• filuring

Ammar 2:an och gravid med 3:an! HJÄLP!!

Hej alla!

Jag har lite funderingar som jag hoppas någon vill diskutera med mig.

Jag har en 1 åring som fortfarande ammar 3 gånger per dag och nu är jag gravid och väntar nummer 3 efter sommaren! Med 1:an slutade jag amma när hon va ca 1 år då hon själv tappade intresset. Till saken hör den att jag har haft extrema bekymmer med amningen med både 1:an och 2:an med bakterieinfektioner, svampinfektioner och mjölkstockningar... Trots dessa problem har jag alltså fått amningen att fungera och har kunnat helamma hela tiden tills 1:an själv velat trappa ner och 2:an ammar ju fortfarande. Vill ju så klart att även 2:an ska kunna välja själv när han ska sluta men känner mig två delad!

2:an känns inte som om han vill sluta snart, är väldigt tuttig och mammig. På ett sätt kanske det är bra att fortsätta amma tills förlossningen då tuttarna är mer tåliga och mjölken redan är i gång så amningen med 3:an kanske blir mycket enklare? Samtidigt säger en del att 2:an kan bli avundsjuk men han kan ju också ha lättare att acceptera 3:an.

Samtidigt skulle det också kännas skönt att få avsluta amningen i god tid innan förlossning så 2:an hinner vänja sig vid att pappa lägger honom på kvällen då jag av erfarenhet vet att jag kommer att bli ganska upptagen med den minsta. Men är då rädd att problemen med amningen ska börja om!

Jag har verkligen sökt hjälp med båda barnen på amningsmottagningar, BB och BVC och också sökt information själv. Någon har sagt att mina barn varit för snabba med att stänga munnen när de tar tag i tutten trots att jag fått träna på att föra barnen till bröstet fortare. En del andra har sagt att barnen haft små hakor vilket kan göra att de får lite dåligt tag om bröstet. Andra har påstått att barnen inte fått tillräckligt med tid att rota sig vid bröstet efter förlossningen. 

Hur ska jag göra? Vad har ni för erfarenheter gällande amning och graviditet? Hur har storesyskonet reagerat? Dela gärna med er!

• Svar på tråden Ammar 2:an och gravid med 3:an! HJÄLP!!
  • Näng

Gå med i amningsgrupper på fb. Amningshjälpen och mamma jag vill amma, att jag är stor nu gör det samma. Sjukt bra stöd!

• filuring

Tack för ditt svar, jag har inte facebook i dagsläget men jag ska överväga att skaffa det! Finns det några andra alternativ eller någon som har erfarenheter mottages det gärna!

• Vevvis
    Jag har precis som du haft en hel del problem med amningen, speciellt första månaderna med mina äldre barn. Min etta ammade jag tills han var 13 mån, tvåan slutade jag amma mot hans vilja när han var 1 ½ år och jag hade några månader kvar tills trean föddes.
    Trean fick amma på så länge han ville. Han slutade självmant när fyran var några månader. Fyran ammades tills femman var 8 månader.

Både fyran och femman ammade bara på det ena bröstet när deras småsyskon kom och vad skönt det var att iaf ha ett bröst som inte krånglade en massa efter förlossningarna. Min erfarenhet är nämligen den att det underlättade amningen en hel del, det var stor skillnad att amma på det bröst som redan var igång mot det som inte var det.
    Att syskonamma tyckte jag fungerade väldigt bra också. Ibland kan jag ångra att jag inte höll i amningen med tvåan när jag vet hur bra det fungerade med de andra efter.

Hur du ska göra måste du komma fram till själv. Fördelen jag kan se med att sluta ett tag innan nästa kommer är att få ha kroppen ifred ett tag men det är nog den ända fördelen jag kan komma på baserat på mina egna erfarenheter.
    Om du oroar dig för den biten med nattningen av den äldre så kan ni ju försöka vänja henne/honom redan nu med att pappan tar nattningarna. Annars brukar det mesta lösa sig på ett eller annat sätt.
  • filuring

Tack Vevvis!! Vilket utförligt svar! Glad Det känns redan bättre! Det kan ju då vara värt att prova! 

Jag använder amningen som insövningsmetod av lilla killen, har du tips gällande det, hur har du gjort? Klart man kan ju amma och sen tar pappa lillkillen och lägger honom men känner mig redan lite stressad över att när mina andra barn var nyfödda satt de klistrade vid tutten hela kvällarna...
    De jag tänker mycket på är att 2:an är van vid att somna vid mitt bröst och att det brukar ju bli ganska intensivt för en nyföding vid bröstet också. Hur har du avstyrt den äldre då den minsta måste få första tjing på mjölken?
    Har det funnits någon rivalitet eller avundsjuka från de äldre mot den lilla som "tar" bröstet? Ammade du båda barnen samtidigt? 

Vill ju att 2:an ska få tutta så länge han vill!

• Vevvis
    Även här har de äldre ammats tills sömns för det mesta så länge de ammat. När vi även haft liten bebis som velat ligga vid bröstet ( samma här att de mer eller mindre legat vid bröstet hela kvällarna första månaderna ) så har vi tagit nattningen av den äldre lite hur som. Ibland kunde jag lägga mig och amma dem till sömns, ibland ammade jag både bebis och den äldre samtidigt, antingen i sängen eller i soffan. Ibland somnade den äldre av sig själv i soffan, ibland hos sin pappa. Det har fått bli vad som funkar bäst just då helt enkelt.

Det fanns ingen avundsjuka eller rivalitet vad jag kunde märka. De har avgudat deras småbröder från första stund och var oftast okej med att låta bebis amma först. Visst hände det nån gång att de inte ville vänta men oftast ammade jag bägge samtidigt då, funkade bra. Ofta släppte dessutom den äldre bröstet självmant när de märkte att lillebror ville amma. 
    Däremot har femman använt sig av amningen som en anledningen att få ha mig för sig själv när han blivit lite större.. Har nån av de äldre kommit nära mamma vill han amma för att få mig för sig själv. Han är en riktig mammagris och vill inte gärna dela mig med nån annan
  • dullet

Jag ammade mina två första barn samtidigt eftersom de inte har så stor åldersskillnad. Med första barnet hade jag i början problem med för mycket mjölk och mycket ont i mina sprängfyllda bröst. Babyn hade också svårt att få ett ordentligt grepo om bröstvårtan när brösten var fulla av mjölk. Första tiden med tvåan gick därför mycket bättre. Ammade oftast båda till söms samtidigt med babyn liggade bredvid mig och det äldre barnet ovanpå mig. Slutade amma mot bådas vilja när jag blev gravid igen. Amningen började ta ont och jag kände att min kropp inte orkade med att ge näring till så många personer. Under denna tid fick jag även hål i tänderna trots att jag var noga med borstningen så jag rekommenderar absolut kalciumtillskott om du ammar flera samtidigt. Tänk dock på att det kanske inte är möjligt att amma under graviditeten eftersom mjölken ofta sinar då. För mig började det också tidvis ta ont att amma.

• kossamu

Jag var gravid med tvåan och ammade ettan. När jag var i sjunde månaden så slutade ettan helt självmant. Min teori var att det smakade annorlunda...

• filuring

Tack alla för era svar! Känns skönt att veta att jag kan låta lillakillen kan å bestämma själv hur länge han vill tutta!! ????

• filuring

oj menade inga frågetecken! skulle göra en smiley ;)

Svar på tråden Ammar 2:an och gravid med 3:an! HJÄLP!!