• Nol_S

Nytt jobb och vab

Måste skriva av mig lite men jag började nytt jobb 2/1 på skola. Mina barn började ny förskola. Och nu har jag vabbat 3 dagar redan samt varit borta för inskolning. Jag får så fruktansvärt dåligt samvete för att jag är hemma från jobbet. Varför är det så?

Jag har väl lika stor rätt som andra att vara hemma. Men det är extra känsligt nu med nytt jobb. Man vill visa framfötterna...

Men ändå, jag vet hur känsligt det är med vikarier osv de växer inte på träd men jag måste väl ändå kunna få prioritera mina barn utan att må dåligt. Blir tokig på detta här.

• Svar på tråden Nytt jobb och vab
  • Nol_S

Nä, inte häromkring iallfall. Det hade ju dock underlättat såklart.

• Duckan

Jag hade också haft dåligt samvete om jag varit borta så pass mycket inom loppet av fyra veckor.

• Isola747

Jag hade nog planerat så att inskolningen skett innan nya jobbet började. Dock antar jag att du meddelat på jobbet redan när du skrev på papper att du behövde vara borta för barnens inskolning och då var de ju medvetna om det när du anställdes. Vab kan man ju inte göra något åt och arbetsgivare och kollegor är ju medvetna om att man vabbar ibland när man har små barn. Dock kan det såklart ändå bli tröttsamt för kollegor om man vabbar väldigt ofta och inte delar ansvaret för de sjuka barnen med den andra föräldern. Men är den andre föräldern inte närvarande kan man ju inte göra så mycket åt det heller. Är barnen sjuka så är de och då är de faktiskt viktigare än jobbet.

• Fru Ve

Ja du kan inte göra så mycket om du är ensam och barnet är sjukt. Detta förstår säkert kollegorna också. Jag blir mer irriterad på de som HAR en närvarande pappa till barnen men ändå inte kan dela på vabben.

Svar på tråden Nytt jobb och vab