• Micka!

Tillväxthämning v.26

Hej!

Väntar fjärde barnet, en liten pojke. Var hos bm, då visade det sig att sf- måttet är 22 cm i v. 25. Sen i v. 26 blev bebis så stilla i magen, ringde till förlossningen och de ville att jag skulle komma in för en koll. Träffade ingen läkare, de hade fullt upp med en tvillingförlossning. Träffade ultraljudbarnmorskan.

Visade sig att bebis är - 15, 5% för liten i v 25+0, och att jag har en notch (förträngning) på kärlet på höger sida till moderkakan, hon hittade inte kärlet på vänster sida. Kan hända att jag har bilaterala notch, vilket inte är så bra. Har en tid för uppföljning till en läkare 15 februari, men är orolig för bebis, har tidigare fått stora barn över 4 kg (haft normalt sf-mått el stort). Har inte varit med om det här förut. Är rädd att bebis kommer minska ytterligare vid nästa tillväxtultraljud. Känner inte mycket fosterrörelser och de är rätt så klena jämfört med de andra barnen.

Hur har det sett ut för er andra som varit med om det här, hur har tillväxten sett ut, har det blivit mer minus för varje gång och när har ni fött?

• Svar på tråden Tillväxthämning v.26
  • Micka!

Hej! Det var inget konstigt då, bf blev framflyttad 3 dagar. De kollade nog inte flödet då vad jag kommer ihåg. Det kollade nu sist och det såg bra ut.

• Tussilago6

Jag hade nästan exakt samma upplevelse när jag väntade mitt första barn. Fick också åka på TUL efter för litet sf-mått. Då var jag i v.27, dottern var på -30% och hade lite fostervatten. Också lite fosterrörelser. En vecka senare så föddes hon med akutsnitt pga hellp-syndrom. Nu är det en ganska ovanlig sjukdom, och ännu ovanligare när man väntar fjärde barnet. Har du samma pappa till alla? I vilket fall så är det nog viktigt att dom håller koll på dig nu, det kan ju vara nåt annat som spökar i kroppen än att bebis bara är liten. Lycka till!

Svar på tråden Tillväxthämning v.26