• Gostosa

BARN MED ADHD!!

Jag har en pojke på 6 år som utreds för ADHD bup säger att han kommer få diagnosen. Dessutom har han sömnproblem sedan han föddes och för det fick vi Melatonin vilket funkade i början. Sen slutade det funka och vi fick Theralen istället vilket funkar bra med en något högre dos.

Jag orkar inte mer. Varje dag är det krig hemma. Massa bråk, skrik, han kastar grejor ,vrålar,och svordomar. Han tål inte ett nej, vänta eller inte just nu då säger det PANG och sen är utbrottet igång kan vara upp till 1 tim och vi kan ha flera utbrott. Helgerna är en mardröm. Han har ljud, skrik och ord som han upprepar om och om igen det är aldrig tyst omkring honom. Det har inte gått en enda dag sedan han föddes som han inte gråtit. Han har dessutom låg självkänsla. Mina föräldrar förstår inte problemet och tycker att jag är hemsk och det är synd om min son. Dom förstår verkligen inte hur jag har det! Så dom kan jag inte prata med. Jag vill genom bup få medverka i en familjegrupp men det har inte blivit av än.....

Det jag vill är att komma i kontakt med andra som känner igen sig som kan ge mig råd. Jag har varit emot medicinering men inser att jag måste prova det. Vad har ni för erfarenheter?

Desperat två barns mamma....

• Svar på tråden BARN MED ADHD!!
  • Gostosa

Btw det var jätte längesen jag var här inne och ser att jag har dålig koll på hur jag svara rätt trådskaparen här. Sorry

• blomman 2

Hej! Jag har en vännina som har tre barn med adhd och en av barnen hade så jobbigt att han fick medicin i 9-årsåldern och när han fick det sade han att ÄNTLIGEN har mina springande myror i kroppen försvunnit! Han hade specialtäcke,provade både med bollar och kedjetäcke,men medicinen var det som fick honom att komma i ro. Han vill idag 13 år senare inte vara utan medicinen och tack vare den orkar han med sin skolgång. Kan ju aldrig vara onödigt att inte prova...Jag möter ofta barn med adhd i mitt yrke och det är verkligen kämpigt för dessa barn OCH föräldrar med alla dessa starka känslor och den farten som dessa barn håller för att INTE somna! Dessa barn kallas även för de trötta barnen,de får jobba så extrem hårt då de inte kan sortera alla de tusen intryck de har i sin omgivning. Medicinen hjälper dem att sortera allt de hör och ser. Säger detta bara av omtanke så din SON och DU kan börja att samspela på en lugnare nivå....

• Gostosa
    Anonym (S) skrev 2017-02-14 19:26:37 följande:

Dom ger det till missbrukare, med drogabtinens..

Det visste jag inte! Kan säga att jag jobbar i psykiatrin och ser att många pat som har fått adhd medicin har även andra missbruk. Därför jag har varit tveksam.
  • Gostosa
    Gostosa skrev 2017-02-14 19:30:38 följande:

Det visste jag inte! Kan säga att jag jobbar i psykiatrin och ser att många pat som har fått adhd medicin har även andra missbruk. Därför jag har varit tveksam.

Tack! Jag behövde höra detta. Jag kommer att prova medicin. Vi kan inte ha det såhär och jag vill att han ska få så bra skolgång som möjligt. Utan medicin ser jag inte den möjligheten.
  • Anonym (S)

Livsfarlig medicin, tror jag.

• Gostosa
    Anonym (S) skrev 2017-02-14 19:35:24 följande:

Theralen? Nä den är lugn.
    Anonym (S) skrev 2017-02-14 19:35:24 följande:

Theralen? Nä den är lugn.
  • Anonym (S)

Utveckla, gärna det, vi lyssnar...

• Anonym (...)

Det är INTE narkotika i medicinen. Det är en kemisk sammansättning, som LIKNAR tex amfetamin eller kokain. Och det går inte att jämföra med det knarket som säljs på gatan liksom..

Och det är ju bevisat att barn, ungdomar och vuxna med adhd, add tex mår bättre av medicinen så varför inte låta barnen ta den medicinen som får dom att fungera i vardagen?

Är det bättre med bråk, gap och skrik varje dag då?

• Gostosa
    Anonym (S) skrev 2017-02-14 19:43:36 följande:

Utveckla, gärna det, vi lyssnar...

Theralen oral lösning använder vi. Som jag skrev är den inte vanebildande. Den dämpar oro, till viss mån ångest. Den använts även mot klåda vilket min son har. Det tar ca 1,5 tim innan han kan sova. Han somnar gott och sover hela natten. Bieffekt kan var trött dagen därpå men den Bieffekten fick han aldrig.

Han har svårt nästa omöjligt att vara ner på kvällar. Innan sov han 6-7 tim per natt ( han sover aldrig på dagen) nu sover han 11-12 tim. Jag har själv sömnstörningar och har ett liknade preparat. Har själv provat Theralen men tycker bättre om det jag har nu.
  • Anonym (S)

Amfetamin och Kokain?, då vet vi det!

• Anonym (Testa och se)
    Gostosa skrev 2017-02-14 19:26:02 följande:
    Jag kan förstå dig. Jag blir likadan när jag vet att något funkar :) Vet inte om du stött på samma sak att folk är så snabba på att säga " du ska inte ge sån medicin som är så liten" jag är så trött på dömande människor, därför vände jag mig hit för att få höra andras erfarenheter. Tack för att du delade din :)
    Jag tycker att du ska testa, i den åldern kan man vara känslig och så kommer ADHD på köpet. Tyvärr är det svårt för utomstående att veta hur det funkar om de inte bor i samma hus i tre dagar. Ibland måste man ge småbarn medicin för att de ska få en dräglig vardag. Många mår nog jätte dåligt och då får man testa sig fram. Jag är för medicin till barn så länge de inte blir drogade så att de bara sitter på en stol. ( Jag hoppas att du förstår mig rätt där, jag pratade om en del som medvetet drogar sina barn så att de blir som zombies )
  • Anonym (Testa och se)
    Anonym (...) skrev 2017-02-14 19:51:37 följande:

Det är INTE narkotika i medicinen. Det är en kemisk sammansättning, som LIKNAR tex amfetamin eller kokain. Och det går inte att jämföra med det knarket som säljs på gatan liksom..

Och det är ju bevisat att barn, ungdomar och vuxna med adhd, add tex mår bättre av medicinen så varför inte låta barnen ta den medicinen som får dom att fungera i vardagen?

Är det bättre med bråk, gap och skrik varje dag då?

Sen ska vi inte glömma bort hur de är i skolan, en del får medicin och klarar skolan. Sen kan en förälder tycka att medicinen inte behövs mer och så börjar allt om. Upplever personen att medicin funkar så ska den ha det, båda för den som tar medicinen och de som är runt om.
  • Anonym (S)

Jag är emot. Hur många år, kan man ta den?

Svar på tråden BARN MED ADHD!!