• BeckiL

Jamaica och Mexico

Hej!

Har funderingar kring två olika resemål. Först Jamaica... det ska ju vara väldigt fint där, har jag hört och läst. Men när jag läser på Sweden Abroad står det att kriminaliteten är väldigt hög där, och så skriver de verkligen inte på alla länder i Karibien, så det känns som att det borde vara ganska allvarligt då. Här är ett citat därifrån:

"Brottsligheten är hög. Beväpnade rån, överfall och andra våldsbrott förekommer ofta i Kingston och Montego Bay ? främst i högriskområden, men ibland också mot turister i turistområden. Mycket stor försiktighet bör iakttas. Man bör undvika ensliga platser och helst inte promenera ensam, särskilt efter mörkrets inbrott. Våldtäkter förekommer, även i turistområden."

Känns lite lätt oroväckande. Men både Ving och TUI arrangerar ju resor dit, så jag undrar lite hur man ska resonera kring att åka dit. Det verkar som sagt väldigt härligt där, men jag blir avskräckt när jag läser på Sweden Abroad.

Min andra fråga rör Mexico. Var är det bäst? Vackrast/lugnast stränder och omgivning? Har ni något tips på bra hotell där? De flesta är ju all-inclusivehotell (om man kollar ving och TUI), och de känns väldigt stora, röriga och ocharmiga. Har inga problem med all inclusive om det håller hög standard.

Tack på förhand!! :)

• Svar på tråden Jamaica och Mexico
  • elyse

Jag har varit i södra Mexiko. Om du bara vill vara på en paradisö är Isla Holbox ett sådant alternativ. Jag bodde på Hotel Catalonia i Puerto Aventuras och åkte via Apollo. Det är den bästa resan jag gjort! Vi var där i två veckor på bröllopsresa. Åkte till Playa Del Carmen några gånger och till Maya-ruiner i Tulum. Tyvärr blev det strul med kontakten med banken så vi hade inga pengar i ca en vecka. Annars hade vi åkt till Isla de Mujeres och kanske Cozumel, två jättefina öar. Hotellet var jättefint. Enkla rum, men fantastiska restauranger, pooler och snorklingen var top notch bara längs hotellstranden. Rekommenderar att låna kajak och paddla en timme och titta på omgivningarna. Eller ta en promenad till hamnen samt strosa runt där folk faktiskt bor. Finns ett delfinarium nån kilometer från hotellet.

• Schack73

Vi var på Jamaica 2014, Montego Bay. Märkte inte av nånting men vi avråddes att gå utanför hotellområdet på kvällarna. Det var en bra semester och åker gärna tillbaka till Jamaica eller liknande.

• linani

Jag var på Jamaica förra vintern. 
    Ja det är ett fattigt land så kriminalitet förekommer, men NEJ som vanlig turist på turistorterna kommer du med största sannolikhet inte drabbas av något.

"Mycket stor försiktighet bör iakttas" är överdrivet, vi rörde oss fritt utomhus - även på kvällar - och kände oss aldrig otrygga. Huvudstaden Kingston är en annan sak, men där kommer du som charterturist antagligen inte att befinna dig.

Däremot ska du vara medveten att det förekommer mycket droger, framför allt ganja (alltså marijuana), som både röks friskt (av Jamaicaner såväl som turister) och erbjuds till försäljning. 
    Åker du dit så öva upp ett vänligt men bestämt "nej tack" till allt som folk försöker kränga till dig.

Ön är otroligt vacker, så grönskande. Temperaturen är perfekt i december och det karibiska havet är både underbart turkost vackert och härligt att bada i. Montego Bay och Negril kryllar av turister (även många svenskar och skandinaver), men det är fortfarande lätt att träffa Jamaicaner som är extremt öppna och sociala.

Annars är det mycket reggae, dans, jerk chicken, starka romdrinkar, gratinerad hummer, iskall Red Stripe, magiska solnedgångar och livsglädje.

Svar på tråden Jamaica och Mexico