• Anonym (lisa)

Lyrica mot ångest, någon som äter?

Någon som äter Lyrica mot ångest? 
    Jag har generaliserad ångest ( GAD ) och har fått utskrivet Lyrica/pregabalin mot detta då de tydligen ska vara effektivt.
    Någon som äter detta?
    Vilken dos isåfall? Och hur länge har ni ätit den?
    Hur upplever ni den?

• Svar på tråden Lyrica mot ångest, någon som äter?
  • Anonym (lisa)
    Anonym (Filippa) skrev 2017-02-23 13:22:37 följande:

Jag gjorde en miss faktiskt en gång. Skulle på kalas hos min syster och min kille, dotter och hennes kompis skulle med o resten av släkten va redan där. Av nån anledning blev jag uppstressad och kom inte ihåg m jag tagit min medicin ( vilket jag hade..) och råkade ta två Lyrika ist för omeprazol. Alltså tog jag tre Lyrika ist för en. Behöver jag säga att jag höll på att skratta ihjäl mig på kalaset. Jag skrattade så jag grät. Hela tiden. Pinsamt

Men shit... vilken reaktion.... lustigt det där!
    Anonym (Nn) skrev 2017-02-23 14:06:19 följande:
    Jag vet :/ Nej jag har haft samma dos hela tiden. Det är det enda som fungerar samtidigt som effekten försvunnit såklart. Idag är det mer placebo effekt typ. Den hjälper just för att jag har den.
    Men om du utvecklar tolerans så är ju inte Lyrica något för dig.... det e ju din läkare som ska hålla koll på om du utvecklar tolerans eller ej.... det måste du ju ta upp med din läkare så de får hitta en annan medicin för dig.

• Anonym (Filippa)

Knuff o puff.

Hej:) hur är det med dig? Hur har det gått, har du börjat med dina Lyrika än?

• Anonym (lisa)
    Anonym (Filippa) skrev 2017-02-26 21:41:46 följande:

Knuff o puff.

Hej:) hur är det med dig? Hur har det gått, har du börjat med dina Lyrika än?

Ja... Är precis uppe i 300 mg/dagligen. För att det ska hjälpa mot ångest så krävs högre doser från 300 mg och uppåt... Känner bara sista 10 dagarna att det haft stor effekt när jag legat på 250 mg/dagligen.
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (lisa) skrev 2017-02-27 06:20:07 följande:

Ja... Är precis uppe i 300 mg/dagligen. För att det ska hjälpa mot ångest så krävs högre doser från 300 mg och uppåt... Känner bara sista 10 dagarna att det haft stor effekt när jag legat på 250 mg/dagligen.

Mår du bra av dom nu då? Känner du av spralligheten och drivet som jag upplevt?
  • Houdini

Jag äter ju 300 mg om dagen och mår bra.

Jag äter en jäkla massa mediciner pga av fysiska sjukdomar. Fem olika hjärtmedocinet,magmediciner, medicin mot kissproblem och allergitabletter och folsyra och värktabletter.

På det stora hela har jag inga biverkningar vad jag vet.

Jag har aldrig upplevt någon "high" av lyrican inte ens när jag var uppe på maxdosen.

Jag började ju med lyrican för jag har värkproblematik och den hjälpte ju i början men som många andra blev jag tvungen att öka dosen med tiden i samråd med läkaren. När jag var uppe på rekomenderad maxdos ville varken jag eller läkaren testa mer. Och vi började trappa ner Lyrican. Under nedtrappningen kom jag/vi på att jag inte hade fått min vanliga vårdepresion och att PA lyste med sin frånvaro och den "vanliga" ångesten inte var så jobbig längre.

Jag har sedan jag började med Lyrican själv gått igenom flera hjärtbesvär, min man har gått igenom en cancerbehandling, tre anhöriga har haft stroke och blivit halvsidesförlamade och jag har förlorat mina två hundar. Och jag har inte gått ner mig. Ja jag blir ledsen och orolig med ångesten tar inte över mitt liv.

Jag känner glädje,sorg, lycka, osv precis som innan men jag går inte ner mig.

Sen vilket jag tror är viktigt är att gå hos någon och få hjälp att hitta verktyg att klara av saker som händer.

Att om det händer något negativt hur hantera det utan att det får för stor plats i ens liv.

Jag är 50+ och har plockat bitar av de psykoliger/kuratorer/mentalskötare jag träffat genom åren det som hjälper mig mest

Nu har jag (konstigt nog) en possetiv syn på saker och ting och hittar guldkorn i allt (nästan) det hjälper.

Men det är lättare sedan jag börade med Lyrican jag har ätit 300 mg om dagen sedan våren 2013. Så man behöver inte öka dosen hela tiden.

Som jag skrev tidigare är ju nästan bara de som har negativa erfarenheter som skriver. Vi som mår bra har inte det behovet.

Om jag skulle skriva om vanliga antidepo eller p-piller, hormoner,pencillin skulle det bara vara negativt då jag inte tål dessa och mår riktigt dåligt av dom.

• Anonym (lisa)
    Anonym (Filippa) skrev 2017-02-27 07:04:58 följande:

Mår du bra av dom nu då? Känner du av spralligheten och drivet som jag upplevt?

Nä inte direkt... Känner dock att mina fysiska symtom minskar i styrka ( tack å lov! )....jag hoppas det fortsätter så!
  • Anonym (L)

Ni som äter Lyrica: hur länge ska Ni, äta den? Nu när ni mår bra?

• Anonym (lisa)
    Houdini skrev 2017-02-27 10:44:22 följande:

Jag äter ju 300 mg om dagen och mår bra.

Jag äter en jäkla massa mediciner pga av fysiska sjukdomar. Fem olika hjärtmedocinet,magmediciner, medicin mot kissproblem och allergitabletter och folsyra och värktabletter.

På det stora hela har jag inga biverkningar vad jag vet.

Jag har aldrig upplevt någon "high" av lyrican inte ens när jag var uppe på maxdosen.

Jag började ju med lyrican för jag har värkproblematik och den hjälpte ju i början men som många andra blev jag tvungen att öka dosen med tiden i samråd med läkaren. När jag var uppe på rekomenderad maxdos ville varken jag eller läkaren testa mer. Och vi började trappa ner Lyrican. Under nedtrappningen kom jag/vi på att jag inte hade fått min vanliga vårdepresion och att PA lyste med sin frånvaro och den "vanliga" ångesten inte var så jobbig längre.

Jag har sedan jag började med Lyrican själv gått igenom flera hjärtbesvär, min man har gått igenom en cancerbehandling, tre anhöriga har haft stroke och blivit halvsidesförlamade och jag har förlorat mina två hundar. Och jag har inte gått ner mig. Ja jag blir ledsen och orolig med ångesten tar inte över mitt liv.

Jag känner glädje,sorg, lycka, osv precis som innan men jag går inte ner mig.

Sen vilket jag tror är viktigt är att gå hos någon och få hjälp att hitta verktyg att klara av saker som händer.

Att om det händer något negativt hur hantera det utan att det får för stor plats i ens liv.

Jag är 50+ och har plockat bitar av de psykoliger/kuratorer/mentalskötare jag träffat genom åren det som hjälper mig mest

Nu har jag (konstigt nog) en possetiv syn på saker och ting och hittar guldkorn i allt (nästan) det hjälper.

Men det är lättare sedan jag börade med Lyrican jag har ätit 300 mg om dagen sedan våren 2013. Så man behöver inte öka dosen hela tiden.

Som jag skrev tidigare är ju nästan bara de som har negativa erfarenheter som skriver. Vi som mår bra har inte det behovet.

Om jag skulle skriva om vanliga antidepo eller p-piller, hormoner,pencillin skulle det bara vara negativt då jag inte tål dessa och mår riktigt dåligt av dom.

Tack att du delar med dig av din historia... Uppskattar det ????

Jag hoppas å ber att lyrica ska funka för mig å att jag slipper öka till maxdos... Vill kunna bli gravid igen om ca 2 år och då får man inte äta lyrica...så just nu går jag mest å oroar mig för att jag kanske aldrig kommer kunna skaffa barn igen
  • FRIFRÅNÅNGEST

Välkommen att gå med i min grupp på FB som heter FRI FRÅN ÅNGEST.
    Lite kort om gruppen;

Det här är inte den vanliga ångestgruppen! Jag kommer att dela med mig av min resa, ut ur misärens totala mörker. Jag hade provat alla mediciner (ALLA), Kbt,Tapping, Nlp, Hypnos, distrahera mig själv, att söka efter medicinska lösningar på mitt problem i fass katalogen ifall läkarna missat något, djupdykt in i de flesta självhjälpsböcker om ångest. När inget av ovanstående metoder/ försök inte gav mig någon lindring, utan faktiskt resulterade i att jag faktiskt fick ännu mera ångest, invalidiserande ångest trodde jag att mitt liv var över. Men idag är jag fri, och mig själv igen. I den här gruppen delar jag med mig av min väg ur ångesten, throwbacks från hur det var och mitt liv idag. Den som önskar att ta del av det är välkommen in i gruppen Obs; Tekniken jag använt av är på engelska, så engelska kunskaper är ett måste. KRAMAR! Idag är jag befriad från ångest som yttrade sig i form av panikångest, ocd, ptsd, fobier, hypokondi, dödsångest, självskadebeteende och generaliserad ångest. Tekniken finns även för de små:)

DET ÄR AV YTTERSTA VIKT ATT VI HÅLLER EN POSITIV ANDA I GRUPPEN, INTE SKRIVER NEGATIVA ELLER NEDSÄTTANDE KOMMENTARER TILL GRUPPENS MEDLEMMAR! GRUPPEN BETYDER MYCKET FÖR MIG, EFTERSOM JAG KÄNNER EN SÅ ENORM TACKSAMHET FÖR DEN HJÄLP JAG FÅTT AV TEKNIKEN. JAG TVINGAR INGEN TILL NÅGOT OCH DEN SOM ANSER ATT GRUPPEN HAR ETT ANNAT SYFTE ÄN DEN FAKTISKT HAR, ÄR VARMT VÄLKOMMEN ATT LÄMNA GRUPPEN OMEDELBART. JAG FÅR INGEN LÖN, MEN I TACKSAMHETSSKULD VILL JAG SPRIDA MIN VÄG TILL ANDRA. KRAMAR TILL ER ALLA OCH VÄLKOMMEN FÖR ATT TA DEL AV MIN HÖGST PERSONLIGA RESA!

• Gtxx81

Jag är ganska nyss insatt på lyrica 150mgx2 mot ångestnoch social fobi. Startdos var 75x2. Jag är hittills mest trött och huvudvärk hoppas detta ger med sig så jag kan känna posetiv effekt, när kommer den positiva effekten tro?

Svar på tråden Lyrica mot ångest, någon som äter?