• Bullimor

    All inclusive eller inte?

    Hej alla!
    Jag sitter och planerar inför en resa om några månader. Ska åka med en kompis till Kreta, Rhodos, Mallis eller något liknande resmål.

    Jag känner spontant att all inclusive skulle vara så himla bekvämt, kompisen håller med men så funderar jag ... har läst så mycket här i forumet som talar mot just detta.

    Vad tycker du och varför, ska vi eller ska vi inte boka med all inclusive?

  • Svar på tråden All inclusive eller inte?
  • Tonårsmamman1

    Vissa gillar det, och andra inte. Jag lägger ingen värdering i det.

    Själv har vi varit på AI när vi rest ett helt gäng på golfresa. Då är det smidigt, och resan går inte ut på att se något av landet eller turista, utan spela golf, sola lite och äta och dricka gott. 

    Men åker jag bara med min man, eller när vi reste hela familjen, så har vi inte haft det. Vi är inga sol- och badmänniskor, utan vi gillar att se oss omkring och göra utflykter, köra omkring osv. Då är det trevligare att äta ute eller själv fixa mat där man bor. 

  • Lia4

    Inte. Enligt mig trist och oetiskt. Men det är min åsikt :)

  • Bullimor
    Tonårsmamman1 skrev 2017-01-28 17:54:02 följande:

    Vissa gillar det, och andra inte. Jag lägger ingen värdering i det.

    Själv har vi varit på AI när vi rest ett helt gäng på golfresa. Då är det smidigt, och resan går inte ut på att se något av landet eller turista, utan spela golf, sola lite och äta och dricka gott. 

    Men åker jag bara med min man, eller när vi reste hela familjen, så har vi inte haft det. Vi är inga sol- och badmänniskor, utan vi gillar att se oss omkring och göra utflykter, köra omkring osv. Då är det trevligare att äta ute eller själv fixa mat där man bor. 


    Vi är ute efter som och bad, lata dagar och semester från allt.
    All in känns bra när jag läser det du skrivit.
    Lia4 skrev 2017-01-28 17:56:37 följande:

    Inte. Enligt mig trist och oetiskt. Men det är min åsikt :)


    Varför trist? Varför oetiskt?
    Min åsikt är mest att allt är betalt i förväg och finns på plats.
    Sen kan man alltid äta ute nån kväll också.
  • John22

    Inte. All Inclusive är sjukt trist och tillför inte något i min mening. Roligare att få bestämma själv precis vad man ska äta, och att hitta matställen är inte direkt något problem.

    Det personen ovan menar med oetiskt är troligen att man istället för att gynna den lokala ekonomin och lokalbefolkningen istället bara pumpar in pengar i de stora hotellkedjornas kassakistor.

  • Lia4
    Bullimor skrev 2017-01-28 18:01:08 följande:

    Vi är ute efter som och bad, lata dagar och semester från allt.

    All in känns bra när jag läser det du skrivit.Varför trist? Varför oetiskt?

    Min åsikt är mest att allt är betalt i förväg och finns på plats.

    Sen kan man alltid äta ute nån kväll också.


    Trist då jag inte har lust att äta på hotellet 6 av 7 kvällar utan gå ut på mysiga restauranger varje kväll. Avskyr känslan av turister i grupp som utfodras vid buffén på kvällarna ;). Vet att det inte alltid är så men nej..gillar inte det sättet att ha semester på.

    Oetiskt då ens resande inte gynnar lokalbefolkningen i den utsträckning jag anser att jag vill göra då jag ändå reser. Att resa är i sig så illa för miljön och då anser jag att man i alla fall kan göra det bästa av resandet.
  • modsey

    Inte! Jag kan förstå om man någon gång i livet kör så till ett land som är dyrt att gå ut och äta i som någon ställe i Karibien. Men inte till de kunder du räknar upp. Finns inga vinster och rätt trist....

  • Erizajo

    Har man mindre barn tycker jag att det är kanon, annars blir det lite trist i längden då det oftast är samma lunch varje dag (brukar vara några rätter att välja på) kan tycka att det är skoj att testa olika restauranger.

  • Propppen

    Skulle ALDRIG åka AI. Har bott på hotell som har sådant, men jag bara bodde där. Det var exakt som jag föreställde mig. Pöbeln blev vallad mellan matsalen, poolen och baren.

    Halva grejen med att åka på semester är att gå ut och äta på kvällen.

  • Linnis92

    Åker jag med barn så tycker jag det är smidigt med All inclusive. Åker jag utan barn hade jag aldrig tagit det.

  • EllasEllis

    beror på syftet med resan och vad man själv tycker är viktigt.

    För vår del ser det ut så här:


    Vuxna - ej all inclusive då en del av nöjet är att gå på olika restauranger och äta i lugn och ro (all inclusive tenderar att bli stökigt och stojigt)

    Vuxna med enstaka småbarn eller äldre barn -  samma som ovan

    Vuxna med flera småbarn - all inclusive för husfriden :)

    sedan kan det bero på hotellet... ligger det tex i ett område där det inte finns så mycket restauranger så hade vi valt all inclusive.

    om syftet med resan är att bara vara så förstår jag mycket väl att all inclusive kan vara härligt :)

    Ni kanske ska ställa er frågan vad ni har för förväntningar på er resa? :)

  • Immie

    De beror väldigt mycket på vart man åker. Man får liksom det man betalar för lite grann när de gäller AL.

    Det mest avkopplande stället vi varit på i Grekland är Astir Odysseus på Kos. Fantastiskt hotell med helt outstanding AL, ny mat varje dag i buffén till skillnad från andra hotell vi varit på med AL var i princip Allt all inclusive. Fanns väldigt mycket att göra inom hotellområdet (behövdes eftersom Kos i sig är lite si så där) åker man dit rekommenderar jag även en utflykt till Sia och Absolut ett besök på Kos Hamam. Hoppas ni får en kanon resa!

  • vikkey

    Beror på hotell skulle jag säga. Sist vi hade AI bodde vi femstjärnigt och det fanns både a la carte-restauranger och bufférestauranger. Då var det klart värt det, vi ville också bara slappa.. Men gången innan bodde jag på ett enklare AI, det blev både enformigt och hyfsat menlöst.

  • Bullimor
    John22 skrev 2017-01-28 18:09:09 följande:

    Inte. All Inclusive är sjukt trist och tillför inte något i min mening. Roligare att få bestämma själv precis vad man ska äta, och att hitta matställen är inte direkt något problem.

    Det personen ovan menar med oetiskt är troligen att man istället för att gynna den lokala ekonomin och lokalbefolkningen istället bara pumpar in pengar i de stora hotellkedjornas kassakistor.


    Ok, vi tycker det känns mest bekvämt och ett ytterligare plus är att allt redan är betalt och klart.

    Hmmm, förstår tanken om det etiska men känner mig inte förpliktad att tänka på det när jag är på semester.
    Lia4 skrev 2017-01-28 18:11:23 följande:
    Trist då jag inte har lust att äta på hotellet 6 av 7 kvällar utan gå ut på mysiga restauranger varje kväll. Avskyr känslan av turister i grupp som utfodras vid buffén på kvällarna ;). Vet att det inte alltid är så men nej..gillar inte det sättet att ha semester på.

    Oetiskt då ens resande inte gynnar lokalbefolkningen i den utsträckning jag anser att jag vill göra då jag ändå reser. Att resa är i sig så illa för miljön och då anser jag att man i alla fall kan göra det bästa av resandet.
    Ser man på de andra hotellgästerna som boskap eller vad menar du annars med att de "utfodras"?
    Det är väl lika mycket utfodring på restauranger?
    EllasEllis skrev 2017-01-28 19:46:34 följande:

    beror på syftet med resan och vad man själv tycker är viktigt.

    För vår del ser det ut så här:


    Vuxna - ej all inclusive då en del av nöjet är att gå på olika restauranger och äta i lugn och ro (all inclusive tenderar att bli stökigt och stojigt)

    Vuxna med enstaka småbarn eller äldre barn -  samma som ovan

    Vuxna med flera småbarn - all inclusive för husfriden :)

    sedan kan det bero på hotellet... ligger det tex i ett område där det inte finns så mycket restauranger så hade vi valt all inclusive.

    om syftet med resan är att bara vara så förstår jag mycket väl att all inclusive kan vara härligt :)

    Ni kanske ska ställa er frågan vad ni har för förväntningar på er resa? :)


    Hotellet det lutar åt är ett vuxenanpassat hotell utan barn, med all inclusive. Det känns som att vi kommer välja det.
    Vi ska bara lata oss och sola. Kanske shoppa lite. 
    Immie skrev 2017-01-28 20:13:50 följande:

    De beror väldigt mycket på vart man åker. Man får liksom det man betalar för lite grann när de gäller AL.

    Det mest avkopplande stället vi varit på i Grekland är Astir Odysseus på Kos. Fantastiskt hotell med helt outstanding AL, ny mat varje dag i buffén till skillnad från andra hotell vi varit på med AL var i princip Allt all inclusive. Fanns väldigt mycket att göra inom hotellområdet (behövdes eftersom Kos i sig är lite si så där) åker man dit rekommenderar jag även en utflykt till Sia och Absolut ett besök på Kos Hamam. Hoppas ni får en kanon resa!



    Vi kommer åka till Kreta och ha all inclusive, med största sannolikhet..
    Hamam har jag provat i Turkiet och gillade det inte, men tack ändå för tipset!



Svar på tråden All inclusive eller inte?