• Maltesmamma

Ska magsjuka vara såhär?

Min som är magsjuk, men jag trodde magsjuka betedde sig annorlunda. Kort men intensivt.

I fredags blev han dålig, kräktes en gång på morgonen. Sen fick han en smörgås som kom upp. Pigg och glad i övrigt, ingen feber. Får ändå behålla vätska. Han klagade på ont i magen och att han ville bajsa så vi trodde han var förstoppad. Fick katrinplommon. Tillslut bajsade han, och det var håret. Sen gick hela dagen. Strax före åtta kom det han ätit under dagen upp. Sov bra hela natten. Nästa dag. Kör teskedsmatning med vätskeersättning och Cola. Sen fick han lite smörgåsrån, sen fick han lite frukost sen trappade vi upp det lite under dagen. Till middag fick han lite potatismos. Det kom upp. Dock inte allt han ätit under dagen. Han sov en hel natt. En hel dag med samma försiktighet. Teskedsmatning, lite rostbröd med smör. Nu på natten kräks han igen. Han får behålla vätska. Jag fattar inte? Ska det vara såhär? Nu börjar han ju bli lite medtagen. Han bönar och ber efter mat, men han klarar ju uppenbarligen inte av stt äta större mängder. Gör ont i hjärtat att hålla igen så på maten.

Är det såhär magsjuka beter sig på de små? Jag börjar bli förtvivlad här hemma. Att det aldrig vänder för min lillskrutt!

• Svar på tråden Ska magsjuka vara såhär?
  • glutten

Jag är dålig på magsjuka då jag (peppar peppar) väldigt sällan drabbas, men jag undrar: Varför får han inte äta? Om han är hungrig borde han väl få äta så mycket "lätt" mat han kan? Om han kräks igen så gör han, liksom...

• Saral92

Magsjukan kan bete sig så olika. Min son har alltid korta och blir nästan aldrig medtagen, medans hans syssling alltid får långa utdragna med en spya då och då.

• Knäcken

Vår son har haft det så vid 2 tillfällen. Han är 2,5 år nu. Första gången vid 2 års ålder och andra gången kring jul. Kräktes, uppehåll och vi började slappna av. Två gånger gick det typ 45 timmar så började han om.. kan bero på bakterie i magen snarare än att det är magsjuka...

• Carambolan

Kan tyvärr vara riktigt långdragna historier med barn som verkar helt friska förutom att de kräks nån gång då och då :( Det är en av anledningarna till att magsjukorna ofta går runt runt på förskolorna, för att många inte har tålamod att vabba ut det ordentligt.

• Maltesmamma

Han får äta men han vill ju klinka i sig dricka och äter för fort så vi måste hålla igen lite. Då är det väl bara att kämpa vidare..

• Valkyria75

Ja så kan det vara ibland. Vi har haft liknande på båda våra barn. Sen andra gånger har det varit kort och intensivt istället.

Men ring bvc imorgon och prata med dem om du känner dig orolig. De kanske har lite bra tips.

Svar på tråden Ska magsjuka vara såhär?