• crx

Plus på BIM nu livrädd! mensvärk hjälp!

Efter 7 försök och ingen graviditet tidigare trots oskyddat i många år så är jag gravid!! Fick ett extra digital test får CB efter falskt plus på digitalt så jag tog det igår bara för att använda upp det... + men litade inte på det.

I morse tog jag loyds egna och jag fick för första gången sen ett riktigt fint streck!!!!!! WOOOOOOOOW JAG EXPLODERAR!!

Nu då... dagen har gått, och nu på toa en missfärgad flytning (ljust brunt), bara lite lite... börjar känna av molvärk/mensvärk och får PANIK!!!!

Är så rädd för att det blir missfall. När vet man att värken går över till missfall?

Är så glad för detta, är 31 år och längtat länge länge!

• Svar på tråden Plus på BIM nu livrädd! mensvärk hjälp!
  • 2Deville

Åk in till gyn akuten och kolla.
    Det behöver inte vara något alls. Man kan ha som mensvärk när man är gravid. Det kan även vara olika flytningar.

Hade liknande symptom vid mitt missfall som du har. Brunflytning men även lite lite blod. Och mensvärk. Vill inte göra dig orolig men det är bättre dom gör en koll så du slipper oroa dig. Mig såg dom direkt at det var ett missfall. Och efter ett missfall så kan Stickan visa att du är gravid ett par veckor till. Trots att du inte är det.

Har haft mensvärk med mina båda barn tidigt och lite udda flytningar i början.

Är du orolig åk och kolla.
    Lycka till och hoppas att allt är bra med lilla bebben!

• Calliope

Jag har haft mycket molvärk (känns som mensvärk) alla mina tre graviditeter och värken har släppt efter ungefär tre månader.

Min förra graviditet slutade med missfall. Då kom mycket blod med klumpar i.

Nu är jag gravid igen med tvillingar och jag hade ganska mycket flytningar i början. Allt från vita till mörkt bruna. Fick även en rejäl blödning vid ett tillfälle.

Håller tummarna att det bara är molvärk du känner.

• Snuttis2

Säger tvärt om mot tidigare talare:jag skulle råda dig att inte åka till akuten , de kommer sannolikt bara skicka hem dig efter onödig väntan! Oro i så här tidig graviditet har sjukvården tyvärr svårt att prioritera - om det inte finns misstankar om att något är fel ex utomkvedshavandeskap!

Det märks först senare när fostret växer .

Testadag =bim dag om jag fattat rätt?

Det är vanligt med blödningar eller färgade flytningar i samband med väntad mens så det behöver inte innebära att något är fel.

Molvärk är också högst vanligt och kommer o går genom större delen av graviditeten , jag har haft det till och från under alla mina graviditeter.

Har själv drabbats av flera missfall varav det ena tidigt och då var det ingen lätt molvärk utan den eskalerade ganska snabbt till kraftig mensvärk!

Jag vet hur det är att bära oron men det enda du kan göra är att ta det lugnt och hand om dig! Skulle något gå fel så var det utanför din kontroll och något kroppen sköter av egen hand för att solla bort de foster som inte hade blivit friska barn!

• Afasi

Att ha som mensvärk när man är gravid är absolut inget konstigt egentligen. Även blödningar kan förekomma utan att det är något fel.

Nu är du så tidigt i graviditeten att du bara kan hoppas på det bästa. Det finns ingen mening att åka till någon gynakut då dom med stor sannolikhet inte ens kan se en graviditet såhär tidigt med ett ultraljud. Du kommer då bara bli hemskickad med rådet att vänta och se.

Försök att inte oroa dig och ta det som det kommer.

• crx

Tack för alla svar! Känns bra att få höra direkt från andra :)

Ja precis BIM är idag!

Tänker oxåatt det är onödigt att åka till akuten då det är väldigt tidigt, kommer det ett tidigt missfall så gör det. Och om det eskalerar med smärta i framtiden så får jag ta det då.

Nån timme efter att jag skrev här så släppte den lilla värken o ingen mer flytning. :)

Vet att man kan få växtvärk tidigt men blev så nojig när det kom lite brunt oxå haha. Typ panik...

Och som sagt känns det så bra när man får direkt i formation av er! Tack. :))))

• Delilah2001

Mina missfall har börjat med harmlösa bruna flytningar, som sen ökat mer och mer och övergått till blod, och värk i samband med det.

Med förra barnet fick jag en liten blödning på bim, och denna graviditeten fick jag en liten blödning i vecka 8 (tror jag det var), är i vecka 18 nu och hittills är allt bra.

Mensvärk har jag haft till och från varje gång jag varit gravid

Lycka till!

• EpicNurse
    2Deville skrev 2017-02-13 17:44:38 följande:

Åk in till gyn akuten och kolla.

Det behöver inte vara något alls. Man kan ha som mensvärk när man är gravid. Det kan även vara olika flytningar.

Hade liknande symptom vid mitt missfall som du har. Brunflytning men även lite lite blod. Och mensvärk. Vill inte göra dig orolig men det är bättre dom gör en koll så du slipper oroa dig. Mig såg dom direkt at det var ett missfall. Och efter ett missfall så kan Stickan visa att du är gravid ett par veckor till. Trots att du inte är det.

Har haft mensvärk med mina båda barn tidigt och lite udda flytningar i början.

Är du orolig åk och kolla.

Lycka till och hoppas att allt är bra med lilla bebben!

Hur fasen tänkte du nu?! Man ska absolut inte åka till nån gynakut för lite brun flytning, oavsett om man är i v 4 eller 35. Men ffa inte så tidigt! Man kan inte se något över huvud taget på ul i v 4. En förtjockad slemhinna bara. Det skapar bra mer oro. Plus att man aldrig skulle få träffa en läkare pga mensvärk och flytning. Sjukt dåligt råd.

Till ts: Blödningar runt bim är jättevanligt eftersom kroppen gärna vill blöda då slemhinnn i livmodern är förtjockad som innan mens. Och eftersom graviditeten inte börjat växa och inte täcker hela slemhinnan i livmodern så är det lätt att det blöder lite! Mensvärken har ungefär alla som är tidigt gravida och det är för att livmodern anpassar sig för att vara gravid och tjockar på slemhinnor ännu mer och börjar växa, sakta men säkert. Det är också vanligt att man får lite småhugg och stickningar vid äggstockarna!

Skulle du börja blöda mer, alltså som en mens eller så, så kan du ringa din gynmottagning så kan dom boka en tid til dig! Men bara lite brunt eller ljus liten blödning så här tidigt är ingen anledning att göra någon undersökning :)

Du behöver absolut inte oroa dig! Att det molar betyder att där är något som växer! <3
  • crx
    EpicNurse skrev 2017-02-13 23:00:48 följande:

Hur fasen tänkte du nu?! Man ska absolut inte åka till nån gynakut för lite brun flytning, oavsett om man är i v 4 eller 35. Men ffa inte så tidigt! Man kan inte se något över huvud taget på ul i v 4. En förtjockad slemhinna bara. Det skapar bra mer oro. Plus att man aldrig skulle få träffa en läkare pga mensvärk och flytning. Sjukt dåligt råd.

Till ts: Blödningar runt bim är jättevanligt eftersom kroppen gärna vill blöda då slemhinnn i livmodern är förtjockad som innan mens. Och eftersom graviditeten inte börjat växa och inte täcker hela slemhinnan i livmodern så är det lätt att det blöder lite! Mensvärken har ungefär alla som är tidigt gravida och det är för att livmodern anpassar sig för att vara gravid och tjockar på slemhinnor ännu mer och börjar växa, sakta men säkert. Det är också vanligt att man får lite småhugg och stickningar vid äggstockarna!

Skulle du börja blöda mer, alltså som en mens eller så, så kan du ringa din gynmottagning så kan dom boka en tid til dig! Men bara lite brunt eller ljus liten blödning så här tidigt är ingen anledning att göra någon undersökning :)

Du behöver absolut inte oroa dig! Att det molar betyder att där är något som växer! <3

Tack!!! <3
  • avocadoo

Har haft kraftig mensvärk till och från och en del mindre blödningar under alla mina 3 tidiga graviditeter :) Aldrig fått något missfall. Ta inte ut någon sorg i förskott, det kan absolut gå vägen ändå :) 

• Preet90

Hej Ts,

Jag tror inte du behöver vara orolig, jag plussade BIM -4 med mtt första och haft stark mensvärk från samma dag fram till vecka 11. Trodde att det var mens varje gång men fick sedan veta att det är livmordern som växer och det känns exakt som mensvärk. :) Håller tummarna för dig.

• crx
    Preet90 skrev 2017-02-17 00:59:46 följande:

Hej Ts,

Jag tror inte du behöver vara orolig, jag plussade BIM -4 med mtt första och haft stark mensvärk från samma dag fram till vecka 11. Trodde att det var mens varje gång men fick sedan veta att det är livmordern som växer och det känns exakt som mensvärk. :) Håller tummarna för dig.

Hej! Tack för ditt inlägg! :)

Senaste 2 dagarna har det kommit värk någon timme på em men annars knappt märkbart. Så känner mig mycket tryggare nu!

Brösten ömmar bra av och till och ingen mer färgad flytning, knappt någon flytning alls faktiskt. Snudd på Sahara hahaha :P
  • crx
    avocadoo skrev 2017-02-16 20:25:35 följande:

Har haft kraftig mensvärk till och från och en del mindre blödningar under alla mina 3 tidiga graviditeter :) Aldrig fått något missfall. Ta inte ut någon sorg i förskott, det kan absolut gå vägen ändå :) 

Tack så mycket! Ja även om jag känner mig tryggare nu och vågar glädjas så kan det ju misslyckas ändå det vet jag och får acceptera på något vis... Men kroppen känns stadigare nu, så värsta oron har försvunnit för tillfället. :)
  • Preet90
    crx skrev 2017-02-17 09:18:15 följande:
    Hej! Tack för ditt inlägg! :)

Senaste 2 dagarna har det kommit värk någon timme på em men annars knappt märkbart. Så känner mig mycket tryggare nu!

Brösten ömmar bra av och till och ingen mer färgad flytning, knappt någon flytning alls faktiskt. Snudd på Sahara hahaha :P
    Det går kommer nog gå jätte bra! håller tummarna för dig :) vilken vecka är du i?
    Jag är i vecka 19 och känner mensvärk till & från.
  • crx
    Preet90 skrev 2017-02-18 01:20:33 följande:

Det går kommer nog gå jätte bra! håller tummarna för dig :) vilken vecka är du i?

Jag är i vecka 19 och känner mensvärk till & från.

Hehe är bara på vecka 6. Men allt med värken har lugnat ner sig, på em kommer svag mensvärk någon timme, nästan så jag tvivlar på att jag är gravid alls. Förutom brösten som är sjukt ömma, hårda mest på em/kväll. Bröstvårtorna gör svinont! :D
  • 2Deville

Med första barnet hade jag skit ont i brösten tidigt! De växte till två stora fasta bollar, från C till E kupa. Såg ut som ett par silikonbröst ;) bröstvårtorna va sjukt ömma i perioder.
    Kan tillägga att karln hemma inte klagade! Men de gick tillbaka efter förlossningen!

Mensvärk har de flesta i perioder under en graviditet. Speciellt i början och slutet.

Hade missfall i v7 innan den graviditeten och då hade jag inte ont i brösten. Bara lite lätt mensvärk som gick över efter blödningen.

Låter som att du har en liten kvar i magen tycker jag!
    Lycka till!

Svar på tråden Plus på BIM nu livrädd! mensvärk hjälp!