• Mirranz

Orolig pga blödning

Hej,

Jag är gravid i vecka 8 och fick en liten blödning i torsdags. Nu idag fick jag en liten blödning igen och är förstås orolig. Vart ringer man om man vill ha en "akuttid" för att kolla ultraljud?

• Svar på tråden Orolig pga blödning
  • Cersei

Hej!

Vänd dig till din gynekologmottagning. Sjukhusen brukar väl ha en sådan? Om de inte vill ta emot dig så ring privata mottagningar och kolla om du kan boka in en tid för ultraljud så fort som möjligt. Det kostar lite men kan absolut vara värt det om den vanliga vården inte har möjlighet att ta emot dig.

Tänk på att blödningar så tidigt inte alls behöver betyda något. Lycka till!

• Misscaswell

Jag har åkt direkt till gynakuten en gång (fast en sån finns ju inte på alla sjukhus), och en annan gång ringde jag mvc som fixade akuttid för ul åt mig.

• EpicNurse

Beroende på var du bor så kan du vända dig till gynmottagningen. Men i tex Malmö så blir man inte undersökt akut pga blödning i tidig graviditet om det inte är fara för mammans liv. Då kan man istället få en tid till en blödningsmpttagning som är till bara för gravida som blöder. Så ring alltid för och hör vad som gäller i din stad.

• Snuttis2

Akuten har i allmänhet har hög belastning och tar inte emot patienter pga oro vid blödning/tidig graviditet. Blödningar förekommer och skulle det mot förmodan innebära ett missfall så kan inte sjukvården inte göra något !

Vill du få mer info så kontakta en Gyn mottagning eller boka ett privat vul.

Vet att det låter tufft men jag tycker att det är rätt och att den landstingsfinansierade vården ska prioritera de patienter med större sjukdomsbild ön den du beskriver!

(Och kan tillägga att jag vet själv hur det är jag har varit drabbad av flera missfall!)

Svar på tråden Orolig pga blödning