• Secretlove

    Ta upp barnfrågan?

    Jag behöver lite råd från er hur jag skall tackla den här situationen.

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år och varit sambos i ett halvår (men i princip "bott tillsammans" i min lägenhet i 2 år före det). Jag fyller 30år om ett par månader och han är 34år. 

    Alldeles i början när vi dejtade så ställde han frågan till mig via en chatt när vi pratade om allt möjligt: "hur ser du på det där med barn, är det något du är sugen på?"  Jag svarade då att jag inte var sugen nu men att jag förmodligen kommer vilja skaffa barn, men då kanske om ett par år. Han kontrade med att han "inte kände någon längtan alls just nu, men möjligen senare i livet"

    Åren har nu gått och jag har mer och mer känt att jag har svårt att se mitt liv utan barn i framtiden, att få skaffa en egen familj. När föräldrarna går bort så har man ju ingen förutom sin sambo, och jag tror man kommer ångra sig något oerhört om man aldrig fick några barn. 

    Jag tog upp frågan för ett år sedan "hur känner du kring barn och den biten?"
    Han talade om att när han var tillsammans med sitt ex så hade hon ett barn sedan ett tidigare förhållande, och han fick ingen bra erfarenhet av det barnet. Han säger att han inte vet hur han skall bete sig kring barn, och att han är väldigt osäker för han vet ju inte hur det är att vara förälder. Jag talade om för honom hur jag känner, att jag har svårt att se mitt liv utan barn och att jag vill att vi pratar med varandra om sådana här viktiga saker.  Samtalet kändes ändå ganska positivt och jag kände väl ingen jättepanik åldersmässigt. Efter detta har han aldrig någonsin tagit upp ämnet, utan det är alltid jag som måste ta upp saker och det stör mig verkligen. Det får mig också att tänka på barnfrågan konstant och undra om anledningen att han inte tar upp ämnet är för att han har noll intresse i det? 

    På en fest för ett par månader sedan ställde en främling som vi pratat med i 20 sekunder frågan "jaha har ni barn, eller har ni planerat?" Båda blev jätte paffa.. men jag backade lite och svarade inte för jag ville höra hans svar och det blev "nja..nej..vi har inte barn och vi har inga planer heller, det där får bli när det blir. "


    Hur man skall tolka det där vet jag inte, det var ju även en främling som ställde frågan så man vet ju inte hur ärligt han svarade.


    Jag känner ju honom och vet att han har väldigt svårt för förändringar och att prova nya saker generellt, men när jag väl får med honom på/i saker så lyser han upp och säger typ "vad kul detta var, tack för att du fick mig att göra det här"

    Karln är ju ändå 34år och om han inte vet om han vill ha barn nu, vad skulle ändras om ett par år? Jag har någonstans ändå velat tro att han skulle berätta för mig om han inte vill ha barn så jag får chansen att ta ett beslut, men det kanske han inte gör? Snart sitter jag där singel och barnlös...så går tankarna i alla fall. 

    Jag vet ju också att både jag och han är extremt dåliga när det gäller kommunikationen kring viktiga saker. Vårat förhållande är jättebra på många sätt, vi bråkar aldrig och vi har roligt tillsammans och vi älskar varandra. 

    Jag känner en jättestress nu kring att jag snart fyller 30 och vill veta om vi är på samma bana, hur tar jag upp det här? Jag är så fruktansvärt livrädd för svaret att jag nu har dragit ut på det här i halvår, och jag kan inte för mitt liv förstå hur jag skall kunna forma läpparna till att säga orden. Han kanske inte ens har någon aning om hur pass redo jag faktiskt börjar bli. 

    Känner mig ensam i förhållandet på något konstigt vis.. vi måste kunna prata om det här och jag måste sluta slösa tid på ovisshet och kanske helt onödig ångest.

    Någon som känner igen sig eller åtminstone kan se detta med andra ögon?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-30 16:08
    Måste tillägga att han är oerhört givmild, omtänksam, mogen, stabil osv.
  • Svar på tråden Ta upp barnfrågan?
  • risenta

    Jag tycker att du ska sätta dig ner med honom och verkligen prata igenom det ordentligt. Säg precis som du tycker och känner. Säg att du inte kan se ett liv utan barn och att du börjar tänka mer och mer på det. Fråga vad han verkligen vill och kräv ett ärligt och rakt svar. Helt ärligt så tycker jag inte att det är särskilt schysst att be en 30 årig tjej att vänta... Vänta hur länge då lixom? Tänk på att vi kvinnor tyvärr har ett bäst-före datum också... Det blir ju svårare och svårare ju mer åren går och även om du inte är JÄTTE GAMMAL nu så är du inte direkt purung heller.. ( menar inget illa, jag är 3 år äldre än dig). Jag var i liknande situation som dig tidigare med min nuvarande pojkvän. Han ville oxå vänta med barn ( jag var då 32). Jag blev jätteledsen och stressad över det då jag faktiskt var 32, dvs inte jätteung direkt. Vi pratade igenom det hela ordentligt och jag förklarade hur jag kände. Gav honom lite av ett ultimatum och nu är jag gravid i 14. e veckan :) och han är lika glad över barnet som jag så jag vill verkligen poängtera att jag inte har tvingat honom till nånting. Lycka till!! :)

  • risenta

    Så mitt råd är helt enkelt att inte vänta för länge för det är inte värt att sitta där barnlös sen och vara olycklig och veta att du offrade sina drömmar för din killes skull!!

  • Biet

    Jag kan bara instämma i övriga. Sätt dig ned och och prata med din man om hur du vill och vad som är viktigt för dig. Säg att du ser i en snar framtid att du vill ha ett eget barn och att han gärna är fadern till det.

    Att du önskar ett svar från honom inom en snar framtid för du känner att du inte vill vänta i evigheter för beslutet blir inte lättare att ta då.

    Att du ser er som bra föräldrar tillsammans och att han kommer att klara det med om han tvekar på det.

    Skulle han då komma fram till att han inte vill ha barn i sitt liv eller vilja bli biologisk pappa måste du ta ställning till om du vill bli mamma med någon annan (donation) och se om det går att stanna i förhållandet med honom ändå eller bli singel o mamma (donation igen). Eller försöka hitta någon ny efter det att du i värsta fall blivit singel.

    Jag tycker att om du verkligen vill ha ett eget barn så satsa på det. Även om det innebär att du kommer att få skaffa det själv och bli ensam med det.

    Förhoppningsvis slipper du det och din man ställer upp och vill ha barn med dig.

  • Secretlove

    Jag önskar verkligen att det bara vore att göra det, men jag har en total spärr. Jag vet inte ens hur jag skall börja samtalet, jag är livrädd och jag är inte ens säker på varför. Men jag tror det har att göra med att jag är så livrädd för svaret att jag bara skjuter upp det, jag tänker på detta konstant och det tar upp stor del av min vakna tid. Obestämd
    Hur finner jag modet och hur börjar jag ens konversationen, han har ingen som helst aning om vad jag tänker det är jag helt säker på. 

  • Biet

    Vad skulle hända om du en dag när ni äter mat bara sa "Barn, jag vill ha barn" rakt ut?

    Skulle det bryta isen?

    Jag tror att du är inte ensam om att ha svårt att ta upp en "tung punkt" med sin partner utan många som läser din tråd känner säker igen sig i just det svåra att våga öppna munnen o säga något själv. Man är rädd för svaret..

    Samla mod och försök. Det kommer att gå på ett eller annat sätt och ni behöver ju prata igenom hur ni vill ha det.

  • Anonym (Anonym)

    Hur skulle det vara att skriva ett brev? Så klart det vore bäst att bara ta upp det så kan det vara svårt om man har en riktig spärr. Skriv ner dina känslor och funderingar i ett brev och ge åt honom, alternativt lämna på frukostbordet eller liknande. Låt honom läsa ifred så kan ni disskutera efteråt. Lycka till!

  • Anonym (Lisen)

    Ja jag tror också på att skriva om du har så svårt att ta upp frågan. Låt honom veta vad du går och tänker på och låt honom ta in och smälta det i lugn och ro så att han får chansen att ge dig ett genomtänkt svar. Sen kan ni prata. Om du bara tar upp det hux flux blir han kanske så överrumplad att det blir ett jobbigt samtal för er båda. Kräv inte heller ett svar från honom med en gång utan låt honom få tid att tänka efter att du sagt ditt. Att du vill ha barn nu, inte vill vänta och inte heller kommer vänta hur länge som helst. Han har ju ett val också men om han vill leva med dig måste han få känna till villkoren. Att han har dåliga erfarenheter av någon annans barn säger ju inget om hur han kommer uppleva att ha ett eget. Det är en stor skillnad. Men det vet han väl.

Svar på tråden Ta upp barnfrågan?