• Misscaswell

Rh-positiva barn till rh-negativa föräldrar

Alltså jag blir tokig. Min blodgrupp är B- och min sambos är 0-. Vi vet det eftersom vi är blodgivare. Vid blodproven i början av båda mina graviditeter har det visat sig att jag har burit på barn med positiva blodgrupper. Enligt all info jag hittar online är detta genetiskt omöjligt. Men det är ju ett faktum! Jag är 200% säker på att han är pappan! Vi försöker få tid för omkontroll av våra blodgrupper, men det är svårt för de flesta vårdinstanser vill inte lägga resurser på friska människor. Någon som har erfarenhet av något liknande och förslag på förklaring?

• Svar på tråden Rh-positiva barn till rh-negativa föräldrar
  • Mascaraklumpar

Någon av er måste fått fel info från blodcentralen, eller att den personen minns fel, det är den enda förklaringen jag kan tänka mig. Du måste å andra sidan ha fått din blodgrupp kollad igen i samband med graviditeterna eller att det står i jounalen, så då är det väl mest troligt att det är hans som inte stämmer.

Det finns testkit man kan köpa för att kolla sin blodgrupp på tex amazon för någon hundring - naturligtvis är inte resultatet lika tillförlitligt som om man testar sig på riktigt men till 99% borde de funka i alla fall.

• Misscaswell

Alltså jo, de kollar ju min blodgrupp samtidigt som bebisens, och då har jag båda gångerna fått resultatet att jag är negativ och hen är positiv. Och osannolikt att alla blodgivartillfällen vi har varit på har testat fel... De kan inte ha sett fel på bebisarna?

• Mascaraklumpar
    Misscaswell skrev 2017-02-19 19:09:19 följande:

Alltså jo, de kollar ju min blodgrupp samtidigt som bebisens, och då har jag båda gångerna fått resultatet att jag är negativ och hen är positiv. Och osannolikt att alla blodgivartillfällen vi har varit på har testat fel... De kan inte ha sett fel på bebisarna?

Men har han fått veta sin blodgrupp vid varje tillfälle då? Fattar han skillnaden mellan 0 och rh-negativ? Jo, proverna på barnen kan vara fel men att det skulle hända två gånger känns osannolikt.
  • Misscaswell
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-19 19:21:20 följande:
    Men har han fått veta sin blodgrupp vid varje tillfälle då? Fattar han skillnaden mellan 0 och rh-negativ? Jo, proverna på barnen kan vara fel men att det skulle hända två gånger känns osannolikt.
    Jag har frågat specifikt på om han är bombsäker på det där minuset, och det säger han att han är. Jag hade fått för mig att man testar blodgrupp vid varje blodgivning? Senaste gången gjorde de det definitivt, för då var vi på en ny blodcentral och de var tvungna att skriva in oss från scratch.
Svar på tråden Rh-positiva barn till rh-negativa föräldrar