Anonym (Ser inget problem) skrev 2020-05-08 06:52:16 följande:
Du gör helt rätt som låter henne ta sina egna beslut.
Nu är min dotter äldre än din men jag tillät henne röka, det var sommaren mellan 7:an & 8:an.
Jag sa till henne, det är okej, du får röka, hon blev så lättad över mitt beslut.
Hon sa att hon smygrökt från hon börjat högstadiet och mådde bra av det., och jag märkte hur hon faktiskt kan fokusera mer på viktiga saker efter mitt beslut.
Tycker som sagt du gör ett vettigt val, och inte kör med massa förbud som kommer leda till massa andra bekymmer i framtiden, sen revolt mm.
Om du som förälder inte vill eller kan lära ditt barn vad som är rätt och fel från början så kommer du göra det svårare för ditt barn. För ditt barn kommer behöva löra sig det som ör rätt så småningom.
Alla som börjat röka har både en och tio gånger ångrat det för när de väl vill sluta så är de beroende av ciggen och den resan är sjukt svår för de allra flesta.
Tycker du så lågt om din dotter att hon inte är värd mer? Varför vara med och skapa ett beroende när man kan hjälpa sitt barn att inte fastna med cugg (eller förbjude något allvarligare).
Att vara förälder handlar inte om att vara omtyckt, det är att guida ditt barn genom livet så hon klarar sig bättre än en själv. Så om det är att vara på sina barn och ge dem regler att förhålla sig till då är det så det är.
För övrigt måste man inte ha många regler. De sätts upp när man märker att något inte fungerar. Tex som när de är små och de inte städar sina leksaker. Då bestämmer man som vuxen att man städar efter varje lek eller på kvällen.
Det är massor av minibeslut du redan tagit för ditt barns skull så svik inte henne nu när det verkligen gäller hennes hälsa.
För du kan ju inte på allvar vara blind för alla rapporter om vad cigg gör med kroppen.