• Anonym (Hjärtat på bristningsgränsen)

Känsliga ämnet "Sitt ex"

Hej!

Jag har ett förhållande med en man som går snart ett år tillbaka. Innan mig hade han ett förhållande med en kvinna i 16år, dom har inga barn ihop eller är bundna till varandra på något sätt.

I början av förhållandet som jag inledde med honom så blev han och jag hotade av exets bror. Hon gjorde koll på mig på internet och skickade till min nuvarande kille.
    Det tog ett tag sen så tystnades det. Sen ringde han telefon igen, mitt i natten har han åkt ifrån mig, till henne för att hon mår dåligt.
    Jag började redan då att känna att det inte skulle fungera, jag började säga ifrån.
    Han säger att han tänker vara där för henne och hjälpa henne när hon ringer. Detta va ett krav han hade från början, men jag tänkte att hon kommer väl inte ringa någon som har lämnat henne och nu älskar någon annan (?).

En gång innan nyår, skriver hon ett sms följade: "Jag avlivar hunden idag". Klart han va dämpad och jag tröstar honom.
    Varpå i början av året så ringer hon igen, mår så dåligt - han åker, utan att titta bakåt.
    Kommer hem till mig igen efter två dagar. Jag får fråga honom vad dom sagt  / gjort. Ingenting han självmant berättar. Han kommer inte ihåg någonting som dom pratat om. Sen säger han, "Vi satt i vardagsrummet och kollade på tv, jag lekte med Hunden."

Då brast det för mig. Hon hade inte avlivat hunden, inte sagt något om det. Och han är helt ok med det. Jag begriper inte hur man inte reagerar där?

Har fråga om en sak av honom att han väljer att säga upp kontakten med henne. Dom har inga barn, inte förpliktelser gentemot varandra. 
    Men han svarar att han inte vill såra henne. Jag ställer motsvaret men jag mår dåligt av detta?, jag blir sårad! - Vad gör du för mig?

Har nu gett honom det ultimatum ingen vill varken ge eller få, men jag klarar inte av detta mera att aldrig kunna påbörja ett liv med honom. 

Utan det kommer alltid vara Hon, Han och Jag.
    Man vet aldrig när hon kan ringa och man vet aldrig när han kommer att åka.

Jag skriver detta inlägg för jag boxas med mitt samvete. Ena stunden känner jag som "Du gör rätt som kräver detta, det är absolut inte fel av dig. Han lever ett liv med dig, säger att han älskar dig. Då ska han visa det"

Medans

"Men vafan är du helt jävla dum i huvudet? Klart att han ska få träffa henne, han blir ju lycklig av det"

Droppa allt ni känner när ni läser.. Tack så hemskt mycket för att ni tar er tid att läsa.

/Bara jag.

• Svar på tråden Känsliga ämnet "Sitt ex"

Det finns alltså inte på kartan att ställa det kravet jag gjort?

• Långbenopluto
    Anonym (Hjärtat på bristningsgränsen) skrev 2017-02-21 06:44:05 följande:
    Det finns alltså inte på kartan att ställa det kravet jag gjort?
    Ja, absolut, men eftersom han inte kommer göra så eller tycker det är rätt, så kommer du aldrig att få honom att göra det.

Han måste VILJA göra en förändring, utan ditt tjat.
    Tofflans skrev 2017-02-21 06:45:38 följande:
    Ja, absolut, men eftersom han inte kommer göra så eller tycker det är rätt, så kommer du aldrig att få honom att göra det.

Han måste VILJA göra en förändring, utan ditt tjat.
    Nej jag vet. Det är bara jag som försöker hitta andra utgångar än det självklara som faktiskt finns i texten själv.. Rynkar på näsan
  • Anonym (Ex-liberal :))

Jag är en väldigt "ex-liberal" person, men här har det gått för långt. Jag tycker helt enkelt du gjorde helt rätt. Du vill ju inte leva på det här viset, så antingen så får han helt enkelt finnas där för henne på andra sätt än att åka ifrån dig i X antal dagar, eller så får du lämna.

Anonym (Ex-liberal :)) skrev 2017-02-21 06:48:59 följande:

Jag är en väldigt "ex-liberal" person, men här har det gått för långt. Jag tycker helt enkelt du gjorde helt rätt. Du vill ju inte leva på det här viset, så antingen så får han helt enkelt finnas där för henne på andra sätt än att åka ifrån dig i X antal dagar, eller så får du lämna.

Tack för svar.

Ja, han säger att han kommer bryta kontakten med henne när hon mår bättre. Förstår du tidsbeloppet det kan bli?
    Jag vill börja leta hus och dom banorna. Men att alltid i ovisshet vandra runt och undra, "ringer hon idag, försvinner han nu".

Det tär på en. Fruktansvärt.
  • BandAnna

Ledsen att säga det men har har inte släppt henne och jag tror inte han kommer kunna det inom en snar framtid heller. Och jag tror att hon använder sig av denna vetskapen. 

Att stötta någon som är ledsen görs inte under flera dagar. Att han inte vill gå in på någonting de pratar om och gladeligen stänger ute dig helt ur deras relation gör att det ringer varningsklockor. Jag är övertygad om att han vänstrar med henne.  

• Anonym (Kulturer)

Vilka olika länder kommer ni tre från?

BandAnna skrev 2017-02-21 07:57:58 följande:

Ledsen att säga det men har har inte släppt henne och jag tror inte han kommer kunna det inom en snar framtid heller. Och jag tror att hon använder sig av denna vetskapen. 

Att stötta någon som är ledsen görs inte under flera dagar. Att han inte vill gå in på någonting de pratar om och gladeligen stänger ute dig helt ur deras relation gör att det ringer varningsklockor. Jag är övertygad om att han vänstrar med henne.  

Jag har haft den hemska tanken..
    Anonym (Kulturer) skrev 2017-02-21 08:05:35 följande:

Vilka olika länder kommer ni tre från?

Svenskar allihopa.
  • alexias mamma

Såklart du gjorde rätt, eller nä förresten. Lämna bara på en gång, orka leva med någon i ett helt år och lägga tid och energi på den när den helt uppenbart skiter i dig och hur du känner. Han är helt klart otrogen mot dig här (psykiskt, kanske också fysiskt).

Gör slut nu bara, på en gång

• Gung Ho

Det finns inga krav man inte FÅR ställa i ett förhållande.. Du är fri att ställa vilka krav du vill och han fri att följa eller förkasta..

Jag har också ett "ex" (komplicerat, men hon var en känslomässig vändpunkt i livet) som jag lovat hjälpa, mkt för att hon är/var förtryckt och lever med en förtryckande man. Men jag skulle aldrig stanna borta... Mer finnas där på plats om det blir akut eller annars någon att prata med på telefon/nätet... Min fru är inte överlycklig men högst troligtvis kommer det inte hända.. Det enda jag fått är en förfrågan om lämpliga sporter för ett barn med skallskada.. Samtidigt älskar ju min fru mig för den jag är, och att stötta kvinnor med dålig självkänsla är ngt jag gjort många gånger..

alexias mamma skrev 2017-02-21 08:24:41 följande:

Såklart du gjorde rätt, eller nä förresten. Lämna bara på en gång, orka leva med någon i ett helt år och lägga tid och energi på den när den helt uppenbart skiter i dig och hur du känner. Han är helt klart otrogen mot dig här (psykiskt, kanske också fysiskt).

Gör slut nu bara, på en gång

Tack för svar!
    Gung Ho skrev 2017-02-21 08:29:26 följande:

Det finns inga krav man inte FÅR ställa i ett förhållande.. Du är fri att ställa vilka krav du vill och han fri att följa eller förkasta..

Jag har också ett "ex" (komplicerat, men hon var en känslomässig vändpunkt i livet) som jag lovat hjälpa, mkt för att hon är/var förtryckt och lever med en förtryckande man. Men jag skulle aldrig stanna borta... Mer finnas där på plats om det blir akut eller annars någon att prata med på telefon/nätet... Min fru är inte överlycklig men högst troligtvis kommer det inte hända.. Det enda jag fått är en förfrågan om lämpliga sporter för ett barn med skallskada.. Samtidigt älskar ju min fru mig för den jag är, och att stötta kvinnor med dålig självkänsla är ngt jag gjort många gånger..

Tack för svar!
  • BandAnna

Vet du TS, jag är övertygad om att du kommer finna glädje igen om du lämnar denna man. Just nu går du bara runt och har detta som ett mörkt moln över dig. Du är beredd att ge dig hän helhjärtat i det här men inte han och du förtjänar såååå mycket bättre och mer än vad han är beredd att ge. 

Du kommer göra någon man där ute väldigt lycklig och jag hoppas inte det blir han. 

BandAnna skrev 2017-02-21 08:44:41 följande:

Vet du TS, jag är övertygad om att du kommer finna glädje igen om du lämnar denna man. Just nu går du bara runt och har detta som ett mörkt moln över dig. Du är beredd att ge dig hän helhjärtat i det här men inte han och du förtjänar såååå mycket bättre och mer än vad han är beredd att ge. 

Du kommer göra någon man där ute väldigt lycklig och jag hoppas inte det blir han. 

Tack BandAnna, Min kärlek till denna man är så stor och jag går såklart och väntar nu på att han ska komma med de beskedet att han väljer att vara med mig och avslutar allt med sin före detta.

De kvider i hjärtat att bara gå och vänta nu på svar efter mitt ultimatum jag ställde igår. Men hade jag känner också att jag måste tänka på mig själv också igår denna fråga. Jag är ensamstående med en femårig liten kille. Och så som detta långsamt äter upp mig så känner jag att jag måste kunna vara stark och vara mamma och orka vardagen så tuff som den kan vara när man är ensamstående.
  • pallazathena

Ingen kan ju svara åt dig hur du vill göra. För egen del hade jag valt att gå, utifrån den informationen du ger. Tycker hans beteende är långt över gränsen för vad som är okej för mig. Att han så tydligt prioriterar relationen till henne på bekostnad av er relation talar starkt för att han är kvar i den mer än vad som gör det möjligt att få en ny relation att växa.

• Anonym (s)

jag förstår dig precis, hade inte accepterat att vara tre i relationen så att säga. Även om han bara stöttar och absolut inget annat är han i något slags medberoende med henne, efter deras långa tid tillsammans. Han är helt enkelt inte redo för en ny relation. 

Du kan hitta någon som synkar bättre med dig. 

Svar på tråden Känsliga ämnet "Sitt ex"