• Olivera

Kom hem från förskolan utan blöja

Idag när jag hämtat min 1,5 åring från fsk och sen lekt i parken på väg hem, upptäckte jag väl hemma att hon var utan blöja. (Hon är alltså inte blöjfri på långa långa vägar)

Det var kiss i byxorna och overallen såklart, och när jag ringde upp var ingen från avdelningen kvar , men jag fick veta att det iaf inte varit någon vikarie under dagen utan bara hennes vanliga pedagoger, och att standardbytet är efter vilan (dvs hon hade varit utan blöja i ca fyra timmar när vi kom hem)

Jag blir såklart orolig - är det här något som händer lite då och då hos er andra, eller ska jag se det som ett möjligtvis tecken på att de är för stressade eller så? För mig är det helt obegripligt att miss att ta på blöjan på ett blöjbarn , men jag förstår såklart att det är en annan tidspress osv för en fsk-pedagog.

Men Magkänslan skriker att något är fel, hon var också ovanligt orolig efter hämtning och fick fleras utbrott (men det kan ju bero på den kissiga byxan också såklart ????????) Hon skolades in för en månad sen ungefär, är det min överkänsliga mammainstinkt eller bör jag ta upp det med dem , eller rentav chefen? Jag förstå SÅKLART att det inte är pedagogernas fel, att det inte beror på nonchalans. Men jag är orolig att de inte hinner se barnen!!

• Svar på tråden Kom hem från förskolan utan blöja
  • Carambolan

Det har aldrig hänt med något av mina barn. Då och då har de kommit hem med blöjor av fel sort eller fel storlek (på vår förskola skickar man med blöjor hemifrån) eller blöjan bak-och-fram och det har jag all förståelse för att det kan hända vid ett rörigt och stressigt byte. Men att ett så litet barn blir utan blöja? Näe, där får de allt förklara sig tycker jag.

• Alwlsldle

Fick aldrig hem dem utan blöja. Verkar ju rejält klantigt. Sådant händer uppenbarligen, men förhoppningsvis sällsynt.

• Anonym (C)

Har aldrig varit med om att det har hänt! Varken när jag jobbade på förskola eller under alla år mina barn gick på förskola. Låter ytterst märkligt, inget som borde hända!

• viseversa

Inte okej. Och ja du ska ta upp detta. Jag var med om att mitt barn fått gå så länge med en bajsblöja att hon hade fått frätsår i underlivet och skrek av smärta när jag hämtade. När jag påpekade detta för dom 5!!! Personal på 4 barn som var kvar den em så skyllde dom bara på varandra eller spelade dumma som om dom inte visste vad jag menade. Jag var inte nådig kan jag säga. Mailade rektorn samma dag och skev exakt vad som hänt och hur illa bemött jag blivit av personalen när jag påpekade detta. Min dotter hade blåsor och var helt skinnflådd så hur länge den blöjan suttit vill jag inte ens tänka på. Hon fick vara hemma resten av veckan och jag var tydlig för förskolan varför också.

• asdfgh

Snarare tvärt om tycker jag... När vi ville att vårt barn på 1,5 år skulle vara utan blöja på förskolan (var torr om man rutinpottade när i samband med blöjbytestider) var det livliga protester.

• Almina

Jag har aldrig varit med om det. Det låter ju lite märkligt hur man missar att ta på en ny blöja efter att man har tagit av den gamla. Men alla människor kan ju göra misstag. Jag skulle absolut påpeka det för förskolan och se lite vad de har att säga. Om de tar det på ett bra sätt skulle jag nog inte göra någon större sak av det. Om det däremot skulle hända igen skulle jag börja fundera lite mer!

• IsDimma

Det har hänt mig. Dels så har jag haft ett barn där jag satt på den nya blöjan och där barnet sedan själv dragit upp både den gamla (upandgo) blöjan och sina byxor.

Sen har det ett par gånger hänt att jag haft barn som själva tagit av blöjan, sen sitter ett gäng på pottan samtidigt (vi har sex stycken på småbarnsavdelningarna) och då har något barn själv dragit upp byxorna efteråt utan att jag satt på blöja innan. Det behöver inte nödvändigtvis vara stress, bara att barnen själva är snabbare än pedagogerna ibland

• Olivera
    IsDimma skrev 2017-02-17 22:01:10 följande:

Det har hänt mig. Dels så har jag haft ett barn där jag satt på den nya blöjan och där barnet sedan själv dragit upp både den gamla (upandgo) blöjan och sina byxor.

Sen har det ett par gånger hänt att jag haft barn som själva tagit av blöjan, sen sitter ett gäng på pottan samtidigt (vi har sex stycken på småbarnsavdelningarna) och då har något barn själv dragit upp byxorna efteråt utan att jag satt på blöja innan. Det behöver inte nödvändigtvis vara stress, bara att barnen själva är snabbare än pedagogerna ibland

Tack för alla svar! Hm, ja kanske det vara som du skriver. Men de har bara en potta, och sen småtpaletter för de blöjfria barnen. Och det används aldrig byxblöja där (fsk står för blöjorna, vanliga tejpblöjor)

Så jag tycker ändå det är märkligt, också att de inte märkt något när de klätt påoversllen osv. Men jag ska prata med hennes pedagoger på måndag , och fråga lite och se
  • Olivera

Småtoaletter ska det stå där alltså, de har bara en potta och sen småtoaletter, alltså såna barntoaletter (som min dotter inte kan sitta på)

• Anonym (a)

om det är bra där för övrigt skulle jag nog se det bara som en enstaka miss. Klart du kan ta reda på vem det var som skulle ha bytt på henne just den gången, så att de verkligen tänker på det framöver, men det kan ju vara ett "hjärnsläpp". Jag vet jag gjorde det samma med mitt eget barn en gång. Vi skulle till öppna förskolan, väl där kissade han och det rann genom byxorna, jag tog av honom och upptäckte att vi gått hemifrån utan blöja! 

• Anonym (Förskolläraren)

Det där har jag råkat göra, är pedagog och arbetar i förskolans värld. Det var en sjukt stressig dag med sjuka kollegor, en orolig barngrupp (inte så konstigt alls när 3 av 5 är borta och inga vikarier).

Jag hann upptäcka det innan en olycka skedde. Jag skulle känna på blöjan innan vi gick ut och upptäckte att det saknades en. Vad paff jag blev. Hur jag missat har jag ingen aning om men det var ett av barnen som satt på potta så hen kan ha dragit upp brallorna och gått och jag helt enkelt tappade bort det. Vi har en lista vi bockar av på så ingen glöms men kanske satte jag bocken när jag satte barnet på pottan? Jag minns inte då och inte nu heller men jag kommer aldrig glömma hur paff jag blev.

Händer det en gång så ta det som ingen gång men man kan ju ändå prata med pedagogerna.

• legomum
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2017-02-18 07:31:14 följande:

Det där har jag råkat göra, är pedagog och arbetar i förskolans värld. Det var en sjukt stressig dag med sjuka kollegor, en orolig barngrupp (inte så konstigt alls när 3 av 5 är borta och inga vikarier).

Jag hann upptäcka det innan en olycka skedde. Jag skulle känna på blöjan innan vi gick ut och upptäckte att det saknades en. Vad paff jag blev. Hur jag missat har jag ingen aning om men det var ett av barnen som satt på potta så hen kan ha dragit upp brallorna och gått och jag helt enkelt tappade bort det. Vi har en lista vi bockar av på så ingen glöms men kanske satte jag bocken när jag satte barnet på pottan? Jag minns inte då och inte nu heller men jag kommer aldrig glömma hur paff jag blev.

Händer det en gång så ta det som ingen gång men man kan ju ändå prata med pedagogerna.

Du är bara människa Hjärta
  • Poppy75

Det har aldrig hänt att förskolan glömt men jag har missar själv en gång. Jag har tvillingar och när jag bytte på den ena så gjorde den andra något som krävde ett omedelbart ingripande. Jag satte ner killen jag bytte på och drog upp byxorna så han inte skulle snubbla. När jag avstyrt katastrofen med brorsan så hade jag hunnit glömma att blöjan fattades. I min värld är det sådant som händer.

• Flygfotogen
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2017-02-18 07:31:14 följande:

Det där har hänt mig på jobbet också. Dock uppdagades det vid första kissningen. En annan gång hade barnet, en uppfinningsrik och kavat 2-åring själv tagit av sig sin blöja och slängt den i blöjhinken när vi inte var där.
  • Anonym (P)

Vi uppmuntrar barnen att bli självständiga på vår avdelning och då händer det ibland att de tar på byxorna utan att ha tagit på en ny blöja under. Tror dock att jag alltid har hunnit märka det, iaf innan det hänt någon olycka, men det är en lätt sak att missa om de är snabba eller om man måste avstyra ett bråk eller hjälpa något annat barn mitt i.

Och även om det alltid är pedagogerna på din avdelning som byter blöja är det lätt att vid ett enstaka tillfälle få hjärnsläpp och glömma en sådan sak som att ta på en ny blöja.

• jennyz

Det har aldrig hänt mig, jag måste bara få fråga Viseversa, har ni 5 pedagoger på er avdelning, hur många barn har ni då normalt? Ursäkta OT i denna tråd, blir bara fundersam då vi har alldeles för få på vår förskola, just nu 16 barn 1-3 år och max 3 pedagoger, så vore intressant att veta...

Svar på tråden Kom hem från förskolan utan blöja