• LejonSa

Alcudia lite frågor om mat

Hej alla.

Vi planerar en resa till Alcudia med vår son i sommar. Jag har varit där tidigare men då var jag liten och mina föräldrar kan inte minnas hur det var då gällande mat för barn, och dessutom har det nog ändrats sen dess. Vi var inte så pass små att vi åt barnmat heller då.

Hursomhelst, vår son kommer att vara närmare 2 år när vi åker... ca 21 mån. Hemma äter han i stort sätt samma mat som vi äter men väldigt finfördelat pga en operation han gjorde då han var 3 dagar gammal. Detta gör att vi behöver vara ganska försiktiga med mat till honom och all typ av mat funkar inte (t ex ris och potatis oavsett form). 

Är det någon som varit på Alcudia nu på senare år? Hur ser det ut där med burkmat OM det skulle "skita" sig totalt med hotell/restaurang mat? Det är ju en bit dit och mkt kan hända på dessa månader men vill vara förberedd ändå. Hur ser det annars ut på restauranger och så där? Är det väldigt spansk mat överallt, t ex tapas, paella? Eller kan man även hitta spagetti köttfärssås överallt? Förstår ju att det så klart finns där, men behöver man "leta" efter det, eller kan man ta för givet att "alla" restauranger har "internationell" mat / barnmeny?

Kan passa på att fråga om blöjor/våtsrvetter också? Kan man hitta Libero där? eller iaf pampers? Vi kommer åka charter och bo på ett stort resort (viva zafiro, någon som varit där?).

Sen får ni som varit där gärna ge tips på lite små utflykter och dylikt, som passar för en liten 1 åring. En dagstur till Palma tänker vi oss. Finns det museum/akvarium osv i alcudia som kan passa en liten en också?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Alcudia lite frågor om mat
  • Monchichier

Nu kan jag inte svara för burkmaten eller blöjor för det var inte aktuellt när vi var där. Men ni åker till Mallis turiststad nr 1, ni kommer kunna beställa svensk husmanskost på svenska om ni vill. Typisk spansk mat går inte att hitta någonstans i den stan. Så det är snarare tvärtom, du måste leta efter "ovanlig" mat. I alcudia och alcudia hamn finns inte så mycket mer att göra än att ta strandpromenader. Det är ett sola/bada ställe och vill man göra annat är man tvungen att hyra bil, då ska man passa på att åka till cabo de formentor.

• elyse

Jag var där 97 och 98 och levde på pasta.

Ni har inte funderat på att beställa en barnbox med mat och blöjor till hotellet? Kostar under tusenlappen och inkluderar frakt.

• LejonSa
    Monchichier skrev 2017-02-04 12:48:38 följande:

Nu kan jag inte svara för burkmaten eller blöjor för det var inte aktuellt när vi var där. Men ni åker till Mallis turiststad nr 1, ni kommer kunna beställa svensk husmanskost på svenska om ni vill. Typisk spansk mat går inte att hitta någonstans i den stan. Så det är snarare tvärtom, du måste leta efter "ovanlig" mat. I alcudia och alcudia hamn finns inte så mycket mer att göra än att ta strandpromenader. Det är ett sola/bada ställe och vill man göra annat är man tvungen att hyra bil, då ska man passa på att åka till cabo de formentor.

Låter ungefär som jag tänker mig då också! Vi har valt så i år just för att kunna känna oss lite trygga, lite som att "vara hemma" fast inte hemma. Tipset du gav ska jag kolla upp. Eventuellt tänkte vi hyra bil någon dag! Tack!
  • LejonSa
    elyse skrev 2017-02-04 12:54:29 följande:

Jag var där 97 och 98 och levde på pasta.

Ni har inte funderat på att beställa en barnbox med mat och blöjor till hotellet? Kostar under tusenlappen och inkluderar frakt.

Jag tror att vi också var där hela familjen 97. Men minns inte så mkt och inte mkt vad gäller maten.

Nja. Kanske. Nu är det några månader dit ju. Mkt hinner hända men han äter väldigt sällan burkmat nuförtiden så frågan är om han kommer göra det där. Ville mest ha någon sorts back up. Men pasta älskar han så det kan han gott och väl få lite extra av under semestern.

Nu tror jag dessutom vi beslutat oss för lgh/hotell så i värsta fall kan jag alltid slänga ihop något till honom. Känns bättre så, med kokvrå utifall att.
Svar på tråden Alcudia lite frågor om mat