• kallebakom

kostigaste ni sett i svensk affär ??

hej vad det ovanligaste ni sett i Sverige ? var på tahi livs här i stan å dom hade kalvklövar,iofs inte så konstigt för vi äter ju grisfötter,men ni då ?

• Svar på tråden kostigaste ni sett i svensk affär ??
  • Aniiee
    nokitus skrev 2017-02-04 21:41:15 följande:

Palt. Jag är inte svensk, så för mig är palten jäkla konstig!:)

Jag kommer faktiskt inte på en enda matkultur som INTE har någon slags "palt" eller dumplings, som det kallas på engelska.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • i-o

Jag bor i en fantasivärld. Människokött är gott.

Skoja.
  • Eurybia
    Aniiee skrev 2017-02-04 21:51:54 följande:
    Jag kommer faktiskt inte på en enda matkultur som INTE har någon slags "palt" eller dumplings, som det kallas på engelska.
    Tror det är främst blodpalten och paltbrödet som framstår som udda för nån som inte är svensk, inte den potatisbaserade pitepalten.

Från Emil i Lönneberga: "Man gör palt av blod, precis som man gör blodpudding av blod, och när det nu hade varit grisaslakt i Katthult, så var det klart att Emils mamma skulle koka palt."
  • Aniiee
    Eurybia skrev 2017-02-05 11:11:39 följande:
    Tror det är främst blodpalten och paltbrödet som framstår som udda för nån som inte är svensk, inte den potatisbaserade pitepalten.

Från Emil i Lönneberga: "Man gör palt av blod, precis som man gör blodpudding av blod, och när det nu hade varit grisaslakt i Katthult, så var det klart att Emils mamma skulle koka palt."
    Ja, blodpalt (och blodpudding och annan bloodmat) kan nog verka lite udda om man inte kommer från Norden och (delar av) Storbritannien, Frankrike, Baltikum, Polen, Kina, och en hög andra länder.

Alternativet till blodpalt är inte pitepalt, btw. Pitepalten och den ölänska och småländska palten (kroppkakor) är bara mest känd. Det görs lokal palt över hela landet.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Skron

Såg burkar med förlorad sköldpadda på Netto för 5-6 år sen. Inget köptryck på den direkt... De låg i stort sett orörda i flera månader.

• Octavia

Syrsor eller gräshoppor på konservburk. De där burkarna såg dammigare och dammigare ut så det var nog ingen större åtgång på dem.

• Wiem

I Göteborg finns Saigon Livs i Nordstan, där har de en massa konstiga livsmedel. Äggstockar från höns tex.

• Nymphaea
    gammelget skrev 2017-02-04 20:01:53 följande:

Det här har inte med varor att göra, men när jag jobbade på ICA så knullade två av mina kollegor i Charkdisken efter stängningsdags, det trodde väl att jag redan gått hem eller något. Killen hade flickvän, den betydligt äldre damen var gift, och varför de just valde att knulla i Charken vill jag inte ens veta. Det är nog det konstigaste jag sett i en svensk affär.

^^
  • Summerbird
    Skron skrev 2017-02-05 15:49:44 följande:

Såg burkar med förlorad sköldpadda på Netto för 5-6 år sen. Inget köptryck på den direkt... De låg i stort sett orörda i flera månader.

Jag kan förstå att det låter och ser konstigt ut, men det har ingenting med att äta sköldpadda att göra ;) Bara ett märkligt danskt namn, såsom tex forloren hare - som egentligen är köttfärslimpa...

www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php
  • kallebakom

har försökt på 2 ica och ett slakteri..vill köpa grishuvud men nej gå ej få tag iGråter

• KarlssonsKalle

När jag var yngre så sålde man härliga kalasbyxor (70-80-talet) i mataffärer.

Svar på tråden kostigaste ni sett i svensk affär ??