Jag är uppvuxen på bondgård med 5 km in till tätorten där jag gick i skolan. Enda bussförbindelserna var skolbussen för skolbarnen, alla andra ärenden fick man gå, cykla eller ta bilen till. Alla lekaktiviteter fick planeras dagen innan, då man var tvungen att ha lapp på skolbussen.
Som vuxen har jag bott i mindre samhälle 2 mil från tätorten med viss kollektivtrafik, men inga förbindelser efter 19 på kvällen. Jag vantrivdes med att vara så beroende av bilen överallt. Så mitt svar beror på omständigheterna. För egen del vägrar jag bo så off att det inte finns välfungerande kollektivtrafik, om bilen skulle krångla en dag, eller ja helst vill jag kunna gå eller cykla överallt.
Finns det skola i byn eller måste barnen åka skolbuss? Kan de fortfarande gå och leka med vänner eller måste det planeras i förväg? Kan barnen åka kollektivt eller gå/cykla till aktiviteter när de blir lite äldre? Finns de aktiviteter som barnen gillar nära till hands?
I min värld är risken stor att man blir tvungen att skjutsa mycket i "onödan" om man bor på vischan.