• Tinni2017

    8 månaders bebis sover oroligt

    Min son är 8 månader och har egentligen alltid sovit bra och ofta fram till 10 men sen han blev 6 månader sover han oroligt. Han somnar ofta kring 21 och ibland vaknar han och då är det bara plocka upp honom för han gallskriker då vill han ofta vara vaken till 00 men nu senaste veckan har jag lyckats få honom att somna om genom att ge honom lite mat (ammar inte) men sen sover han oroligt/ytligt hela natten och vaknar och är orolig flera gånger varje natt.. sömnen blir väldigt lidande.. ska tilllägga att han har problem med magen då han blir väldigt hård i magen fort och varje dag får lactoluse, kan det ha ert samband ? Ge mig tips och idéer snälla ????

  • Svar på tråden 8 månaders bebis sover oroligt
  • Aileen Allannah

    Jag skulle säga att det är rätt normalt att en 8-månaders sover oroligt och har vakenperioder. Så har alla mina haft, mer eller mindre, och enligt barnläkaren är det inget konstigt alls. Men om han är hungrig när han vaknar kanske ni kunde se till att verkligen fylla på innan nattningen, om han äter gröt så en portion gröt och en stund senare en flaska ersättning? Sen är det inte jättekonstigt att en åttamånaders fortfarande vill äta på natten heller, även om de rent fysiskt klarar sig utan nattmål.

  • Rob77

    Vad ger ni för välling/ersättning?

    Jag märker skillnad på min lilla när han har ätit lite mindre på kvällen så är det stoor risk han vaknar upp på natten och är hungrig (ger han då en flaska ersättning när han sitter i sin spjälsäng)

    Min son somnar ungefär samma tid som din och så som fungerar för mig är att han äter en hel burkmat vid 18 - 19 och sedan får en full flaska Semper 3 blandad med Semper 2 lemolac vid 21, han är efter detta väldigt trött och jag lägger han ganska direkt efter han ätit klart :)

  • Anonym (Fas)

    Vid 8 -8,5 månad är det en utvecklingsfas som pågår 4-6 veckor. Den sätter sig väldigt mycket på sömnen för många bebisar. Vi är inne i samma nu och hoppas det snart går över.

  • Anonym (Somna utan gråt)

    Läs boken somna utan gråt! Våra nätter blev inte bra efter tipsen men betydligt bättre!

Svar på tråden 8 månaders bebis sover oroligt