldrar. Men annars tror jag inte det ska behövas, jag känner en 17-åring som tågluffade, då var det bara att åka.

• Queennr1

Skulle som förälder ALDRIG godkänna en utlandsresa av charter och festtyp för en 17 åring.

Möjligtvis en långhelg i Belgien för att fågelskådarens eller nåt liknande.

• Dumbledore
    Queennr1 skrev 2017-01-23 20:36:23 följande:

Skulle som förälder ALDRIG godkänna en utlandsresa av charter och festtyp för en 17 åring.

Samma här! Jag skulle tycka det var jobbigt om en 20-åring åkte på en sån resa också, men då kan man ju inte riktigt bestämma längre.
  • LinnéaBeata
    Queennr1 skrev 2017-01-23 20:36:23 följande:

Kan tilläga att dom inte ska på en resa av festtyp. Tjejerna har planerat en resa till Venedig för att sedan några dagar efter åka ner till Rom och kolla in Colosseum, Vatikanstaten mm. Båda tjejerna är även väldigt duktiga på att ta ansvar och vet själva vad vi som föräldrar tycker dom får och inte får göra när dom är där.
  • volvo142

helt ärligt har jag lite svårt att tro att dom inte åker på en festresa..

• LinnéaBeata
    volvo142 skrev 2017-01-24 02:00:33 följande:

Jag tror jag känner min dotter bäst och vet själv att hon inte kommer dricka någon slags alkohol. Dels för att hon vet vad konsekvenserna skulle bli om vi fick reda på att hon har druckit och för att hon inte är en festartyp. Men det var inte därför jag skapade denna tråd utan jag vill bara veta den övervägande information om att flyga utomlands utan förälder.
  • Stårschan
    volvo142 skrev 2017-01-24 02:00:33 följande:

Det här kan vara lite svårt för en del öl- och spritälskare att ta in och greppa, men det är inte en naturlag att alla 17-18-åringars högsta dröm är att festa.
  • Duckan

Vi åkte på charter som 17-åringar. Då var det inga konstigheter med att få resa utan tillstånd. Fast detta var 1992!
    Och ja, det var en festarresa och inget annat.

Svar på tråden Tonåring åka utomlands själv?