Ammar 2:an och gravid med 3:an! HJÄLP!!
Hej alla!
Jag har lite funderingar som jag hoppas någon vill diskutera med mig.
Jag har en 1 åring som fortfarande ammar 3 gånger per dag och nu är jag gravid och väntar nummer 3 efter sommaren! Med 1:an slutade jag amma när hon va ca 1 år då hon själv tappade intresset. Till saken hör den att jag har haft extrema bekymmer med amningen med både 1:an och 2:an med bakterieinfektioner, svampinfektioner och mjölkstockningar... Trots dessa problem har jag alltså fått amningen att fungera och har kunnat helamma hela tiden tills 1:an själv velat trappa ner och 2:an ammar ju fortfarande. Vill ju så klart att även 2:an ska kunna välja själv när han ska sluta men känner mig två delad!
2:an känns inte som om han vill sluta snart, är väldigt tuttig och mammig. På ett sätt kanske det är bra att fortsätta amma tills förlossningen då tuttarna är mer tåliga och mjölken redan är i gång så amningen med 3:an kanske blir mycket enklare? Samtidigt säger en del att 2:an kan bli avundsjuk men han kan ju också ha lättare att acceptera 3:an.
Samtidigt skulle det också kännas skönt att få avsluta amningen i god tid innan förlossning så 2:an hinner vänja sig vid att pappa lägger honom på kvällen då jag av erfarenhet vet att jag kommer att bli ganska upptagen med den minsta. Men är då rädd att problemen med amningen ska börja om!
Jag har verkligen sökt hjälp med båda barnen på amningsmottagningar, BB och BVC och också sökt information själv. Någon har sagt att mina barn varit för snabba med att stänga munnen när de tar tag i tutten trots att jag fått träna på att föra barnen till bröstet fortare. En del andra har sagt att barnen haft små hakor vilket kan göra att de får lite dåligt tag om bröstet. Andra har påstått att barnen inte fått tillräckligt med tid att rota sig vid bröstet efter förlossningen.
Hur ska jag göra? Vad har ni för erfarenheter gällande amning och graviditet? Hur har storesyskonet reagerat? Dela gärna med er!