• Anonym (Kaffemugg)

Hur går det till att skriva in och ut sig ur landet?

Om man ska bo utomlands i mer än 1 år så ska man skriva ut sig tydligen men hur och var gör man det och vad involveras i det? Vad händer rent praktiskt och hur gör man med eventuell bostad, banken och allt annat som tillhör ett liv och som man kanske inte vill ta med sig för att man själv flyttar utanför landets gränser något år? Hur deklarerar man- måste man deklarera förresten? Vad händer med allt och hur ofta och hur länge får man vara i Sverige om man är utskriven? Hur gör man när det är dags att flytta hem och man ska vara inskriven igen? Vad händer om man inte skriver ut sig? Hur förnyar man körkort eller ID-kort och pass om man inte är inskriven? Allt verkar så krångligt att man blir mörkrädd!

• Svar på tråden Hur går det till att skriva in och ut sig ur landet?
  • Anonym (Kaffemugg)
    Kjell2 skrev 2017-02-20 15:49:32 följande:
    Se till att stäng som mycket som möjligt i Sverige.

Problemet på nya stället brukar vara försörjning, fixa bostad, kom in i nya livet. Sen är det alltid ett visst slita att komma in i alla lokala adminstrativa system som folkbokföring, skatteredovsining, sjukvård mm. Kan ta en hel del tid och energi.

Se till att du har koll  på alla räkningar i Sverige så du inte drar på någon onödig betalningsanmärkning.

Fastighet kan du behålla men ordna med skötsel innan flytt. Bostadsrätt beror lite på. Kan vara svårt att hyra ut länge i andra hand.

BuoBä skrev 2017-02-20 16:05:48 följande:
    Det jobbigaste brukar vara att sätta sig in i hur allt från deklaration till läkarbesök funkar i det nya landet.

Jag kom på en grej som krånglade och det var att Trafikverket inte skickar brev till utlandet av oklar anledning, så vi höll på att få straffavgift på bilskatten och min man missade att hans körkort gick ut. Även en bank vägrade skicka utomlands. Det kan därför vara bra att registrera adressen till en vän eller släkting hos Skatteverket, så att de kan fånga upp de breven. Tror det hette "särskild postadress", men fråga Skatteverket. Se även till att CSN har korrekt adress i utlandet om du har studielån, annars riskerar du en fet skuld hos Kronofogden när du kommer tillbaka.

Jag är inte orolig för det nya landet utan orolig för hur det skulle bli här hemma om vi genomför en flytt. Sverige är alltid hemma ju och vi vill inte sabba allt här för några år utomlands. På tal om Trafikverket så ska man inte få behålla sitt körkort utanför EU from nu. Min partners körkort skulle gå ut medans vi är utomlands innebär det att det måste tas om då eftersom att vi kommer att vara utskrivna då och då kan det ju inte förnyas tydligen?

Jag har sett att man bara får ha en sommarstuga om man inte bor i Sverige kan det verkligen stämma? Varför skulle man inte få behålla en bostad? Eller tänk om man skulle ärva en familjegård t ex ska man inte få behålla den då, fast man betalar allt man ska som fastighetsskatt etc, bara för att man inte bor i landet fast man är medborgare? Det är ju helt stört. Finns det någon här som kan bekräfta om det är så?
  • Anonym (Mirja)
    Anonym (Kaffemugg) skrev 2017-02-20 15:16:36 följande:
    Vet du om det bara är ett samtal till Försäkringskassan som gäller eller är det massa papper som ska fyllas i också? Om man har en BR eller villa så måste man väl få behålla den? Råkar du veta om det stämmer att man måste gå fysiskt till Skatteverket och säga att man är hemma igen eller om det räcker med ett samtal bara? Är det massa pappersexercis med det också? Jag ställer frågan generellt och inte bara till dig.
    Vad är det du ska kontakta försäkringskassan om?

Om du har en villa får du ju göra vad du vill med den. Hyra ut tex. Om du har bostadsrätt kan du också hyra ut i andrahand men måste ha godkännande från föreningen.
    Jag kan inte minnas att jag fysiskt gick till skatteverket när jag kom tillbaka. Det borde räcka med att fylla i papper eller göra det på nätet med bankID? Fråga skatteverket.
  • Anonym (fdfdfd)

1.Utgå ifrån att Skatteverket och de övriga myndigheterna ser på dig som en landsförrädare och enemy of the state , speciellt om du tar med dig ungar i skolåldern för de vill ju staten behålla här med alla lagliga medel
    2.Berätta till så få som möjligt inann du åker för myndigheterna kommer att försöka sätta käppar i hjulet eftersom allt fler drar och när man drar med ungar så är det en nederlag för Sverige oavsett hur bra de håller masken.
    3.Du får inte äga någon bostad eller vara medägare i något svenskt företag för att bli utskriven (DDR så det dånar om det).
    Innan de skriver ut dig så måste du ange din nya adress i utlandet samt hur mycket du kommer att tjäna så de kan skatta dig i nästa 5 år trots att du kommer att skatta i ditt nya hemland också.
    4De skickar ett kontrollbrev till ditt nya hemland på den angivna adressen som du ska returnera till Skatteverket i Sverige , först då går adressändringen igenom om de inte hittar på nåt annat djävulskap dvs.
    5.Din Bank ID slutar fungera , du blir utskriven ur alla statliga register , enda som fortsätter att fungera är bankkonto men glöm inte din bankdosa eftersom Bank IDet blir spärrat.
    6.Lycka till i ditt nya hemland.

• BuoBä
    Anonym (fdfdfd) skrev 2017-02-20 20:11:00 följande:

1.Utgå ifrån att Skatteverket och de övriga myndigheterna ser på dig som en landsförrädare och enemy of the state , speciellt om du tar med dig ungar i skolåldern för de vill ju staten behålla här med alla lagliga medel
    2.Berätta till så få som möjligt inann du åker för myndigheterna kommer att försöka sätta käppar i hjulet eftersom allt fler drar och när man drar med ungar så är det en nederlag för Sverige oavsett hur bra de håller masken.
    3.Du får inte äga någon bostad eller vara medägare i något svenskt företag för att bli utskriven (DDR så det dånar om det).
    Innan de skriver ut dig så måste du ange din nya adress i utlandet samt hur mycket du kommer att tjäna så de kan skatta dig i nästa 5 år trots att du kommer att skatta i ditt nya hemland också.
    4De skickar ett kontrollbrev till ditt nya hemland på den angivna adressen som du ska returnera till Skatteverket i Sverige , först då går adressändringen igenom om de inte hittar på nåt annat djävulskap dvs.
    5.Din Bank ID slutar fungera , du blir utskriven ur alla statliga register , enda som fortsätter att fungera är bankkonto men glöm inte din bankdosa eftersom Bank IDet blir spärrat.
    6.Lycka till i ditt nya hemland.

Du har typ inte nåt rätt.

BankID funkar alldeles utmärkt så länge man har ett svenskt personnummer och det blir man inte av med bara för att man skriver sig utomlands. 

Det är sant att det kan bli lite komplicerat med skatten om man fortfarande äger en bostad i Sverige, men Skatteverket är mycket hjälpsamma om man frågar. 
  • Anonym (fdfdfd)

Amatör , jag BOR i utlandet och har gått igenom allt detta och jag hade lätt skrivit under på att hellre fly från Öst- till Västberlin än att gå igenom detta elände.Du är bara yteliggare ett får i hagen som man ska klippa ullen på en gång årligen.

• BuoBä
    Anonym (Kaffemugg) skrev 2017-02-20 16:53:26 följande:
    BuoBä skrev 2017-02-20 16:05:48 följande:
    Det jobbigaste brukar vara att sätta sig in i hur allt från deklaration till läkarbesök funkar i det nya landet.

Jag kom på en grej som krånglade och det var att Trafikverket inte skickar brev till utlandet av oklar anledning, så vi höll på att få straffavgift på bilskatten och min man missade att hans körkort gick ut. Även en bank vägrade skicka utomlands. Det kan därför vara bra att registrera adressen till en vän eller släkting hos Skatteverket, så att de kan fånga upp de breven. Tror det hette "särskild postadress", men fråga Skatteverket. Se även till att CSN har korrekt adress i utlandet om du har studielån, annars riskerar du en fet skuld hos Kronofogden när du kommer tillbaka.

Jag är inte orolig för det nya landet utan orolig för hur det skulle bli här hemma om vi genomför en flytt. Sverige är alltid hemma ju och vi vill inte sabba allt här för några år utomlands. På tal om Trafikverket så ska man inte få behålla sitt körkort utanför EU from nu. Min partners körkort skulle gå ut medans vi är utomlands innebär det att det måste tas om då eftersom att vi kommer att vara utskrivna då och då kan det ju inte förnyas tydligen?
    Reglerna har inte ändrats än, men _ifall_ de gör det och ni vet att ni ska vara borta i mindre än 10 år så kan ju din partners körkort "försvinna" ett tag innan ni ger er av så att hen hinner få ett nytt som gäller tills ni kommer tillbaka. Om det känns som ett stort hinder för att åka menar jag. 
  • BuoBä
    Anonym (fdfdfd) skrev 2017-02-20 20:39:44 följande:

Amatör , jag BOR i utlandet och har gått igenom allt detta och jag hade lätt skrivit under på att hellre fly från Öst- till Västberlin än att gå igenom detta elände.Du är bara yteliggare ett får i hagen som man ska klippa ullen på en gång årligen.

Kul för dig. Jag har bott i flera olika länder i olika omgångar med perioder i Sverige emellan och därmed varit igenom proceduren flera gånger.
  • Anonym (fdfdfd)

Har du (flytt)at med ungar i skolåldern?Förmodligen inte , de vet att såna som dig snabbt återvänder efter en runda utomlands.Barnfamiljer däremot stannar oftast mycket längre.Min dotter har redan glömt svenska och det är det myndigheterna hatar mest.De är tom berädda att köpa sig natalitet med hjälp av lågutbildade barnfamiljer och invandrare , bara de bor kvar i Sverige.

• Anonym (Kanske)

Såhär får man väl kanske egentligen inte säga... men - beroende på hur länge du ska vara borta, av vilken anledning och om du har barn eller inte så kan det vara värt att överväga att strunta i att skriva ut sig. Om du har barn så fungerar ju inte detta alls såklart. Sedan beror det på exakt din situation. Men för t.ex. Svenskar som beger sig utomlands för att studera och kanske spenderar somrarna och/eller vintern i Sverige för att jobba och träffa familj så är det så himla drygt att skriva ut sig och för dessa fungerar det ofta att inte skriva ut sig. Dels är det rätt så drygt när man kommer tillbaka för gott att fixa allting igen, men framförallt är det drygt när man kommer till Sverige på besök under lov och det inte längre fungerar likadant med t.ex. sjukvård, om man ska jobba när man är där osv.

• BuoBä
    Anonym (fdfdfd) skrev 2017-02-20 20:53:49 följande:

Har du (flytt)at med ungar i skolåldern?Förmodligen inte , de vet att såna som dig snabbt återvänder efter en runda utomlands.Barnfamiljer däremot stannar oftast mycket längre.Min dotter har redan glömt svenska och det är det myndigheterna hatar mest.De är tom berädda att köpa sig natalitet med hjälp av lågutbildade barnfamiljer och invandrare , bara de bor kvar i Sverige.

Senast flyttade vi för gott men ångrade oss och flyttade tillbaka efter 10 år. Vet inte om det är långt eller kort...

Nej än så länge har jag inte flyttat med skolbarn, men jag planerar att göra det så jag är väldigt nyfiken på varför myndighetern (vilken av dem?) bryr sig om vilket språk ditt barn talar. Även fast vi bor i Sverige nu kanske vi bara pratar klingon hemma, det är ju ingen som vet.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (fdfdfd) skrev 2017-02-20 20:53:49 följande:

Håller med om att det är rätt drygt med att fixa med allt kring. Beroende på omständigheterna kan jag till och med råda att man struntar i att skriva ut sig pga detta. Men varken jag eller någon jag känner som flyttat utomlands har någonsin upplevt det du pratar om, att det ogillas att man flyttar och att de försöker försvåra för en just pga det. Och då är det blandade åldrar av folk jag känner som flyttat, med och utan barn, olika situationer, olika anledningar osv.
Svar på tråden Hur går det till att skriva in och ut sig ur landet?