• Markellusfru

Vecka 10 eller 7?

När jag visste att jag var gravid så knappade jag in sista mensens första dag (som de flesta har man ju koll) och enligt de beräkningarna ska jag nu vara gravid vecka 10 (plussade vecka 4). Men sedan för några dagar åkte jag in på sjukhus för misstänkt missfall (haft ett tidigare) men till min stora lättnad så tickar hjärtat på den lille och jag fick då även se bebisen. Läkaren sa då att fostret är storleken som en 7 veckors bebis och då undrar jag är fostret bara litet eller? Hur kan jag ha 3 veckor fel i beräkning när jag vet när mon sista mens var eller betyder det helt enkelt att jag blev gravid 1 vecka innan nästa beräknad mens (vilket då skulle innebära att jag plussade en knapp vecka efter befruktning)?

• Svar på tråden Vecka 10 eller 7?
  • Treansresa

Är svårt att veta säkert. Jag var på tidigt vul och skulle då vara i 8+4 men var bara i 6+2. Skulle alltså ha plussat två dagar efter plus. Men hjärtat slog fint. Nu på rul skulle jag vara i 16+2 enligt vul och 18+4 enligt mig. Flyttades då tillbaka så det vart 18+0. Så min bebis växte ikapp igen.

• Charlotte N

Min bebis har också vuxit ojämnt. Jag visste att bf var 10/10 enligt sista mens och äl-test. På RUL sa de 17/10 Sen ville de göra TUL i vecka 30 för magen var för liten, då blev jag nervös. Men TUL visade 10% plus. Bebisen föddes 5/10, 50 cm lång och 3509 gram tung. Frisk och fin<3

Lycka till!

• Jag är bara jag

Fostret är ju alltid 2 veckor mindre än vad graviditeten räknas som. Den räknas från mensen början medans barnet ju blir till oftast minst 14 dagar efter det. Så 7 veckor stämmer ju nåt så när. Helt exakt är aldrig vare sig VUL eller UL.

• Mascaraklumpar

Hur kunde du plussa vecka 4 men om fostret är 3 veckor yngre skulle du plussat en vecka efter befruktningen? Det är inte möjligtvis så att du räknar fel?

• Markellusfru
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-18 13:27:23 följande:

Hur kunde du plussa vecka 4 men om fostret är 3 veckor yngre skulle du plussat en vecka efter befruktningen? Det är inte möjligtvis så att du räknar fel?

ja asså jag vettefan jag är förvirrad själv det är ju det att jag angav sista mensens första dag och fick då det uträknat att jag skulle va vecka 10 nu, jag plussade
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-18 13:27:23 följande:

det är fullt möjligt att jag tänker fel å, också därför jag undrade lite så nån med lite mer klarhet kanske kunde förklara hur hela räknesättet ens fungerar.
  • Treansresa
    Treansresa skrev 2017-02-18 07:44:10 följande:

Är svårt att veta säkert. Jag var på tidigt vul och skulle då vara i 8+4 men var bara i 6+2. Skulle alltså ha plussat två dagar efter plus. Men hjärtat slog fint. Nu på rul skulle jag vara i 16+2 enligt vul och 18+4 enligt mig. Flyttades då tillbaka så det vart 18+0. Så min bebis växte ikapp igen.

Skulle alltså ha blivit gravid 2 dagar efter plus ska de stå. Vilket är omöjligt
  • Mascaraklumpar
    Markellusfru skrev 2017-02-18 13:39:32 följande:

ja asså jag vettefan jag är förvirrad själv det är ju det att jag angav sista mensens första dag och fick då det uträknat att jag skulle va vecka 10 nu, jag plussadedet är fullt möjligt att jag tänker fel å, också därför jag undrade lite så nån med lite mer klarhet kanske kunde förklara hur hela räknesättet ens fungerar.

Apparna räknar inte på samma sätt som man gör inom medicinen, för det första, så där har du en del av förklaringen. När var din sista mens?
Svar på tråden Vecka 10 eller 7?