• nevermind

Varför heter det flyktingbarn idag och inte krigsbarn?

Vad tror/tycker ni? Finns det någon anledning ens? Såvitt jag vet är det samma sak?

• Svar på tråden Varför heter det flyktingbarn idag och inte krigsbarn?
  • elyse

För att det man flytt ifrån inte nödvändigtvis måste vara krig.

• Anonym (?)

krigsbarn sa man väl bara om de finska barnen som kom i samband med 2:s kriget?

• Anonym (Gullan)

Krigsbarn brukade man väl kalla de barn som, under organiserade former, evakuerades och fick ett tillfälligt hem hos svenska familjer, med planen att de skulle tillbaka hem så snart kriget var över. Jag har i alla fall aldrig hört ordet i något annat sammanhang.

• nevermind
    Anonym (?) skrev 2017-02-03 10:37:37 följande:

krigsbarn sa man väl bara om de finska barnen som kom i samband med 2:s kriget?

Japp.
  • nevermind
    Anonym (Gullan) skrev 2017-02-03 10:38:55 följande:

Krigsbarn brukade man väl kalla de barn som, under organiserade former, evakuerades och fick ett tillfälligt hem hos svenska familjer, med planen att de skulle tillbaka hem så snart kriget var över. Jag har i alla fall aldrig hört ordet i något annat sammanhang.

Så skillnaden är att krigsbarnen sändes iväg tillfälligt?
  • Pentagram
    nevermind skrev 2017-02-03 11:35:22 följande:
    Så skillnaden är att krigsbarnen sändes iväg tillfälligt?
    Det blev inte nödvändigtvis tillfälligt, men krigsbarn skickades iväg från sina föräldrar medan föräldrarna själv stannade på plats. Det fanns ingen flyktingsituation där vuxna gav sig av en masse också i det sammanhanget. Nuförtiden används nog termen flyktingbarn generellt.
Svar på tråden Varför heter det flyktingbarn idag och inte krigsbarn?