• Momoftwo

Barn som ratar sina föräldrar

Min snart 2 åring här hemma har aldrig någonsin varit mammig. Han väljer pappa när de bara är vi. Annars är det bara mor och far föräldrar som gäller. Han säger tillomed mamma till farmor/mormor nu. Han ser ingen av oss när vi träffar dom och blir arg o ledsen när vi ska ta honom. Varför blir det så här? Hur kan man som mamma känna sig så oälskad o ratad hela tiden när det borde vara tvärtom? Nu träffar vi våra föräldrar ca 2 ggr i veckan också så totalt 4 ggr. Han har ej börjat på förskolan än och just nu är pappan hemma lika mycket som mig. Vad kan man göra? Någon som upplevt samma sak?

• Svar på tråden Barn som ratar sina föräldrar
  • Annelie 76

Nu är det så otacksamt att den som är mest med barnet blir minst intressant. Du är ju alltid där så du är ju inte spännande. Men det kommer nog bli bättre med åldern. Min första var extremt pappig och nu vid 5 är pappa fortfarande favorit men jag duger också.

• Mammatrams

Jag tror du skulle få mycket stöd och förståelse genom att lyssna på podden pampers barnvagnspromenader. Det här låter som en typisk fråga man kan höra hos dem. Jag har en nästan-tvååring (pojke) och den podden har hjälpt mig jättemycket. 

Mammatrams. Föräldraskapet med torr humor.
  • Maddi

Jag har varit hemma med barnen och mitt första barn var jag inte ens värd luft när pappa kom hem, och de pågick länge, 1 1/2 år. Nu är de lite bättre men dit pappa går följer barnet efter.

Andra barnet blir jag inte behandlat som luft och jag duger fortfarande. Däremot ser jag en tendens till att de troligtvis kommer föredra pappa snart.

Men barnen vet vart jag finns, men pappa försvinner. När jag åker bort, vilket händer sällan, blir första hysterisk (vilket jag absolut inte trodde), men som sagt barnen vet vart jag är och pappa "försvinner" och de är nog anledningen till detta.

• Momoftwo

Låter nog helt sjukt men hur kan man få ett barn att bli mer mammig? Jag är så orolig att 2an ska bli likadan som snart är 6 mån hon har fortf inte visat några tendenser på att heller bli de.. Med 1an var pappa mer delaktig och familjen hade honom mer. Nu är det mest jag som har konkat på henne och allt som tillhör...

• Annelie 76
    Momoftwo skrev 2017-02-09 13:29:23 följande:

Låter nog helt sjukt men hur kan man få ett barn att bli mer mammig? Jag är så orolig att 2an ska bli likadan som snart är 6 mån hon har fortf inte visat några tendenser på att heller bli de.. Med 1an var pappa mer delaktig och familjen hade honom mer. Nu är det mest jag som har konkat på henne och allt som tillhör...

Med tanke på erfarenheterna ovan så får du barnet mammigt genom att inte ta hand om det hela dagarna. Dags för pappan att vara hemma kanske och du åker till jobbet?
Svar på tråden Barn som ratar sina föräldrar