• ENR

Är nidblödning en garanti?

Jag är nyfiken på hur det fungerar med "nidblödning", som enligt google kan ske när ett befruktat ägg fäster sig vid livmoderhalsväggen. Innebär nidblödning att man är gravid eller man kan få detta utan att vara gravid? Kan man få blödningen vid skengraviditet?

Jag fick en "rosa blödning" för tre dagar sedan och min mens är sen. Jag har bokat en tid till barnmorskemottagningen (dock blev det inte förrän 17/3-17) och hen i telefonen var positiv när jag berättade om blödningen men jag vill inte bygga upp mina förväntningar ifall det visar sig att jag inte är gravid. Jag har även andra symptom, men i denna tråden vill jag ha fokus på nidblödningen Glad

nidblödning
  • Svar på tråden Är nidblödning en garanti?
  • EpicNurse

Man kan få en liten blödning när ägget fäster i livmoderslemhinnan. Inte livmoderhalsväggen. :)

Och ja man kan få en som blödning utan att sen vara gravid, om kroppen stöter ut det befruktade ägget igen. Man kan aldrig vara säker på att det faktiskt var en nidationsblödning, för det kan lika gärna ha varit en liten blödning från slidan eller relaterat till ägglossning, eller en mellanblödning. Men kommer det en pytteblödning ca en vecka efter ägglossning så kan det vara en implantationsblödning :)

• EpicNurse

Om du fick blödningen för tre dagar sedan och din mens är sen så låter det som att det är för sent vara att vara en nidblödning. Snarare spotting innan mens. Ta ett gravtest vetja :)

• ENR

Jag gjorde p-pillerstopp vid slutet av Oktober 2016 och jag fick mens varje månad (fast inte samma tidpunkt som innan). Jag är fortfarande osäker på om min mens är oregelbunden och jag kände symptom för ägglossning förra veckan. Vi har haft oskyddat samlag varje helg.

Kan du förklara vad implantions blödning är för något?

(Oerfaren och är ny med dessa termer Skäms)

• EpicNurse
    ENR skrev 2017-02-20 11:27:06 följande:

Jag gjorde p-pillerstopp vid slutet av Oktober 2016 och jag fick mens varje månad (fast inte samma tidpunkt som innan). Jag är fortfarande osäker på om min mens är oregelbunden och jag kände symptom för ägglossning förra veckan. Vi har haft oskyddat samlag varje helg.

Kan du förklara vad implantions blödning är för något?

(Oerfaren och är ny med dessa termer )

Det är samma som nidblödning :). Alltså när ägget fäster och sjunker in i livmoderslemhinnan!
  • ENR
    EpicNurse skrev 2017-02-20 11:51:40 följande:
    Det är samma som nidblödning :). Alltså när ägget fäster och sjunker in i livmoderslemhinnan!
    Okej, tack för snabba svar Glad Eftersom jag är osäker på om jag har regelbunden mens, när borde jag använda graviditets test? Det känns som en evighet tills att jag ska träffa barnmorskan 
  • ENR
    Mariiieee skrev 2017-02-20 12:04:02 följande:

Är mensen sen så åkt till apoteket idag och köp ett gravtest.

Jag har köpt ClearBlue nu, men ska testa imorgon (morgonen). Jag är samtidigt osäker på att testa.. Svårt att förklara Skäms
Svar på tråden Är nidblödning en garanti?