• Lillifee

Sååå ledsen på min 12-åring

Min 12-åring och min mamma går inte så bra ihop alltid. Min dotter fyllde år för några dagar sedan och mormor kunde inte komma på kalaset pga sjukdom. Hon kom till oss idag istället. Min dotter bar sig illa åt vid middagen, kröp under bordet, skrek, åt ingen mat. Sen när vi skulle fika och hon skulle få paket av min mamma så vägrade hon vara med och stängde in sig på sitter rum (!!!). Jag pratade med henne och hon sa att hon vill att mormor åker hem. Min mamma blev jätteledsen såklart, får åka hem med paketen som hon köpt och slagit in. Givetvis ska min man och jag prata ordentligt med henne om detta men jag tänker att hon ska få ett ordentligt straff typ ingen surfplatta och inget godis resten av februari. Sååå arg, ledsen och besviken

• Svar på tråden Sååå ledsen på min 12-åring
  • Mallemamma

12 år och beter sig så?? Brukar hon bete sig så? Krypa under bordet och skrika? Har hon fått sin mens nyligen? Kan det var hormoner som stör? Jag har själv alltid lidit av svår PMS och det tog många år att få bukt och förstå problemet, alla är ju olika och reagerar olika starkt.. När den slår till kan jag få väldigt ologiska känslor och kanske t o m vilja bete mig lite som din 12-åring men med åren och erfarenheten så har jag lärt mig att hantera den.. kan det vara nåt sånt problem så är nog första steget att försöka få henne att förstå att något hormonellt händer i kroppen och ev ta hjälp utifrån..

• Öaqls

Uppenbarligen hade hon en form av känslomässig reaktion som hon inte klarade av att hantera. Blir det verkligen mindre låsning för henne om hon får ett månadslångt straff?

Det vore kanske bättre att försöka nå fram till henne och se om ni kan prata om det. Hjälpa henne fram till en känsla av att hon vill ställa det till rätta och höra av sig med ett förlåt?

• Coccolina
    Lillifee skrev 2017-02-08 19:35:16 följande:

Min 12-åring och min mamma går inte så bra ihop alltid. Min dotter fyllde år för några dagar sedan och mormor kunde inte komma på kalaset pga sjukdom. Hon kom till oss idag istället. Min dotter bar sig illa åt vid middagen, kröp under bordet, skrek, åt ingen mat. Sen när vi skulle fika och hon skulle få paket av min mamma så vägrade hon vara med och stängde in sig på sitter rum (!!!). Jag pratade med henne och hon sa att hon vill att mormor åker hem. Min mamma blev jätteledsen såklart, får åka hem med paketen som hon köpt och slagit in. Givetvis ska min man och jag prata ordentligt med henne om detta men jag tänker att hon ska få ett ordentligt straff typ ingen surfplatta och inget godis resten av februari. Sååå arg, ledsen och besviken

Hmm låter som om hon reagerat rejält på din mamma... Innan du bestraffar så kanske du bör kolla varför? Min farmor var inte alltid snäll mot mig så jag var ofta ledsen och undvek henne när hon var hos mig. Hon kunde få mig att gråta och må jättedåligt. Mina föräldrar förstod det och straffade mig inte om jag valde att dra mig undan när hon var på besök. Och de var noga med att hon inte fick säga vad som helst till mig. 

Straffa inte din dotter innan du vet varför hon och mormor inte kommer överens. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • tundra

Men vad var problemet vid matbordet? Varför skrek dottern och kröp under bordet.
    Vad utlöste det hela?

• Domesticgoddess
    Öaqls skrev 2017-02-08 19:47:55 följande:

Uppenbarligen hade hon en form av känslomässig reaktion som hon inte klarade av att hantera. Blir det verkligen mindre låsning för henne om hon får ett månadslångt straff?

Det vore kanske bättre att försöka nå fram till henne och se om ni kan prata om det. Hjälpa henne fram till en känsla av att hon vill ställa det till rätta och höra av sig med ett förlåt?

Nja..det kan väl också bli så att hon, med straff, lär sig att det blir konsekvenser när man inte hanterar sina känslomässiga reaktioner på ett civiliserat sätt? Jag tycker att du resonerar vettigt ts och att det är bra att du tar itu med situationen.
  • äldreochklokare

Oavsett vad som utlöste detta är straff inte rätt väg att gå. Att säga inget godis/ingen surfplatta hela februari är faktiskt, du får ursäkta, dumt gjort av er. Även om hon är 12 så är hon ett barn och straff som blir så utdragna i tid är inte effektiva, hon kommer ha glömt om en vecka varför hon inte skulle få godis eller ha plattan. Då blir det bara helt ologiskt. 

Bättre prata med barnet när hon lugnat ner sig och försöka förstå vad som utlöste denna reaktion. 

• Charlotte N

Men det här kan ju inte vara en engångsföreteelse? Finns det diagnoser? Hur brukar hon vara mot mormor? Hur är hon i skolan?

• HippHipp

Är detta ett sätt att reagera som BARA händer i samband med din mamma? För i så fall känns det som att ni måste hitta vad som gått snett i den relationen.

Men om det är som med min 12-åring, som kan få liknande utbrott (fast kanske inte lika illa) i olika typer av situationer så skulle faktiskt surfplattan ryka. Och det har den gjort vid ett tillfälle hemma hos oss.

• Kdbn1037

Men för 17! Självklart måste dåligt uppförande få konsekvenser. TS skriver inget som tyder på att mormor gjort barnet något utan barnet har uppfört sig illa. Kanske finns det en förklaring, men det ursäktar inte att man beter sig som en tvååring heller. Tycker du gör helt rätt TS!

• Holma

Ta reda på orsak inte ni ger straff , det kam faktiskt vara saker hon inte rår på o då är ett straff det sista hon behöver o det blir långt ifrån bättre av det .

• Gizmo
    Charlotte N skrev 2017-02-08 20:07:24 följande:
    Men det här kan ju inte vara en engångsföreteelse? Finns det diagnoser? Hur brukar hon vara mot mormor? Hur är hon i skolan?
    Det undra jag med...
  • Mrs Moneybags

Det låter som ett vettigt straff. 

Hon verkar ganska omogen om hon kryper under bordet? Men hon kanske har andra problem, som sagt.

Jag tycker ni gör helt rätt som inte accepterar detta beteende.

• Maddi

Jag undrar också varför hon gjorde på de viset. Varför straffa henne? Ni kan straffa henne hur mycket ni vill, men jag skulle tycka det var mer intressant att veta varför hon gjorde på de viset. Vilken är den bakomliggande orsaken?

Svar på tråden Sååå ledsen på min 12-åring