• Anonym (Nervös)

Jag är bi men törs inte berätta för vänner

Hejsan alla! Jo som sagt det är som så att jag är bisexuell och har vetat om det i några år nu men har aldrig vågat tala om för mina vänner ???? Det tynger mej och jag känner att ja behöver tala om det iaf för dom närmsta.. man är ju självklart nervös över hur de ska reagera nu vet jag ju att mina vänner ska acceptera mej för den jag är annars är dom inga vänner att ha.

Men finns det någon/några som har några råd och tips på hur man kan tala om det lite "snyggt"

• Svar på tråden Jag är bi men törs inte berätta för vänner
  • Bergis
    Anonym (J) skrev 2017-02-12 08:59:15 följande:

Varför måste man tala om vilken sexuell läggning man har egentligen? Varför känner du ett behov av det? Behöver andra veta det?

Jag dömer inte på något sätt. Vet att homosexuella och bi ofta uttrycker att det är skönt att komma ut ur garderoben. Undrar varför det är så. Det spelar ingen roll vem vi blir kära i förstås. Borde man inte vara vara den man är utan att behöva outa det egentligen? Jag menar inte att man ska dölja det heller utan att det kommer fram ändå helt naturligt när man pratar om sånt eller träffar en partner av samma kön. Eller är det för att andra ev tar för givet att du är hetero, eftersom det är en norm, och att du tycker det är jobbigt? Isf tycker jag att du nämner det i den situationen eller bara flikar in det helt naturligt i ett sånt samtal. Borde ju inte vara en stor grej tycker jag. Jag tycker väl lite att om sexuell läggning ska vara nån stor grej som måste outas så blir det ju aldrig en del av normen.

Hög klass på detta inlägg.

Det enda jag inte håller med om är:

"Det spelar ingen roll vem vi blir kära i förstås."

Man kan gilla det eller inte men det spelar roll.
  • Anonym (J)
    Bergis skrev 2017-02-12 21:18:42 följande:
    Hög klass på detta inlägg.

Det enda jag inte håller med om är:

"Det spelar ingen roll vem vi blir kära i förstås."

Man kan gilla det eller inte men det spelar roll.
    Hur menar du att det spelar roll? Varför höll du inte med om det?
  • Bergis
    Anonym (J) skrev 2017-02-12 21:41:21 följande:

Hur menar du att det spelar roll? Varför höll du inte med om det?

Det är norm i samhället att vara heterosexuell. För den som går emot en norm får det konsekvenser. Därför spelar det roll.
  • Anonym (what?)
    Bergis skrev 2017-02-12 08:28:12 följande:
    Mnniskor gillar inte osäkerhet. Därför blir det enklare för omgivningen om man är antingen hetero eller homo så kan de förhålla sig till det.

Jag skulle råda TS till att tänka efter då jag tror det blir enklare både för henne och hennes omgivning om hon kan komma fram till vad hon är.
    Bisexualitet innebär inte att man är osäker på om man är hetero- eller homosexuell. Det är en egen sexuell läggning.
  • Bergis
    Anonym (what?) skrev 2017-02-12 22:53:19 följande:

Bisexualitet innebär inte att man är osäker på om man är hetero- eller homosexuell. Det är en egen sexuell läggning.

Läs mitt inlägg igen.
  • Anonym (J)
    Bergis skrev 2017-02-12 22:14:26 följande:
    Det är norm i samhället att vara heterosexuell. För den som går emot en norm får det konsekvenser. Därför spelar det roll.
    På vilket sätt spelar det roll för att man bryter normen tycker du?
  • Anonym (J)

Vilka konsekvenser syftar du på menar jag?

• Anonym (what?)
    Bergis skrev 2017-02-13 04:35:12 följande:
    Läs mitt inlägg igen.
    Jag kan ha missförstått dig, men vad menade du med meningen "Jag skulle råda TS till att tänka efter då jag tror det blir enklare både för henne och hennes omgivning om hon kan komma fram till vad hon är."?
  • Anonym (Maja)

Jag förstår dig ts. Är kvinna, insåg jag är bi för ca 5år sedan. Haft ett underbart förhållande med min kvinna (som är min bästa vän, min själsfrände) i 1år o tio månader, fortgår ännu. Ingen - och då menar jag verkligen ingen - vet om hur nära vi är. Hur länge detta kan hållas hemligt är en tidsfråga. Visst, kan vara så att ngr misstänker nåt, men ingen vet att vi är ett par och att hon i princip bor hos mig när min dotter är hos pappa sin. Orsaken i vårt fall är att pga hennes kultur får detta aldrig komma fram. Bland vill jag bara ropa ut åt alla hur lycklig jag är med henne....

• Kvetchnik

Jag brukar, om jag får nya bekanta och vi kommer in på det, säga att jag inte är så noga när jag väljer partner, bryr mig om personligheten, inte yttre attribut som kropp, om de är tränade eller inte eller vilket kön de har. Då smyger man liksom in det med lite annat.

• Jonnynilsson

Jag har sedan ungdomen känt mig åt bi-hållet men hållit det hemligt i alla år. Jag kan inte testa med en annan kille om det är något för mig eftersom jag är gift. Det vore ju det samma som att vara otrogen och det skulle jag aldrig ens komma på tanken att vara. Så det blir nog en hemlighet jag tar med mig graven...

• Anonym (A)
    Kvetchnik skrev 2018-01-03 23:41:22 följande:
    Jag brukar, om jag får nya bekanta och vi kommer in på det, säga att jag inte är så noga när jag väljer partner, bryr mig om personligheten, inte yttre attribut som kropp, om de är tränade eller inte eller vilket kön de har. Då smyger man liksom in det med lite annat.
    Håller med
  • Anonym (Milf)

Talar inte om det utom för några närstående vänner. Ligger gärna med kvinnor men jag skulle aldrig kunna leva med en.

Svar på tråden Jag är bi men törs inte berätta för vänner