Physalis skrev 2017-01-27 23:36:04 följande:
Hon åter ingen gröt heller?
Vi ger gröt till frukost
Macka eller frukt till mellanmål
Lagad mat till lunch
Fruktpuré med fil eller macka till mellanmål
Lagad mat med kompletterande gröt till middag
Ibland äter hon mindre och ibland slukar hon allt hon får tag i. Ibland äter hon först ingenting men om man sitter kvar så börjar hon äta. Gröt går alltid ner.
Ibland kan vi skoja och äta något som är "supergott" och hon "får inte" smaka. Sen när hon verkligen sträcker dig efter maten så får hon äntligen smaka. Det tycker hon är jätteroligt.
När jag själv va liten åt jag tydligen bara risgröt med hemmagjord äppelmos. Senare åt jag andra saker sålänge det var dränkt i äppelmos. Kanske kan vara något att testa? Alltså lägga apelsin tillsammans med annan mat?
Eller smyga ner rapsolja med apelsinerna?
Jag började med att ge henne gröt (när hon var ca sju månader.) det gick utmärkt och hon älskade det! Sen gav jag potatis+morötter vilket hon också älskade. När hon fyllde 10-11 mån då började hon vägra. Har kollat upp det på BVC IGEN och får till svar att jag måste ha tålamod, bara jag får i henne någonting så är det bra.
Nu misstänker jag något annat, jag opererade halsmandlarna som liten och hon kanske har ärvt det av mig? Kan det vara de som står i vägen? jag får helt enkelt ta upp det!
Menar du att jag ska blanda rapsolja med apelsin? Är rapsolja bättre än smör?