• Anonym (Undrar)

Psykiatrisk mottagning, som fungerar?

Hej! Är det nån här som vet en psykiatrisk mottagning som fungerar, i Stockholm? För vuxna. Där man inte behöver vänta 2 månader för att få tid hos doktorn. Har Asperger o behöver en långsiktig kontakt, o med en läkare. På mitt nuvarande ställe funkar det inte så bra, så jag vill söka mig bort därifrån. 

Hoppas jag lagt denna tråd i rätt kategori.

• Svar på tråden Psykiatrisk mottagning, som fungerar?
  • Anonym (Vilma)

Jag vet nog inget ställe där väntetiden är under 2 månader.

Jag tycker Globens mottagning är bra, det är ett väldigt bra samarbete mellan samtalskontakt och läkare, de jobbar i team. Min psykolog var inte särskilt duktig på Asperger (jag har också den diagnosen) men superbra på trauma och depression.

I Upplands Väsby är de också bra, alla jag träffat hittills är väldigt kunniga om Asperger (vilket jag är förvånad över)

Tänk på att du kan vända dig till habiliteringen också om du behöver prata med någon, de har inte läkare men annan personal. Jag rekommenderar inte Sollentunas habilitering. (Det ör den enda jag testat,)

• Anonym (Hoppas Du hittar)

Det finns många (privata) mottagningar som erbjuder exempelvis KBT och långvarig kontakt.
    Jag vet inte vad du behöver hjälp med men i grunden är det ju bara du som kan hjälpa dig, vad jag vill säga med detta är att du kan säkert hitta hjälp både online och i böcker (det finns online terapi, både gratis och som kostar.)

• Anonym (Undrar)

Jo alltså jag behöver en långsiktig psykiatrisk kontakt, som måste vara med nån terapeut (kurator, psykolog t ex) o framför allt en LÄKARE. Som tar sig tid med en, inte bara skriver ut intyg, medicin o sen hejdå typ. O helst på ett ställe där dom inte byts ut stup i kvarten, om det finns. 

Nån som kan sköta hela mitt ärende, eftersom jag inte fixar det själv. Tack om onlinehjälp o Youtubeklipp, men här behövs mer än så. 

Dom där privata mottagningarna skulle jag gärna veta mer om? Iaf om dom har bra läkare där.

Globens mottagning ska jag kolla upp! Upplands Väsby också, bor inte nära dom men är beredd att åka långt för att få komma till ett bra ställe. 

Tack för att ni skriver! Gärna mer info från andra också. 

• Anonym (Vilma)

Vill du ha allt samlat mer som en enhet rekommenderar jag Globen. De har ett se-hela-patienten tänk. De jobbar i team som har möten angående patienterna en gång i veckan (de möterna är såklart bara för personalen) så alla dina vårdkontakter på mottagningen är samlade. Du träffar läkaren och terapeuten tillsammans (om du inte säger att du vill något annat) så alla är överens om vad som ska göras.

Ett vanligt läkarbesök inom psykiatrin är 45 minuter, så det är aldrig att bara skriva ut en medicin lite snabbt.

Nackdelen med psykiatrin är väntetiderna, jag har alltid fått vänta 3-7 månader som ny patient, men då man väl är inne i systemet har det inte varit några problem att få tider. Hoppas det går bra för dig!

• Anonym (Undrar)

Vilma, tack snälla för informationen! Det låter ju jättebra, tyvärr är min erfarenhet från nuvarande ställe att det ändå är lite så som du skrev. Frågar behöver du nytt recept eller?

Skriver läkarintyg å sjukintyg genom att läsa igenom journalerna från tidigare o frågar bara lite kort nåt om hur jag mår, möjligen skattningsformulär men absolut inget mer, 97% av tiden sitter han framför datorn upptagen med att skriva (till t ex Försäkringskassan).

Upp till mig om jag har några frågor resten av tiden, men inget mer engagemang öht om mig o mitt. Sen har dom 45 minuterna gått... Om jag sagt att jag gärna skulle vilja ha en ny tid för att ta upp en del grejer säger han bara att det behövs inte. O då är det inte så att att jag mal om samma grejer om o om igen. Utan han säger bara vi bestämmer en ny tid lagom till det här sjukintyget går ut. 

Väl inne i systemet, hur länge har du fått vänta på en ny läkartid? Har man rätt att välja det själv, eller bestämmer dom det åt en? Behöver hjälp med depressionsbehandling också, o medicinbyte.

Svar på tråden Psykiatrisk mottagning, som fungerar?