• Haga80

FSH, Östradiol, LH. Hjälp mig tolka provsvar!

Vet inte om denna tråd hamnar rätt men någon kanske kan hjälpa?

Tog prover på dag 4 ( dag 3 var en söndag) eftersom jag tror jag är på väg in i för tidigt klimakterium (nattsvettningar och mellanblödningar). Är 37 år. Nu har jag läst svaren men har jättesvårt att tolka! Snälla hjälp mig någon som är kunnig! Värdena var:

Fsh 8,6 u/l

Östradiol: 123 pmol/l

LH: 8,8 u/l

Att det inte är jättebra kan jag ju googla mig till, men tyder det på klimakteriet? Står så mycket olika överallt så jag fattar ingenting????

• Svar på tråden FSH, Östradiol, LH. Hjälp mig tolka provsvar!
  • Haga80

Ingen alls som tagit dessa prover och kan hjälpa mig? Blir så nervös : (

Fick även svar på AMH och det var på 2,4. Är det ok?

• smurfen 11
    Haga80 skrev 2017-01-28 00:47:01 följande:

Ingen alls som tagit dessa prover och kan hjälpa mig? Blir så nervös : (

Fick även svar på AMH och det var på 2,4. Är det ok?

Hej!

FSH ska vara under 10 har jag läst.

Östradiol Och LH har jag inte så stor koll på.

Amh 2.4 är ok tror jag. Jag är 42 och har 1.1 vilket är ok.

Men har du ingen läkare som kan tolka just för dig?

Eller har du tagit de privat? Du kanske ska söka för blödningar, men det kanske du gjort? Har du gjort ul så de ser äggblåsor?
  • Haga80

Tack för svar Smurfen!

Jag beställde testerna på nätet, genom werlabs. Har inte fått något utlåtande än. Har sökt för blödningarna men gyn verkar inte så intresserade av att utreda eftersom cellprover var normala. Vet bara att jag aldrig har äl och att jag har massa typiska klimakteriesymtom (men det kanske bror på stress istället????) vill gärna ha fler barn så det är så frustrerande att inte vet vd som är fel.

• smurfen 11
    Haga80 skrev 2017-01-28 10:51:09 följande:

Tack för svar Smurfen!

Jag beställde testerna på nätet, genom werlabs. Har inte fått något utlåtande än. Har sökt för blödningarna men gyn verkar inte så intresserade av att utreda eftersom cellprover var normala. Vet bara att jag aldrig har äl och att jag har massa typiska klimakteriesymtom (men det kanske bror på stress istället????) vill gärna ha fler barn så det är så frustrerande att inte vet vd som är fel.

På Werlabs gjorde jag mina också, du har säkert också sett att du får ett litet utlåtande där av en läkare, och lite skrift och läsa med.

Knepigt de inte vill kolla blödningar?

Att du inte har äl bör ju utredas mer! Har du kollat ditt prolaktinvärde? Om det ör för högt så kan det störa äl.
  • Anonym (tjejen)

Tyvärr säger amh bara om antalet ägg, inget om kvaliteten. Man kan alltså ha många ägg kvar men de kan alltså vara av för dålig kvalite.

Ring och boka tid hos en privat gyn föreslår jag. För högt prolaktin kan orsaka mellanblödningar. Det finns en medicin som heter Pravidel har jag för mig.

• Haga80

Tack för svar.

Fick ett läkarutlåtande några dagar senare allt det såg "normalt ut för min ålder". Det sjuka är bara att jag dagen efter jag tog detta prov var och tog prover som gyn beställt. Fick veta idag att det var Fsh, LH och Östradiol ( tog alltså samma prover två dagar i rad). Svaret på de proverna var

Fsh 9,9

LH 13

Östradiol <44

Enligt dessa prover (iallafall östradiolet) är jag i postmenopaus! Känns ju helt galet att man kan gå från normal till klimakteriet på ett dygn?!?

Svar på tråden FSH, Östradiol, LH. Hjälp mig tolka provsvar!