• Summerchild

Sötningsmedel gravid

Jag är gravid nu i 15e veckan och funderar på hur bra det egentligen är när jag blir sötsugen att äta godis och dricka med sötningsmedel.

Fara för min bebis? Bara dåligt? Nån som har diabetes själv som kämpar mot socker?

Jag använder Insulin och kost är viktigt för mig.

• Svar på tråden Sötningsmedel gravid
  • stor grön drake

Jag har gått hos dietist första halvan av graviditeten och produkter sötade med aspartam är OK. Det hjälpte inte mig då jag verkligen inte tål smaken av det och hellre är utan. Jag frågade om stevia men det är så nytt att ingen forskning finns så det avrådde de från.

• Mascaraklumpar

"Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin"

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam/

Det finns säkert info om andra sötningsmedel också om du klickar dig vidare. Håller med ovan om Stevia, även om det troligtvis är helt ofarligt att äta så är det inte lika studerat som de äldre sötningsmedlen.

• Summerchild

Tack för svar... stevia . Är det nån som ätit det under graviditeten?

Jag äter å dricker rätt mkt aspartam och tycker att man blir helt konstig i magen å nästan lite sjuk på nåt sätt.

Hört att barn ska inte inta Light produkter men jag förstår inte varför om det är helt ofarligt. Behöver dom socker eller?

• Summerchild
    stor grön drake skrev 2017-02-01 03:00:56 följande:

Jag har gått hos dietist första halvan av graviditeten och produkter sötade med aspartam är OK. Det hjälpte inte mig då jag verkligen inte tål smaken av det och hellre är utan. Jag frågade om stevia men det är så nytt att ingen forskning finns så det avrådde de från.

Klart att jag ätit stevia... finns i så mkt nu... godis och halstabletter. Tråkigt om ens barn tar skada på grund av det. Jag hör av mig om mitt barn har tagit skada :(
  • stor grön drake

Aspartam är beroendeframkallande i högre grad än socker (!!!) Men framförallt finns inte tillräcklig forskning på hur det påverkar ett växande barn.

Jag begränsar hellre mitt barns intag av sötade produkter än ger light-produkter.

• Summerchild
    stor grön drake skrev 2017-02-02 04:47:48 följande:

Aspartam är beroendeframkallande i högre grad än socker (!!!) Men framförallt finns inte tillräcklig forskning på hur det påverkar ett växande barn.

Jag begränsar hellre mitt barns intag av sötade produkter än ger light-produkter.

När då ska jag skära ner på det av båda punkter ....ush får ju ont i magen en kväll som denna...fredagsmys och aspartam godis + dricka . . Man vill ju spy
Svar på tråden Sötningsmedel gravid