Jag förstår dig, trots att jag inte är i samma situation. Det måste vara jättejobbigt att ha svärfamilj som "sätter sig lite över/emot en".
Ifråga om grinden så är ju det ju inte ens ett acceptabelt argument att man inte vill göra hål i väggen då det finns ett vitt utbud grindar som inte ens kräver skruvar utan monteras med tryck mot dörrkarmarna. Hur kan man för övrigt ens väga hål i väggen mot ens barnbarns säkerhet? Min pappa har inte varit barnvakt till min 15-månaders själv än men när vi varit där tillsammans så är ändå grind en självklarhet för mig. Det spelar ingen roll hur mycket man menar att ha ögonen på barnet 24-7; oväntade, plötsliga saker kan hända när som helst och det krävs bara sekunder för att det värsta ska inträffa.
Jag tror dina svärföräldrar tar det personligt lite grann, att du skulle mena att de inte skulle vara bra nog att se efter barnet, att du inte litar på dem så de behöver verifiera barnets välmående under dagen etc. Jag tror att de kanske inte är så naturligt empatiska så att de kan inse att det inte är något personligt mot dem, utan att det handlar om dig och dina naturliga modersinstinkter.
Vissa mammor är väldigt snabba med att lämna bort sina barn (många av dem har kommenterat här på tråden har jag sett ;) medan andra är mer försiktiga/tycker det är jobbigare. Jag har bara lämnat min dotter till min mamma än så länge, det har bara artat sig så, men jag tar gärna emot flertalet uppdateringar om vad de har för sig! För mig är set helt naturligt att man vill höra att allt är bra, bra för att man är en mamma som är skild ifrån sitt barn och det är en stor grej för de flesta mammor. Det är ju bara att trilskas och vara tvärt emot att inte kunna gå med på att smsa en bild på barnet under dagen för att lugna en liten mamma.
Du borde prata med din sambo först och främst, och även sen med hand familj. Berätta hur du känner, låt dem veta att det inte handlar om misstro mot dem, att du blir ledsen när de går på dig och går emot dina önskningar. Det är ju trots allt DITT barn vi pratar om och det spelar ju ingen roll vad de tycker om du i slutänden inte känner dig bekväm/trygg med det. Eg handlar det ju bara om att alla vill ba rentav bästa och det brukar oftast vara att alla inblandade spelar med öppna kort :)
Lycka till!