• Mikaelayasar

Hur mycket äter din ettåring?

Precis som rubriken lyder. Hur mycket äter din ettåring? Under en dag? Ex hur många potatisar under en lunch eller middag?

Min är sååå kräsen och på senaste har hon börjat matvägra. När jag gett henne första tuggan av maten så kan hon ha tuggan i över en timme utan att varken spotta ut den, tugga eller svälja. Blir tokig! Hon lever i stort sett på apelsin! Kan tillägga att hon tom gått ner i vikt. Vad gör man? Har någon därute varit med om liknande? Tips?

• Svar på tråden Hur mycket äter din ettåring?
  • maratontjejen

Min ettåring äter allt, såhär kan de se ut en vanlig dag.
    Frukost: äggröra, yoghurt, fruktdryck eller smoothie, liten smörgås med leverpastej.
    Mellanmål: 2 dl. välling
    Lunch: 1 portion spagetti och köttfärssås.
    Mellanmål: Smoothie och kex
    Middag: Det vi äter, igår fiskgratäng.
    Kvällsmål: 2 dl. välling
    Min 3 åring är däremot lite kräsen och äter inte smörgås eller äggröra så där är det gröt som gäller till frukost. Mitt tips är att ge vad barnet kan och vill äta. Om din 1-åring gillar välling eller ersättning ge det som tillägg så kommer nog matlusten tillbaka. Allt går i perioder också. Lycka till.

• MissHelene

Min vägrar allt utom spagetti o köttfärssås just nu :D ha ha
    Tror d e ngn fas bara, äter han välling lr något annat förutom apelsin?

• Mikaelayasar
    maratontjejen skrev 2017-01-26 10:56:34 följande:

Min ettåring äter allt, såhär kan de se ut en vanlig dag.

Frukost: äggröra, yoghurt, fruktdryck eller smoothie, liten smörgås med leverpastej.

Mellanmål: 2 dl. välling

Lunch: 1 portion spagetti och köttfärssås.

Mellanmål: Smoothie och kex

Middag: Det vi äter, igår fiskgratäng.

Kvällsmål: 2 dl. välling

Min 3 åring är däremot lite kräsen och äter inte smörgås eller äggröra så där är det gröt som gäller till frukost. Mitt tips är att ge vad barnet kan och vill äta. Om din 1-åring gillar välling eller ersättning ge det som tillägg så kommer nog matlusten tillbaka. Allt går i perioder också. Lycka till.

Hon vägrar välling. Testat med det med. Det enda hon vill dricka är vatten. Har pågått i två mån nu. Hoppas att det går över. :/
  • Mikaelayasar
    MissHelene skrev 2017-01-26 11:34:56 följande:

Min vägrar allt utom spagetti o köttfärssås just nu :D ha ha

Tror d e ngn fas bara, äter han välling lr något annat förutom apelsin?

Apelsin och vatten. Jättekonstig? Borde bli hungrig någongång tycker man?
  • Mikaelayasar

Kan tillägga att hon är VÄLDIGT aktiv och glad annars. Hur hon har så mycket energi förstår jag verkligen inte!

• maratontjejen
    Mikaelayasar skrev 2017-01-26 12:40:12 följande:
    Hon vägrar välling. Testat med det med. Det enda hon vill dricka är vatten. Har pågått i två mån nu. Hoppas att det går över. :/
    Har du prövat med Sempers Baby Semp från 1 år? Min 3-åring vägrade välling men accepterade Baby Semp som vi använde som mellanmål då och då. Bara vatten och apelsin låter oroväckande. Vad säger BVC?
  • Mikaelayasar
    maratontjejen skrev 2017-01-26 13:05:23 följande:

Har du prövat med Sempers Baby Semp från 1 år? Min 3-åring vägrade välling men accepterade Baby Semp som vi använde som mellanmål då och då. Bara vatten och apelsin låter oroväckande. Vad säger BVC?

Nej faktiskt inte. Ska ta och köpa den och se. Hon säger att man inte kan tvinga i barn mat och blir hon så pass dålig/energilös så ska man åka in med henne. Och att det kan vara en period som sen går över.
  • Fallerallera

Min snart 18 månaders är exakt likadan. Han har i princip sedan han var 1 år strulat med maten. Och precis som i ditt fall gick i princip ingenting förutom just......Apelsin.

Någon dag , någon vecka hit och dit kunde han få ner nån portion men inte mer än så. Dricker dock juicer och äter apelsin och vindruvor gärna. Nu vid 18 månader kan han trycka in en banan vid extremt hunger men hur långt räcker det liksom. Till en början drog BVC detta med att inget barn svälter i Sverige. Men HALLÅ ett barn kan fysiskt må jävligt dålig om inte denne får näring i sig. Det verkar BVC skita i. För ingen svälter. Näääää

NU ALLTSÅ 8 MÅNADER SENARE har BVC observerat den dåliga viktuppgången. Påstår fortfarande att det kommer gå över men håller ett öga på hans vikt. Jaa jag själv upplever att hans intresse för mat ökat en aning i samband med att språket och inlärningen tagit fart. Vi har då suttit mycket med namnet på mat och frukter osv. Ibland smyger jag dit tuggor vid tv tittande men kul att uppmuntra sitt barn till att äta under zombie-mode liksom. Ville aldrig ha det såhär med mötande framför film och spel appar.

Vissa har helt enkelt inte intresset. Han är för jävla upptagen med att leka och upptäcka sin omgivning.

• fjanten

Vår pojk äter en flaska ersättning som morgonmys innan vi stiger upp, någon timme senare "riktig" frukost, typ en macka med pålägg, gröt eller något liknande. Till mellanmål äter han en banan typ. Lunch blir exempelvis köttfärssås med spagetti. Nästa mellanmål (om det blir något) är typ en klämmis eller en frukt. Middag äter han typ fyra köttbullar och 1,5-2 potatisar och ärtor. Kvällsfika blir sedan typ en macka eller gröt innan han lägger sig.

Han har alltid varit enkel med maten och äter det man ger honom, typ. Dock har han fått sina första två tänder sent (två månader sedan), så han äter fortfarande främst mixad mat. Han är inte alls intresserad av att lära sig äta själv heller... Så där har vi våra mat-utmaningar med honom.

• Mikaelayasar
    Fallerallera skrev 2017-01-26 14:56:31 följande:

Min snart 18 månaders är exakt likadan. Han har i princip sedan han var 1 år strulat med maten. Och precis som i ditt fall gick i princip ingenting förutom just......Apelsin.

Någon dag , någon vecka hit och dit kunde han få ner nån portion men inte mer än så. Dricker dock juicer och äter apelsin och vindruvor gärna. Nu vid 18 månader kan han trycka in en banan vid extremt hunger men hur långt räcker det liksom. Till en början drog BVC detta med att inget barn svälter i Sverige. Men HALLÅ ett barn kan fysiskt må jävligt dålig om inte denne får näring i sig. Det verkar BVC skita i. För ingen svälter. Näääää

NU ALLTSÅ 8 MÅNADER SENARE har BVC observerat den dåliga viktuppgången. Påstår fortfarande att det kommer gå över men håller ett öga på hans vikt. Jaa jag själv upplever att hans intresse för mat ökat en aning i samband med att språket och inlärningen tagit fart. Vi har då suttit mycket med namnet på mat och frukter osv. Ibland smyger jag dit tuggor vid tv tittande men kul att uppmuntra sitt barn till att äta under zombie-mode liksom. Ville aldrig ha det såhär med mötande framför film och spel appar.

Vissa har helt enkelt inte intresset. Han är för jävla upptagen med att leka och upptäcka sin omgivning.

Ja som mamma blir man helt TOKIG! Hoppas det blir bättre för våran del! :/
  • Mikaelayasar
    fjanten skrev 2017-01-26 15:05:57 följande:

Vår pojk äter en flaska ersättning som morgonmys innan vi stiger upp, någon timme senare "riktig" frukost, typ en macka med pålägg, gröt eller något liknande. Till mellanmål äter han en banan typ. Lunch blir exempelvis köttfärssås med spagetti. Nästa mellanmål (om det blir något) är typ en klämmis eller en frukt. Middag äter han typ fyra köttbullar och 1,5-2 potatisar och ärtor. Kvällsfika blir sedan typ en macka eller gröt innan han lägger sig.

Han har alltid varit enkel med maten och äter det man ger honom, typ. Dock har han fått sina första två tänder sent (två månader sedan), så han äter fortfarande främst mixad mat. Han är inte alls intresserad av att lära sig äta själv heller... Så där har vi våra mat-utmaningar med honom.

Men Gud vad skönt! Hoppas det fortsätter på samma sätt(och att han blir mer intresserad av att lära sig äta själv)
  • Physalis

Hon åter ingen gröt heller?

Vi ger gröt till frukost

Macka eller frukt till mellanmål

Lagad mat till lunch

Fruktpuré med fil eller macka till mellanmål

Lagad mat med kompletterande gröt till middag

Ibland äter hon mindre och ibland slukar hon allt hon får tag i. Ibland äter hon först ingenting men om man sitter kvar så börjar hon äta. Gröt går alltid ner.

Ibland kan vi skoja och äta något som är "supergott" och hon "får inte" smaka. Sen när hon verkligen sträcker dig efter maten så får hon äntligen smaka. Det tycker hon är jätteroligt.

När jag själv va liten åt jag tydligen bara risgröt med hemmagjord äppelmos. Senare åt jag andra saker sålänge det var dränkt i äppelmos. Kanske kan vara något att testa? Alltså lägga apelsin tillsammans med annan mat?

Eller smyga ner rapsolja med apelsinerna?

Korrekturläser som en kratta
  • Mikaelayasar
    Physalis skrev 2017-01-27 23:36:04 följande:

Hon åter ingen gröt heller?

Vi ger gröt till frukost

Macka eller frukt till mellanmål

Lagad mat till lunch

Fruktpuré med fil eller macka till mellanmål

Lagad mat med kompletterande gröt till middag

Ibland äter hon mindre och ibland slukar hon allt hon får tag i. Ibland äter hon först ingenting men om man sitter kvar så börjar hon äta. Gröt går alltid ner.

Ibland kan vi skoja och äta något som är "supergott" och hon "får inte" smaka. Sen när hon verkligen sträcker dig efter maten så får hon äntligen smaka. Det tycker hon är jätteroligt.

När jag själv va liten åt jag tydligen bara risgröt med hemmagjord äppelmos. Senare åt jag andra saker sålänge det var dränkt i äppelmos. Kanske kan vara något att testa? Alltså lägga apelsin tillsammans med annan mat?

Eller smyga ner rapsolja med apelsinerna?

Jag började med att ge henne gröt (när hon var ca sju månader.) det gick utmärkt och hon älskade det! Sen gav jag potatis+morötter vilket hon också älskade. När hon fyllde 10-11 mån då började hon vägra. Har kollat upp det på BVC IGEN och får till svar att jag måste ha tålamod, bara jag får i henne någonting så är det bra.

Nu misstänker jag något annat, jag opererade halsmandlarna som liten och hon kanske har ärvt det av mig? Kan det vara de som står i vägen? jag får helt enkelt ta upp det!

Menar du att jag ska blanda rapsolja med apelsin? Är rapsolja bättre än smör?
  • Physalis
    Mikaelayasar skrev 2017-01-28 00:09:41 följande:

Jag började med att ge henne gröt (när hon var ca sju månader.) det gick utmärkt och hon älskade det! Sen gav jag potatis+morötter vilket hon också älskade. När hon fyllde 10-11 mån då började hon vägra. Har kollat upp det på BVC IGEN och får till svar att jag måste ha tålamod, bara jag får i henne någonting så är det bra.

Nu misstänker jag något annat, jag opererade halsmandlarna som liten och hon kanske har ärvt det av mig? Kan det vara de som står i vägen? jag får helt enkelt ta upp det!

Menar du att jag ska blanda rapsolja med apelsin? Är rapsolja bättre än smör?

Hemskt att inte veta vad som är fel :-\

Ge inte upp vad du än gör, lita på dina egna känslor.

Jag vet inte om rapsolja är bättre än smör men det är vad jag använt för att få in extra fett vid behov. Om du redan gör precis så men med smör så är det säkert jättebra.
    Korrekturläser som en kratta
  • MissHelene

Bvc här säger att så länge dom har energi och orkar leka som vanligt behöver man inte oroa sig, då får dom i sig det dom ska, men förstår att du blir orolig. Han petar inte i sig själv ngt om du ger ngt som är roligt o plocka med? Typ spagetti, nudlar och annat som är roligt o leka med? Det funkar här oftast, måste dock tapetsera om köket snart :D ha ha

Svar på tråden Hur mycket äter din ettåring?