• DevilsDaughter

BF enligt ägglossning eller RUL

Hej!
    Mitt BF blir alltid framflyttat minst en vecka på rutinultraljudet, (med första barnet 2 veckor). Har fött fyra barn. Jag tycker att detta känns väldigt jobbigt och är ett stressmoment för mig i slutet av graviditeten då jag alltid går över rätt så mycket.
    Jag VET när jag har ägglossning och de första ultraljud som jag gjort av olika anledningar har alltid stämt på dagen med ägglossningen. Har gjort KUB och NIPT runt v 12 med de tre senaste barnen och då har fostrets storlek stämt exakt med ägglossningen.
    Men så kommer RUL runt v18-19 då ju och fostret är alltid "för litet". Det jag är orolig för är att jag ju är mer överburen än vad sjukvården vill tro att jag är och jag är orolig över att något ska gå fel pga att jag går för länge utan att övervakas. 

Någon mer som reflekterar över detta och har någon tanke kring det. Jag tycker att det är fel att sjukvården stirrar sig blind på ett datum när det inte alls behöver stämma. 

• Svar på tråden BF enligt ägglossning eller RUL
  • basio

Jag blev flyttad 8 dagar med min dotter vid rul trots att tidiga ul stämt exakt med min ägglossning. Väldigt frustrerande! Min dotter var sedan liten under hela graviditeten och för mig var hon ju ännu mindre eftersom jag visste att hon var 8 dagar äldre än vad de sa. Så jag var väldigt orolig, men det lyssnade de inte på.

Nu har jag fått alla mina barn för tidigt så jag har inte din problematik. Men min dotter är fortfarande väldigt liten! Nu är hon 8,5 år och väger ca 19 kg. Alltså som de flesta 4-åringar. En problematik som ju sjukvården insåg långt efter mig.

Nu är jag glad att de i mitt landsting beräknar bf efter kub-ultraljudet. Vilket stämmer exakt med min äl! Så vid rul kommer de bara kolla tillväxten. Jag hoppas du blir lyssnad på och att de tar dig på allvar, även ifall det ofta är hemskt svårt tyvärr.

• DevilsDaughter

Tack för ditt svar :) 
    Jag trodde att alla landsting räknade BF efter RUL, men då är det vissa som ändrat då! Det är ju ett steg i rätt riktning! 
    Ja de vill ju helst inte lyssna då de räknar med att man själv inte ska ha någon koll alls.. Det känns som att man inte riktigt har kontroll över situationen utan att man bara kan hoppas på det bästa..

• Jag är bara jag

Man får stå på sig. En kompis fick ett b.f som inte stämde enligt henne. Det ändrades aldrig och när sonen väl kom ut var han tydligt överburen så hon hade ju haft rätt. UL är absolut inte exakt. Jag hade gjort IVF så jag visste ju precis hur gammalt mitt barn var. Hade han bedömts enbart enligt UL hade han blitt mycket äldre för han låg på +34%!

• DevilsDaughter

Ja, de borde ju se att det ofta är avvikelser mellan tidiga ultraljud/ägglossning och RUL.. Oftast rör det sig ju bara om en vecka eller så, men en vecka gör rätt mkt om man som jag gärna går över 2 veckor, då blir det ju eg 3 veckor utan att det ens kollas upp.
    Med tredje barnet så hade jag gått över 14 dagar enligt RUL (21 enligt KUB) på skärtorsdagen och eftersom det var "helgtider" så ville hon att vi skulle vänta med överburenhetskontroll på förlossningen till tisdagen efter helgdagarna, vägrade dock detta eftersom jag visste hur pass överburen jag var så insisterade på att få komma in tidigare pga att jag visste ju att jag var längre gången än så. Fick komma in på förlossningen samma dag och de såg då på ultraljudet att det var rejält överburet, tomt på fostervatten bla. Så sattes igång direkt. 
    Men man är ju så skör i slutet av en graviditet och jag vet att jag brukar ha svårt att stå på mig, man vill ju inte behöva ta den där kampen i slutet på graviditeten:( 

• Treansresa

Jag har samma problem, blir så långt flyttad varje gång. Funderar på hur det kan komma sig. Jag funderar också på der med övertid, så följer gärna här för att se om något har nå bra svar.

Svar på tråden BF enligt ägglossning eller RUL