• Have90

Skillnad på molvärk och sammandragning?

Hej, är gravid i v 14. Eftersom jag är koniserad så ska jag meddela min barnmorska om jag får tidiga sammandragningar. Jag känner ju av molvärk då och då (växtvärk), känns en sammandragning likadant eller hur kan jag skilja dem åt?

• Svar på tråden Skillnad på molvärk och sammandragning?
  • Anonym (Ssk)

Molvärk är ju som mensvärk typ. En sammandragning gör inte ont, utan spänner i magen och livmodern blir hård. Det är inte förrän man börjar få förvärkar som sammandragningarna gör ont.

• nnnnnnnn

Sammandragningar var såhär för mej:

Magen drar ihop sig och blir stenhård, stod ut som en nypumpad fotboll. Denna "kramp" i magen gjorde det svårt att andas normalt och jag fick även stanna och vänta ut sammandragningen för att kunna gå normalt.
    Runt v. 20 och framåt, var det så.

• Jag är bara jag

Stor skillnad! Molvärk liknar mensvärk, det liksom molar, känns lite dov värk. Sammandragningar är mer kramp-man känner hur allt dras ihop. Gör mycket,mycket ondare! Jag fick stanna upp varje gång och hade dom hela tiden så jag låg mest från v.22.

• Kasperina

Sammandragningar behöver inte göra ont.
    Man känner att livmodern drar ihop sig, magen blir hård. Känns lite som ofrivilliga knipövningar

• Anonym (Trådstartaren/Have90)

Hej, trådstartaren här. Så ni menar att om man får en sammandragning så märker man det definitivt? Inget som kan komma utan att man märker det?

• Jag är bara jag
    Anonym (Trådstartaren/Have90) skrev 2017-02-12 14:05:56 följande:
    Hej, trådstartaren här. Så ni menar att om man får en sammandragning så märker man det definitivt? Inget som kan komma utan att man märker det?
    För mig var det milsvid skillnad!
  • nnnnnnnn
    Anonym (Trådstartaren/Have90) skrev 2017-02-12 14:05:56 följande:
    Ja.
  • Indiria

Tydligen så märker vissa inte av sammandragningar har jag läst. Men de flesta göra nog det. Som någon skrev så blir livmodern hård som en fotboll. Jag fick också svårare att andas och blev ofta kissnödig under sammandragningarna. Men livmodern är inte så stor i vecka 14 så du kanske inte märker av det än.

Men en fråga.. Vad spelar det för roll att du är koniserad? Jag har själv blivit det två gånger och ingen har nämnt något om komplikationer vid graviditet.

De menar på att tidiga sammandragningar är ett tecken på att tappen eventuellt skulle bli kortare, och då kanske inte orkar hålla uppe barnet hela vägen. Så det finns väl risk att man föder för tidigt. Jag tog ändå inte så mycket på min konisering, men de vill väl bara försäkra sig om att man vet att det kan hända.

• Indiria
    Anonym (Trådstartaren/Have90) skrev 2017-02-13 11:31:09 följande:

De menar på att tidiga sammandragningar är ett tecken på att tappen eventuellt skulle bli kortare, och då kanske inte orkar hålla uppe barnet hela vägen. Så det finns väl risk att man föder för tidigt. Jag tog ändå inte så mycket på min konisering, men de vill väl bara försäkra sig om att man vet att det kan hända.

Jaha intressant. Hade ingen aning. Som sagt så har ingen talat om det för mig. Men är i vecka 38 nu så blev ingen för tidig födsel iallafall :)

Ok skönt att höra av någon det gått bra för. Tycker bara jag läst skräckexempel där vattnet går i vecka 22..

Svar på tråden Skillnad på molvärk och sammandragning?