Kjell2 skrev 2017-02-20 15:49:32 följande:
Se till att stäng som mycket som möjligt i Sverige.
Problemet på nya stället brukar vara försörjning, fixa bostad, kom in i nya livet. Sen är det alltid ett visst slita att komma in i alla lokala adminstrativa system som folkbokföring, skatteredovsining, sjukvård mm. Kan ta en hel del tid och energi.
Se till att du har koll på alla räkningar i Sverige så du inte drar på någon onödig betalningsanmärkning.
Fastighet kan du behålla men ordna med skötsel innan flytt. Bostadsrätt beror lite på. Kan vara svårt att hyra ut länge i andra hand.
BuoBä skrev 2017-02-20 16:05:48 följande:
Det jobbigaste brukar vara att sätta sig in i hur allt från deklaration till läkarbesök funkar i det nya landet.
Jag kom på en grej som krånglade och det var att Trafikverket inte skickar brev till utlandet av oklar anledning, så vi höll på att få straffavgift på bilskatten och min man missade att hans körkort gick ut. Även en bank vägrade skicka utomlands. Det kan därför vara bra att registrera adressen till en vän eller släkting hos Skatteverket, så att de kan fånga upp de breven. Tror det hette "särskild postadress", men fråga Skatteverket. Se även till att CSN har korrekt adress i utlandet om du har studielån, annars riskerar du en fet skuld hos Kronofogden när du kommer tillbaka.
Jag är inte orolig för det nya landet utan orolig för hur det skulle bli här hemma om vi genomför en flytt. Sverige är alltid hemma ju och vi vill inte sabba allt här för några år utomlands. På tal om Trafikverket så ska man inte få behålla sitt körkort utanför EU from nu. Min partners körkort skulle gå ut medans vi är utomlands innebär det att det måste tas om då eftersom att vi kommer att vara utskrivna då och då kan det ju inte förnyas tydligen?
Jag har sett att man bara får ha en sommarstuga om man inte bor i Sverige kan det verkligen stämma? Varför skulle man inte få behålla en bostad? Eller tänk om man skulle ärva en familjegård t ex ska man inte få behålla den då, fast man betalar allt man ska som fastighetsskatt etc, bara för att man inte bor i landet fast man är medborgare? Det är ju helt stört. Finns det någon här som kan bekräfta om det är så?