• Micki88

problem vid barnvakt av svärföräldrarna

När min sambos släkt är barnvakt åt sonen på 2 år så har jag sagt att de gärna får skicka sms under dagen som en liten uppdatering om hur läget är. Min svärmor vägrar göra detta så hon tycker jag är över beskyddande. Svärfar vägrar barnanpassa hemmet, tex sätta upp en trappgrind för att han inte vill göra hål i väggen. (Ska tillägga att jag inte ber dem vara barnvakt för att jag behöver det, utan dem vill ha sonen där)

Tycker personligen det känns onödigt att ha sonen borta när behovet inte finns, men min sambo tycker sonen ska få göra det så jag säger inte emot. Dock sagt att en grind ska upp om sonen ska vara där.

När dem inte får ha sonen så blir det korta och sura mot mig? De kan begära att svenska ha sonen dagen efter bara sådär, trots jag gärna vill ha framförhållning. Svårt att ha en god relation när med inge lyssnar. Får dem inte som dem vill så blir det stelt. Är det inte jag och sambon som ska få bestämma över hur vi vill ha saker och ting?

Sambon går dock ofta emot mig när han pratat med sina föräldrar. Då de inte håller med mig, och då påverkar dem sambon.

• Svar på tråden problem vid barnvakt av svärföräldrarna
  • Athena86

Tycker det är föga intressant att så många är emot ditt ifrågasättande om en grind för trappan!

Min dotter är 13 månader och jag hade krävt en grind för trappen om hon skall vara där, full uppsikt är svårt att ha om dem inte går hack i häl med honom all vaken tid ..

En grind och två hål i väggen är ingen stor kostnad OM barnet mor förmodan skulle ramla ner för trappan .. usch, hemsk tanke!!

• Maddi
    Athena86 skrev 2017-02-03 22:15:44 följande:

Tycker det är föga intressant att så många är emot ditt ifrågasättande om en grind för trappan!

Min dotter är 13 månader och jag hade krävt en grind för trappen om hon skall vara där, full uppsikt är svårt att ha om dem inte går hack i häl med honom all vaken tid ..

En grind och två hål i väggen är ingen stor kostnad OM barnet mor förmodan skulle ramla ner för trappan .. usch, hemsk tanke!!

Du kan inte jämföra en 13 månaders med en 2 åring, de är ju som att jämföra en myra mot en häst.
  • Stårschan
    Athena86 skrev 2017-02-03 22:15:44 följande:

Visst vet du att 'föga' betyder 'lite'? Som du har skrivit kan man nästan tro att du vill att det ska betyda 'väldigt'.
  • nooova
    Stårschan skrev 2017-02-06 07:55:06 följande:

Visst vet du att 'föga' betyder 'lite'? Som du har skrivit kan man nästan tro att du vill att det ska betyda 'väldigt'.

Det är ju faktiskt helt normalt att man säger att något är "lite" när man menar mycket, t ex som i att "det känns lite underligt att du ens gör dig besvär med att kommentera just det", eller som i "då har vi väl kommit lite ifrån ämnet ifråga ändå?"
  • nooova

Jag förstår dig, trots att jag inte är i samma situation. Det måste vara jättejobbigt att ha svärfamilj som "sätter sig lite över/emot en".

Ifråga om grinden så är ju det ju inte ens ett acceptabelt argument att man inte vill göra hål i väggen då det finns ett vitt utbud grindar som inte ens kräver skruvar utan monteras med tryck mot dörrkarmarna. Hur kan man för övrigt ens väga hål i väggen mot ens barnbarns säkerhet? Min pappa har inte varit barnvakt till min 15-månaders själv än men när vi varit där tillsammans så är ändå grind en självklarhet för mig. Det spelar ingen roll hur mycket man menar att ha ögonen på barnet 24-7; oväntade, plötsliga saker kan hända när som helst och det krävs bara sekunder för att det värsta ska inträffa.

Jag tror dina svärföräldrar tar det personligt lite grann, att du skulle mena att de inte skulle vara bra nog att se efter barnet, att du inte litar på dem så de behöver verifiera barnets välmående under dagen etc. Jag tror att de kanske inte är så naturligt empatiska så att de kan inse att det inte är något personligt mot dem, utan att det handlar om dig och dina naturliga modersinstinkter.

Vissa mammor är väldigt snabba med att lämna bort sina barn (många av dem har kommenterat här på tråden har jag sett ;) medan andra är mer försiktiga/tycker det är jobbigare. Jag har bara lämnat min dotter till min mamma än så länge, det har bara artat sig så, men jag tar gärna emot flertalet uppdateringar om vad de har för sig! För mig är set helt naturligt att man vill höra att allt är bra, bra för att man är en mamma som är skild ifrån sitt barn och det är en stor grej för de flesta mammor. Det är ju bara att trilskas och vara tvärt emot att inte kunna gå med på att smsa en bild på barnet under dagen för att lugna en liten mamma.

Du borde prata med din sambo först och främst, och även sen med hand familj. Berätta hur du känner, låt dem veta att det inte handlar om misstro mot dem, att du blir ledsen när de går på dig och går emot dina önskningar. Det är ju trots allt DITT barn vi pratar om och det spelar ju ingen roll vad de tycker om du i slutänden inte känner dig bekväm/trygg med det. Eg handlar det ju bara om att alla vill ba rentav bästa och det brukar oftast vara att alla inblandade spelar med öppna kort :)

Lycka till!

• Johjon23

Hoppla vad många bittra människor som tagit sig tid att svara här. Jag säger såhär:

1. Om du inte vill ha barnvakt, så ha inte barnvakt. Finns inte behovet så varför ska du/ni lämna bort liten?

Vår kille är idag 10mån, och jag har vänligt men bestämt sagt ifrån när folk vädjat och bett om att få "passa honom". Dels för att behovet inte finns och dels för att jag/vi inte vill. Vill dom umgås med honom så är dom mer än välkomna att hälsa på, eller om vi hälsar på. Vi har haft barnvakt på riktigt EN gång, då jag gjorde högskoleprovet. Thats it. De är mitt barn, mitt ansvar, mitt liv, jag tar hellre med honom på så mycket som möjligt än att lämna bort honom. Att folk skaffar barn och sen lämnar bort dom för att festa och leva loppan eller åka utomlands osvosv är för mig ett jävla frågetecken.

2. Ditt barn är ditt ansvar, din diamant. I mina ögon är de inte ett dugg konstigt att du tycker dom ska sätta upp en grind, jag tycker att de är mer konstigt att dom inte är villiga att göra det för er skull eller för sitt barnbarns skull. En olycka kan snabbt hända.

3. Om du vill att dom ska hålla dig uppdaterad när dom är barnvakt så ska dom göra det. Annars behöver dom inte vara barnvakt. Så resonerar jag. Men då är väl jag också en överspänd hönsig morsa. Men vet du vad? Jag bryr mig inte. Jag har världens gladaste och tryggaste unge. Varför skulle jag välja att göra något annorlunda?

Återigen, de är ditt/ert barn. Låt ingen överhuvudtaget någonsin påverka er roll som föräldrar eller ert sätt att fostra.

Hoppas det löser sig, mvh hönsig överspänd mamma.

• Ramborg

Mina barns far-och morföräldrar brukar vara hack i häl på barnen när de är barnvakt, just eftersom de inte har grind.

De är av en generation som inte är vana vid att ha telefonen framme för jämnan, så de brukar inte skicka uppdateringar stup i kvarten.

Skickar du bilder på barnbarnet var och varannan dag? Gör det, då blir kanske farföräldrar inspireradeoch ser hur trevligt det är med små bildhälsningar!

42.
  • Athena86
    Stårschan skrev 2017-02-06 07:55:06 följande:

Jag är fullt medveten om vad "föga" betyder ... och det är ett ord man använder i många sammanhang där innebörden betyder "väldigt" tex "du är inte liiite fel ute när du kommenterar något du själv inte har koll på"
  • Stårschan
    Athena86 skrev 2017-02-07 23:06:51 följande:
    Jag är fullt medveten om vad "föga" betyder ... och det är ett ord man använder i många sammanhang där innebörden betyder "väldigt" tex "du är inte liiite fel ute när du kommenterar något du själv inte har koll på"
    Sorry, det här är inget att diskutera. Jag har rätt och du har fel. Föga kan aldrig betyda 'väldigt'. Du kan inte hitta på egna betydelser av ord som andra använder. Inte om du vill bli tagen på allvar.
  • nuharjagbytt
    Athena86 skrev 2017-02-07 23:06:51 följande:

Nu blir det väldigt OT men du är helt fel ute.

sv.m.wiktionary.org/wiki/föga
  • jwrga

Jag tycker du behöver höja blicken lite och se vad som är bäst för ditt barn. Jag är inte helt förtjust i mina svärföräldrars alla sidor alltid, men jag överser med det mesta då de är viktiga för mina barn. De känns ju också lite barnsliga, som att ni fastnat i ett läge där ni drar i ett rep åt varsitt håll och ingen vill ge sig. Om du är den större människan och släpper repet så finns det ju ingen anledning för dem att fortsätta dra längre. 

Svar på tråden problem vid barnvakt av svärföräldrarna