• Anonym (.....)

Får man inte välja abortmetod?

Jag ringde till sjukhuset i Malmö för att boka tid för abort. Personen jag pratade med började direkt prata om medicinsk abort. Görs inte kirurgiska aborter längre? Vill verkligen inte göra medicinskt. Jag trodde man fick välja själv?

• Svar på tråden Får man inte välja abortmetod?
  • Glinda från Oz

Självklart får du inte välja! Det handlar om vilken vecka du är i, kirurgiska aborter görs om man är längre gången. Jag förstår inte varför du inte vill göra en medicinsk abort, det är säkrare och ett mycket mindre ingrepp.

• nevermind
    Glinda från Oz skrev 2017-04-22 23:14:52 följande:

Självklart får du inte välja! Det handlar om vilken vecka du är i, kirurgiska aborter görs om man är längre gången. Jag förstår inte varför du inte vill göra en medicinsk abort, det är säkrare och ett mycket mindre ingrepp.

Det beror ju på... Min kirurgiska var mycket enklare och smidigare än vännens medicinska. Om man ser till hur vi mådde och mår nu. Inte liksom allt det medicinska.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan välja medicinsk. Men jag behöver inte förstå. Folk väljer (beroende på vecka) såklart det som funkar bäst för dem.
  • Anonym (Diana)

Folk är olika... Jag skulle aldrig i livet göra kirurgisk abort. Vill inte bli sövd och att det görs ingrepp inne i min livmoder om det finns andra alternativ. Min tidiga medicinska abort var som en mens, såg absolut inget foster eller så.

Ang om det beror på vilken vecka man är i så kan man i alla fall i mitt landsting göra medicinsk abort i alla veckor, men kirurgisk bara fram till vecka 12.

• nevermind
    Anonym (Diana) skrev 2017-04-23 01:32:59 följande:

Folk är olika... Jag skulle aldrig i livet göra kirurgisk abort. Vill inte bli sövd och att det görs ingrepp inne i min livmoder om det finns andra alternativ. Min tidiga medicinska abort var som en mens, såg absolut inget foster eller så.

Ang om det beror på vilken vecka man är i så kan man i alla fall i mitt landsting göra medicinsk abort i alla veckor, men kirurgisk bara fram till vecka 12.

• Mascaraklumpar

Medicinsk abort görs vanligen fram till vecka 9 (men i vissa landsting gör man det fram till v12) kirurgisk till v 12 och därefter görs tvåstegsabort. Om man får välja eller inte beror helt på vilken vecka man är i. Ibland finns det bara ett alternativ och då kan man givetvis inte välja, men är man i vecka 7-9 ungefär kan man oftast göra det.

• Glinda från Oz
    nevermind skrev 2017-04-22 23:18:22 följande:

Det beror ju på... Min kirurgiska var mycket enklare och smidigare än vännens medicinska. Om man ser till hur vi mådde och mår nu. Inte liksom allt det medicinska.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan välja medicinsk. Men jag behöver inte förstå. Folk väljer (beroende på vecka) såklart det som funkar bäst för dem.

Enligt statistik innebär en medicinsk abort mindre komplikationer och ett snabbare återhämtande. Sedan finns det såklart undantag. En medicinsk abort är dessutom billigare. Det är som sagt inte tillåtet att välja.
  • Anonym (Diana)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-23 10:52:44 följande:

Enligt statistik innebär en medicinsk abort mindre komplikationer och ett snabbare återhämtande. Sedan finns det såklart undantag. En medicinsk abort är dessutom billigare. Det är som sagt inte tillåtet att välja.

Fast jo, i alla fall där jag bor får man välja...

Jag var i vecka 6 när jag skulle boka tid för abort, och de sa att jag kan välja metod, men att de helt klart rekommenderar medicinsk. Sen när jag var på första besöket på abortmottagningen sa de igen att jag kunde välja medicinsk eller kirurgisk. Fram till vecka 12 kunde jag välja metod, därefter gick det bara att göra medicinsk.

Känner flera i min närhet som gjort aborter före vecka 12, och alla har fått välja metod.
  • nevermind
    Varför fick jag välja då?
  • nevermind
    Angående vad som är skonsammast så tänkte jag på det mentala.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Diana) skrev 2017-04-23 14:20:08 följande:

Fast jo, i alla fall där jag bor får man välja...

Jag var i vecka 6 när jag skulle boka tid för abort, och de sa att jag kan välja metod, men att de helt klart rekommenderar medicinsk. Sen när jag var på första besöket på abortmottagningen sa de igen att jag kunde välja medicinsk eller kirurgisk. Fram till vecka 12 kunde jag välja metod, därefter gick det bara att göra medicinsk.

Känner flera i min närhet som gjort aborter före vecka 12, och alla har fått välja metod.

Där jag bor är det inte tillåtet. Jag tycker man ska få betala själv om man väljer det dyraste alternativet.
  • Glinda från Oz
    nevermind skrev 2017-04-23 15:15:08 följande:

Angående vad som är skonsammast så tänkte jag på det mentala.

Varför skulle det vara skonsammare mentalt att få göra en kirurgisk abort? En medicinsk abort är som att få mens.
  • Anonym (Hanna)

Jag fick välja helt fritt trots att jag bara var i v 7. Valde kirurgisk och är väldigt nöjd med det. Fick bestämma det under första samtalet utan minsta problem så jag uppfattade det som ett fritt val. Detta var i Stockholm för 4 år sedan. Skulle aldrig vilja göra en medicinsk.

• Anonym (Sandra)

Min väninna fick välja, men hon var iofs tvungen att göra abort då hon äter mediciner som gör att barnet blir gravt missbildat och inte överlever i alla fall, hon fick en kirurgisk. Hon blev gravid trots dubbla skydd, så ingen får för sig något.

Så jag tror visst att det finns ett val, men ibland kanske det måste vara motiverat. 

• nevermind
    Glinda från Oz skrev 2017-04-23 21:13:34 följande:
    Där jag bor är det inte tillåtet. Jag tycker man ska få betala själv om man väljer det dyraste alternativet.
    Precis som man ska få betala själv om man vill ha kejsarsnitt alltså?
  • nevermind
    Glinda från Oz skrev 2017-04-23 21:14:56 följande:
    Varför skulle det vara skonsammare mentalt att få göra en kirurgisk abort? En medicinsk abort är som att få mens.
    För MIG var det med all sannolikhet skonsammare. Om inte annat så slapp jag en veckas ångest innan.

Tre vänner har gjort medicinsk och ingen har beskrivit aborten som en simpel mens. Det har inte varit sena aborter.
Svar på tråden Får man inte välja abortmetod?