• Alexandra1986

Parkering på annans parkeringsplats

Hej,

Vi har problem med våran parkering som tillhör bostadsrättsföreningen. Vi boende samt besökare till oss får stå på parkeringen i max 7 dygn så det finns inga tilldelade platser. Bostadsrättsföreningen intill har alla garage men de väljer att fylla sitt garage med skräp och tar därför våra parkeringsplatser eftersom att de helt enkelt inte har några egna, förutom garagen då. Problemet som då uppstår är att vi som faktiskt bor i föreningen inte har någonstans att ställa våra bilar. Detta irriterar mig något så fruktansvärt och har har lämnat lappar men dessa ignoreras totalt.

Vad kan man göra, någon som vet ?

Kan man ringa någon och be de forsla bort bilen/bilarna eller kan man ge de någon bot ?

Tröttsamt är det!

PS att ringa personerna direkt är inte ett alternativ, kan jag så vill jag kunna vara anonym. Finns många idioter där ute i samhället.

• Svar på tråden Parkering på annans parkeringsplats
  • Kerubmamman

Föreningen kan införa parkeringstillstånd.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (a)

Er föreningen måste givetvis prata med den andra föreningen om det nu är som du säger att de tar era platser.

skriv upp deras reg,skyltar och lämna till någon i föreningen och de dem ta tag i saken

• Alexandra1986
    Kerubmamman skrev 2017-02-04 18:27:40 följande:

Föreningen kan införa parkeringstillstånd.

Tack för svar!

Absolut kan vi det och vi kan även sätta lappar men det spelar ju ingen roll om det inte blir någon konsekvens av det tänker jag...
  • Kerubmamman
    Alexandra1986 skrev 2017-02-04 18:47:58 följande:
    Tack för svar! Absolut kan vi det och vi kan även sätta lappar men det spelar ju ingen roll om det inte blir någon konsekvens av det tänker jag...

Ni kan börja bötfälla de som parkerar utan tillstånd. Och i förlängningen få bilarna bortforslade kanske?
  • Alexandra1986
    Anonym (a) skrev 2017-02-04 18:34:05 följande:

Er föreningen måste givetvis prata med den andra föreningen om det nu är som du säger att de tar era platser.

skriv upp deras reg,skyltar och lämna till någon i föreningen och de dem ta tag i saken

Det är gjort men vi får inget gehör där, jag sitter i styrelsen ska tilläggas. Har kollat regnr så jag vet att det är boenden i den andra föreningen.
  • Alexandra1986
    Kerubmamman skrev 2017-02-04 18:54:04 följande:

Ni kan börja bötfälla de som parkerar utan tillstånd. Och i förlängningen få bilarna bortforslade kanske?

Det hade varit det bästa, men kan man det då ?

Vem fakturerar och vem forslar bort ? :)
  • Kerubmamman
    Alexandra1986 skrev 2017-02-04 18:56:11 följande:
    Det hade varit det bästa, men kan man det då ?
    Vem fakturerar och vem forslar bort ? :)
    Enklast är kanske att anlita ett vaktbolag, det krävs bara nån runda per vecka för att det ska svida i plånboken hos de som tjuvstår.

Bortforsling kan nog vara svårt att få igenom, krävs sannolikt att bilen inte flyttas alls på lång tid osv.. 
  • ninjas

Hur många är det som bor i er förening? Sätt upp en skylt att parkeringen är privat.

• Alexandra1986
    ninjas skrev 2017-02-04 21:58:35 följande:

Hur många är det som bor i er förening? Sätt upp en skylt att parkeringen är privat.

Oj, jag vet inte hur många vi är på rak arm men ganska många faktiskt. Det finns tydliga skyltar men de ignoreras helt.
  • ninjas

Tänkte om det finns en parkering till er alla i er förening så kan ni ju ha en var uppskyltat. Hade det gått så hade jag "parkerat in" de felparkerade bilarna.

• Alexandra1986
    ninjas skrev 2017-02-04 23:51:51 följande:

Tänkte om det finns en parkering till er alla i er förening så kan ni ju ha en var uppskyltat. Hade det gått så hade jag "parkerat in" de felparkerade bilarna.

Nej det finns tyvärr inte riktigt en till alla och vissa av oss har ju två bilar också. Haha ja det låter som en bra idé tyvärr inte möjlig för då parkerar man in garagen också :p
  • Noname00

Vi hade samma problem.
    Löstes med parkeringstillstånd och ett bolag som kom och satte böter.
    Skaffa parkeringstillstånd, sen får man parkera i mån av plats.

• Snuttis2

Har varit med om samma problem , jag gjorde som någon ovan och parkerade in bilen som gång på gång "råkade " låna min betal parkering !! Det hände inte igen efter det !!

• Alexandra1986
    Snuttis2 skrev 2017-02-05 20:58:42 följande:

Har varit med om samma problem , jag gjorde som någon ovan och parkerade in bilen som gång på gång "råkade " låna min betal parkering !! Det hände inte igen efter det !!

Hade gärna gjort om det var möjligt ;)
  • Alexandra1986
    Noname00 skrev 2017-02-05 14:58:33 följande:

Vi hade samma problem.

Löstes med parkeringstillstånd och ett bolag som kom och satte böter.

Skaffa parkeringstillstånd, sen får man parkera i mån av plats.

Ska kolla upp möjligheterna till detta, tack för ditt svar :)
  • Noname00
    Alexandra1986 skrev 2017-02-05 21:01:37 följande:
    Ska kolla upp möjligheterna till detta, tack för ditt svar :)
    Det kan vara så att ni kan få denna tjänst gratis mot att parkeringsbolaget tar intäckterna, men det är bättre om ni lägger böter själv och får in pengar.

Fast bäst att att hålla god fot med grannföreningen man vet aldrig när man behöver deras sammarbete i framtiden.
Svar på tråden Parkering på annans parkeringsplats