• jonsson121

TSH värden?hypertyreos? Gravid!

Någon som har erfarenhet av TSH värden när man är gravid?

Fick mina provsvar häromdagen. Aldrig testat för Detta förut men:

TSH: <0,01

T4: 22

• Svar på tråden TSH värden?hypertyreos? Gravid!
  • Malimari

Tsh för lågt och t4 ligger i överkant så du har lite för hög ämnesomsättning. Ska du ta fler prover?

• jonsson121
    Malimari skrev 2017-02-22 17:28:27 följande:

Tsh för lågt och t4 ligger i överkant så du har lite för hög ämnesomsättning. Ska du ta fler prover?

Har tagit fler prover.

Visade idag

TSH: 0,01

T4: 20,6

Väntar svar på TRAK än :/
  • punchrullen

Hej!

Jag sitter själv med en lätt hypotyreos så jag ksn väl försöka tyda lite. Det ser ut som att du har subklinisk (dvs en mildare form) av hypertyreos. Du har lite för lågt tsh men T4 ligger inom normalintervallet (dock på gränsen till lite för högt).

Tsh-receptor-antikroppar (TRAK) kollas upp för att se om du har antikroppar som stimulerar din sköldkörtel till att producera T4 (dvs en form av autoimmun process där kroppen går på sig själv).

Tyreoidea och graviditet (skriv in i sökfältet) finns att läsa om på internetmedicin.se.

Under första trimestern bör TSH ligga inom intervallet 0,1-2,5 och fritt T4 mellan 12-20. Men även fast man ligger under/över så behöver det INTE betyda att det är fel. Det är svårt att ha tydliga intervall för hormonnivåer.. dom varierar både hos den enskillda individen samt individer emellan!

Svar på tråden TSH värden?hypertyreos? Gravid!