• amanda1998

Varför får inte vi bara för att vi är unga?

Hej!

Är så  frustrerad verkligen.
    Jag och min sambo har planerat barn en längre tid och plussade äntligen vilket gjorde oss så glada.

Sedan hos barnmorskan var det inte lika roligt. Jag har haft otroligt oregelbunden mens samt att den senaste var mycket mindre så ville gärna göra ett vaginalt ultraljud för att se vilken vecka vi var i då vi verkligen inte hade en aning MEN NEJ.

Det fick man bara göra om man var över 40 eller hade haft massor av missfall tidigare. Grejen är att ni oroar vi oss jättemycket då barnmorskan satte ett ungefärligt datum( isf är vi i vecka 9) dock kan vi lika gärna vara i vecka 14.

Känns så orättvist att inte få veta och isf kommer vi ju missa fosterdiagnostiken om det gått för långt när vi får göra  det ultraljudet....

Kan jag göra något eller är det bara att acceptera läget?

• Svar på tråden Varför får inte vi bara för att vi är unga?
  • Sissimoine

Det är helt vanligt att inte få gratis VUL! Nu vet jag inte vart du bor men jag gör VUL i Växjö hos privat gyn för 300kr, tror dock det brukar kosta lite mer. Men är värt det!

• Det kommer bli bra
    CML skrev 2017-02-08 12:39:28 följande:
    Jag fick ett extra i vecka 15 eftersom jag var orolig för att bebisen inte levde. Jag behövde inte bekosta det själv och min oro blev oftast väl bemött även fast jag fick kämpa ibland för att de skulle lyssna.
    Ja men då var du över de första 12 veckorna, och hade kanske fog för din oro? eller att du visade oron på ett sådant sätt att det bedömdes som att det för din graviditet och hälsa var bäst med detta. Jag tror inte bara "vanlig" oro eller osäkerhet om exakt datum ger VUL iaf inte hos belastade landsting och BM. 
  • CML
    Det kommer bli bra skrev 2017-02-08 13:16:38 följande:

Ja men då var du över de första 12 veckorna, och hade kanske fog för din oro? eller att du visade oron på ett sådant sätt att det bedömdes som att det för din graviditet och hälsa var bäst med detta. Jag tror inte bara "vanlig" oro eller osäkerhet om exakt datum ger VUL iaf inte hos belastade landsting och BM. 

Tror kanske att eftersom vi hade svårt att bli gravida kan ha spelat roll isåf. Men graviditeten va naturlig och allt såg bra ut. Jag hade fog för min oro eftersom jag visste att något var fel. Men det visade sig inte förrän efter förlossningen
  • fjanten
    Dixie skrev 2017-02-08 08:58:03 följande:

Vad menar du att ni missar fosterdiagnostik??

Jag misstänker att hon menar att OM rutinultraljud bokas in i, ja säg vecka 20+, och man antar att hon är i vecka 20+ utefter barnmorskans uträkning att hon är i vecka 9, så var hon egentligen i vecka 14 då när BM trodde att det var vecka 9, då är hon ju i vecka 25+ på RUL. Hon "missar" ju ingen fosterdiagnostik för det, men barn börjar växa lite olika efter 20+ (har jag för mig), så BF-datumet (bland annat) kan bli lite tokigt. Det vore även jobbigt om det upptäcktes någon riktigt allvarlig sjukdom som gör att barnet aldrig kan leva utanför livmodern, men gränsen för abort (med socialstyrelsens godkännande), har passerat.

Hur som helst TS, boka in ett privat VUL så får du/ni reda på en något mer säker tidsram för hur långt gången du är.
  • Mallemamma

Sa du till BM att ni vill göra kub och att ni inte vet alls vilken vecka ni är i? Oftast brukar man ju få göra ett ultraljud för datering när man är så osäker men BM kanske inte förstod att det kunde skilja så många veckor? Testa att ringa en annan Mvc och se hur de ser på det och byt isf.. om ni vill göra kub, får ni det gratis i ditt landsting eller måste ni bekosta det själva?

Men ja, privat ultraljud är ju ett alternativ. Jag tycker dock ni har anledning att få ett ultraljud för datering.

Ring en privat klinik och säg som det är, att ni vill göra KUB men vet inte vilken vecka ni är i, kanske kan ni få en tid för KUB men återkomma om det visar sig att det är för tidigt? Och om landstinget bekostar KUB så säg att ni är i vecka 14 så blir ni ju hemskickade om det är för tidigt..

• Det kommer bli bra
    CML skrev 2017-02-08 13:56:58 följande:
    Tror kanske att eftersom vi hade svårt att bli gravida kan ha spelat roll isåf. Men graviditeten va naturlig och allt såg bra ut. Jag hade fog för min oro eftersom jag visste att något var fel. Men det visade sig inte förrän efter förlossningen
    Ja det kan det ju ha gjort. Jag tänker utifrån mina erfarenheter att jag under mina graviditeter aldrig fått VUL genom BM innan vecka 12 (jag har haft av och till större blödningar i alla - som tur har det gått bra), däremot när det varit blödningar efter vecka 12... Men bekostat VUL själv då eftersom jag velat veta att allt är bra. Tror också olika BM kan vara olika hårda och i olika landsting...

Sen syns ju inte allt på VUL eller UL ändå...
  • Jill 79

Det känns ju rätt viktigt att veta vilken vecka man är i. Der är ju en anledning till att rul är den tiden man gör den. Fem veckor senare så blir det kansle inte lika korrekt?

Jag fick vul utan problem när jag inte var säker på när jag hade haft mens senast.

Tycker nog att du kan tjata lite och fråga om de inte tycker det spelar någon roll med en månads felmarginal

• elyse

TS försvann. Det var väl bra att det fanns en så enkel lösning?

• amanda1998
    Jill 79 skrev 2017-02-09 11:36:39 följande:

Det känns ju rätt viktigt att veta vilken vecka man är i. Der är ju en anledning till att rul är den tiden man gör den. Fem veckor senare så blir det kansle inte lika korrekt?

Jag fick vul utan problem när jag inte var säker på när jag hade haft mens senast.

Tycker nog att du kan tjata lite och fråga om de inte tycker det spelar någon roll med en månads felmarginal

Ja håller med! Fick göra ett tillslut i vecka 9. hade bokat privat 2 dagar senare och gick ej att boka av så har gjort 2 st redan och imorgon är det kub.
  • amanda1998
    fjanten skrev 2017-02-08 14:04:13 följande:
    Jag misstänker att hon menar att OM rutinultraljud bokas in i, ja säg vecka 20+, och man antar att hon är i vecka 20+ utefter barnmorskans uträkning att hon är i vecka 9, så var hon egentligen i vecka 14 då när BM trodde att det var vecka 9, då är hon ju i vecka 25+ på RUL. Hon "missar" ju ingen fosterdiagnostik för det, men barn börjar växa lite olika efter 20+ (har jag för mig), så BF-datumet (bland annat) kan bli lite tokigt. Det vore även jobbigt om det upptäcktes någon riktigt allvarlig sjukdom som gör att barnet aldrig kan leva utanför livmodern, men gränsen för abort (med socialstyrelsens godkännande), har passerat.

Hur som helst TS, boka in ett privat VUL så får du/ni reda på en något mer säker tidsram för hur långt gången du är.
    Ja va precis så jag menade. Har gjort ett både privat och ett gratis nu i alla fall så det löste sig efter lite tjat och förklarade att vi verkligen ville göra kub och kunde ju ha varit för sent för kuben om jag varit längre gången.
  • amanda1998
    fjanten skrev 2017-02-08 14:04:13 följande:

Ja va precis så jag menade. Har gjort ett både privat och ett gratis nu i alla fall så det löste sig efter lite tjat och förklarade att vi verkligen ville göra kub och kunde ju ha varit för sent för kuben om jag varit längre gången.
  • amanda1998
    äldreochklokare skrev 2017-02-08 14:15:05 följande:

Läs lite här TS: www.lt.se/slakt-o-vanner/sant-och-falskt-om-ultraljud-7 

Det står bla så här: (kopierat) Före vecka 13: Endast ultraljud om man har blödning, smärta, osäker graviditetslängd eller om man tidigare har haft utomkvedhavandeskap eller missfall.

Ja precis och hade ju osäker graviditetslängd. 
Svar på tråden Varför får inte vi bara för att vi är unga?