• Morgonkaffe

Tillåta 13 årig dotter röka

Nu vet vi att detta är inte helt rätt, men vi låter våran 13-åriga dotter får röka hemma.

Vi tycker det är lika bra att hon får göra det öppet ist. för i smyg. 
    Är det fler som låter sina barn röka öppet hemma, i skolan, på stan etc.?

Hur går era tankar om frågan?

• Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka
  • PH76
    Anonym (Röker man så röker man) skrev 2020-05-07 12:29:00 följande:
    Varför ska det rökning leda till detta? 
    Om jag tillåter henne att röka så betyder inte det att man blir det du listar upp.

Hon är ju påväg in i vuxenlivet och då gör man vissa val, hon har valt att röka och jag röker ju, det var lika för mig, jag rökte hemma vid samma ålder, och jag har inte blivit en sämre människa för det.
    Leda till? Jag skulle säga att rökning är en bit in på listan redan.

Som du säger "hon är på väg in i vuxenlivet" så vad är du ok med? Du har redan gett ok på att hon förkortar sitt liv med ca 10år.
  • Anonym (f)
    Anonym (Röker man så röker man) skrev 2020-05-07 09:48:53 följande:

Ja min dotter har rökt hemma med mig sedan hon var 13, det är inget konstigt med det.
    Nu är hon 15 om en månad och röker fortfarande.
    Vissa har reagerat negativt på att jag tillåtit detta & vissa bryr sig inte.

Jag tror inte på förbud, jag tror på att man blir den man vill vara, bättre att utforska och se än vara för hårt hållen, smyga med saker och göra sen revolt.

Jag ser hur du menar, samtidigt så är det lite meningen att barn ska skapa ett eget liv och föräldern ska försöka sätta ramar för det livet, så länge det är möjligt. 

Jag har en bekant som inte klarade av att sätta några gränser allt, för att hon tyckte att hennes 13-åring ville ju det och det, och det måste få vara hennes eget beslut. Bättre att hon är öppen om det etc. Detta gällde dels cigaretter, sedan att hon tog hem olika killar hon hade sex med, vissa över 20. Det gick riktigt illa för den tjejen, nu hade hon det tufft även innan hon hamnade hos sin pappa med styvmor (bodde tidigare hos sin mamma). När hon började ta droger så försökte de stoppa detta, men genom samtal diskutera varför det var dåligt etc, de var inte alls stränga eller satte regler eller satte in behandling osv

Hn var hela tiden öppen med sina föräldrar om droger och sex, men slutade inte. Hon mår okej idag (10 år senare), men hon känner inte att hennes föräldrar brydde sig.
  • Anonym (f)

Själv är jag ganska medveten om att mina barn i äldre tonåren har provat röka och dricka alkohol, den ena har berättat om alkohol, den andra inte. Jag väljer dock att vara den lite strikta föräldern där det inte är acceptabelt, samtidigt som de kan prata med mig om något skulle gå riktigt illa, vilket de vet att de kan. Jag tror det finns en trygghet för ungdomar att föräldern har gränser.

• Anonym (mia)

Ja min dotter har rökt hemma med mig sedan hon var 13, det är inget konstigt med det.

Jag tror inte på förbud, jag tror på att man blir den man vill vara, bättre att utforska och se än vara för hårt hållen, smyga med saker och göra sen revolt.

Jo det är konstigt att du som vuxen tillåter detta.
  • Anonym (Anonym 666)
    Morgonkaffe skrev 2017-02-23 08:23:02 följande:

Nu vet vi att detta är inte helt rätt, men vi låter våran 13-åriga dotter får röka hemma.

Vi tycker det är lika bra att hon får göra det öppet ist. för i smyg. 
    Är det fler som låter sina barn röka öppet hemma, i skolan, på stan etc.?

Hur går era tankar om frågan?

Det låter som en orosanmälan till soc. Ni är ju inte riktigt kloka som tillåter henne att hålla på med något som dödar ca 12000 personer per år. En rökares liv förkortas med ca tio år och med tanke på hennes ålder har hon tre gånger så stor risk att dö mellan 35-69 års ålder. Mer än varannan rökare dör pga sin rökning. Är det vad ni vill för ert barn??

https://www.cancerfonden.se/minska-risken/rokning
  • Anonym (..)

Hur kan man låta sina barn!! 13år röka i ens sällskap, som förälder... nej skulle jag aldrig göra

• Anonym (Ser inget problem)

Du gör helt rätt som låter henne ta sina egna beslut.
    Nu är min dotter äldre än din men jag tillät henne röka, det var sommaren mellan 7:an & 8:an. 
    Jag sa till henne, det är okej, du får röka, hon blev så lättad över mitt beslut.
    Hon sa att hon smygrökt från hon börjat högstadiet och mådde bra av det., och jag märkte hur hon faktiskt kan fokusera mer på viktiga saker efter mitt beslut.

Tycker som sagt du gör ett vettigt val, och inte kör med massa förbud som kommer leda till massa andra bekymmer i framtiden, sen revolt mm.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Röker man så röker man) skrev 2020-05-07 12:29:00 följande:

och jag har inte blivit en sämre människa för det.

Jo det har du blivit. Du har blivit en människa som inte tar hand om ditt barns hälsa.
  • Anonym (Y)

Anonym (Ser inget problem) skrev 2020-05-08 06:52:16 följande:

Nu är min dotter äldre än din men jag tillät henne röka, det var sommaren mellan 7:an & 8:an. 

Jag sa till henne, det är okej, du får röka, hon blev så lättad över mitt beslut.

Hon sa att hon smygrökt från hon börjat högstadiet och mådde bra av det., och jag märkte hur hon faktiskt kan fokusera mer på viktiga saker efter mitt beslut.

Tycker som sagt du gör ett vettigt val, och inte kör med massa förbud som kommer leda till massa andra bekymmer i framtiden, sen revolt mm.

Till er som inte tycker det är nån stor sak att låta era barn. Snälla! Titta på detta, det är kort.

• Anonym (Fd rökare)

Nej, hon mår inte bra alls av att röka. Även om hon tror det.
  • Anonym (mia)

Om du som förälder inte vill eller kan lära ditt barn vad som är rätt och fel från början så kommer du göra det svårare för ditt barn. För ditt barn kommer behöva löra sig det som ör rätt så småningom.

Alla som börjat röka har både en och tio gånger ångrat det för när de väl vill sluta så är de beroende av ciggen och den resan är sjukt svår för de allra flesta.

Tycker du så lågt om din dotter att hon inte är värd mer? Varför vara med och skapa ett beroende när man kan hjälpa sitt barn att inte fastna med cugg (eller förbjude något allvarligare).

Att vara förälder handlar inte om att vara omtyckt, det är att guida ditt barn genom livet så hon klarar sig bättre än en själv. Så om det är att vara på sina barn och ge dem regler att förhålla sig till då är det så det är.

För övrigt måste man inte ha många regler. De sätts upp när man märker att något inte fungerar. Tex som när de är små och de inte städar sina leksaker. Då bestämmer man som vuxen att man städar efter varje lek eller på kvällen.

Det är massor av minibeslut du redan tagit för ditt barns skull så svik inte henne nu när det verkligen gäller hennes hälsa.

För du kan ju inte på allvar vara blind för alla rapporter om vad cigg gör med kroppen.
  • Anonym (Rökande tonåring)
    Anonym (Rökande tonåring) skrev 2017-03-16 00:44:03 följande:

Det är helt sjukt hur många förenklar det här problemet. Tror ni på allvar att alla ungdomar slutar röka bara för att man sätter hårt mot hårt? Jag började röka i åttan då jag var 14 och skulle fylla 15. Lite grupptryck, ganska mycket att vara häftig osv. Det dröjde ett tag innan mina föräldrar upptäckte det men då blev det ett jävla liv med indragen månadspeng, utegångsförbud osv. Allt detta gjorde i mitt fall bara att jag ville revoltera ännu mer genom att verkligen röka framförallt under skoldagarna. Ibland ringde lärarna hem men trots allt tjat så fortsatte jag att röka och blev beroende. Cigg fick man alltid tag på. Det var kompisar som snodde hemma (mina föräldrar röker inte), det var killar som bjöd osv. Min morsa och farsa visste väl kanske inte att jag rökte ganska mycket varje dag men de visste ju att jag inte slutat trots olika konsekvenser. Utegångsförbuden blev mer sällsynta och jag var sällan hemma eftersom jag ville hänga där jag kunde röka. Förra sommaren var vi på semester och hade hyrt en stuga. Jag ville inte följa med eftersom jag insåg att jag inte skulle kunna röka men ändå tvingades jag att hänga med. Jag lyckades få med mig några cigg som jag tjuvrökte men när det gått tre dagar av den där semestern var ciggen slut och jag så jävla vidrig av mitt röksug och föräldrarna frågade varför jag var så tjurig och elak. Då bestämde jag mig att för att säga som det var, att jag var så sjukt röksugen att jag skulle kunna göra vad som helst för en cigg. Det var väl först då det gick upp för dom att jag verkligen hade utvecklat ett beroende trots alla straff och konsekvenser. Dom hade lite snack med varandra och jag glömmer aldrig när morsan sa att "nu går vi och köper cigaretter till dig." Sen den dagen får jag röka hemma (självklart bara ute) och dom köper cigg åt mig där dom drar pengar från studiebidraget. Nu är jag 17 och går första året i gymnasiet. Jag är hemma mycket mera och relationen mellan mig och morsan och farsan har blivit så mycket bättre. Jag röker dessutom lite mindre nu när jag inte behöver jaga varje tillfälle att kunna röka.

Med min historia vill jag bara säga att det sällan finns enkla lösningar som funkar för alla. Jag kanske aldrig hade fortsatt röka om dom inte varit så stenhårda men det vet jag inte. Jag tycker alla föräldrar ska göra allt dom kan för att deras barn inte ska röka men det finns ingen lösning som funkar i precis alla situationer. Den konsekvens som blir mest kännbar för mig är att dom inte kommer att betala mitt körkort. Dom har alltid sagt till mig och min storasyrra att vi ska få körkortet betalt om vi inte börjar röka. Syrran fixade det men dom kommer verkligen inte betala för mig.

Jag fattar att det är skitsvårt att sluta röka men jag tänker göra det efter gymnasiet. Det är inte värt alla pengar det kostar och alla risker som finns men det är inget man tänker på som 15-åring.

Kollade igenom grejer jag skrivit på FL och ramlade över den här tråden där jag skrev och tänkte berätta hur det gick...

Jag rökte under hela min gymnasietid, betydligt mer fr.o.m. sommaren efter att jag skrev inlägget eftersom jag då hade sommar- och helgjobb som gjorde att jag hade råd. Pluggade hårt och hade toppbetyg när jag tog studenten. Tack vare att jag fick röka hemma var jag inte ute och hängde under veckorna utan trivdes med att vara hemma och plugga.

Jag är 20 nu och slutade röka för ett halvår sen. Jag kände mig färdig med rökningen och även om det var svårt i början med några bakslag så gick det. Iofs var det med hjälp av snus och det är mitt nya beroende vilket ändå känns ok då det är betydligt hälsosammare än rökning. Nu har jag precis börjat plugga juridik på universitetet och även om jag inte rekommenderar en enda människa att börja röka så är min historia ett exempel på att allt inte behöver gå åt helvete. Förresten fick jag betala mitt körkort själv. Mina föräldrar höll fast vid den konsekvensen....
  • Anonym (mia)
    Anonym (Rökande tonåring) skrev 2020-09-10 22:01:37 följande:
    Kollade igenom grejer jag skrivit på FL och ramlade över den här tråden där jag skrev och tänkte berätta hur det gick...

Jag rökte under hela min gymnasietid, betydligt mer fr.o.m. sommaren efter att jag skrev inlägget eftersom jag då hade sommar- och helgjobb som gjorde att jag hade råd. Pluggade hårt och hade toppbetyg när jag tog studenten. Tack vare att jag fick röka hemma var jag inte ute och hängde under veckorna utan trivdes med att vara hemma och plugga.

Jag är 20 nu och slutade röka för ett halvår sen. Jag kände mig färdig med rökningen och även om det var svårt i början med några bakslag så gick det. Iofs var det med hjälp av snus och det är mitt nya beroende vilket ändå känns ok då det är betydligt hälsosammare än rökning. Nu har jag precis börjat plugga juridik på universitetet och även om jag inte rekommenderar en enda människa att börja röka så är min historia ett exempel på att inte allt behöver gå åt helvete. Förresten fick jag betala mitt körkort själv. Mina föräldrar höll fast vid den konsekvensen....
    Vad bra att du slutade röka men trist att du började snusa istället. Slutade du verkligen eller lade du bara ditt beroende på något annat? Ett nytt beroende är det inte.

En av dina rader "att inte allt behöver gå åt helvete" bara för att man röker. Nej man kan sköta skola vara trevlig och ha rena kläder men, hälsan kommer att påverkas.
    Det är inte skrämselpropaganda när de visar röntgen på en rökares lungor eller en svart moderkaka för en gravid rökare. Rökning skadar vuxna så pass, så då kan du tänka dig vilka fler skador som sker när barn/ungdomar röker.

Men åter igen. Grattis till att du klarade sluta röka. Jag tycker det är toppen, för din skull.
  • Xenia

Men vad är ni för svaga föräldrar som faller för "alla andra får"? Skulle min dotter köra med det så hade jag sagt "alla andra föräldrar gör fel då". Man måste stå för vad man tycker är rätt, även om man är i minoritet.

Dessutom är det ju era vänner som är i minoritet. Låter som värsta WT! Känner ni verkligen inga föräldrar som inte röker och inte har barn som röker?

Morgonkaffe skrev 2017-02-23 09:19:03 följande:

Men vill inte detta, så ni tycker vi ska sätta hårt mot hårt helt och hållet?  
    Vi ser hur andra föräldrar tillåter detta - och känner oss maktlösa när vi ser hur andra föräldrar har sina döttrar rökande hemma vid köksbordet.

Ibland när vi är hemma hos våra vänner med deras barn får deras döttrar röka tillsammans med föräldrarna, men inte vår dotter, som vi ser sitta och skruvar på sig. Sedan får vi en "resa" med dottern när vi kommer hem.

Det klassiska "alla andra får ju" - det stämmer ju när man ser detta ihop med dottern..

• Anonym (Rökande tonåring)
    Anonym (mia) skrev 2020-09-11 00:30:58 följande:

Vad bra att du slutade röka men trist att du började snusa istället. Slutade du verkligen eller lade du bara ditt beroende på något annat? Ett nytt beroende är det inte.

En av dina rader "att inte allt behöver gå åt helvete" bara för att man röker. Nej man kan sköta skola vara trevlig och ha rena kläder men, hälsan kommer att påverkas.

Det är inte skrämselpropaganda när de visar röntgen på en rökares lungor eller en svart moderkaka för en gravid rökare. Rökning skadar vuxna så pass, så då kan du tänka dig vilka fler skador som sker när barn/ungdomar röker.

Men åter igen. Grattis till att du klarade sluta röka. Jag tycker det är toppen, för din skull.

Tack! Självklart är jag fortfarande beroende av nikotin eftersom jag snusar men jag röker inte längre och det är tycker jag ändå är bra.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Rökande tonåring) skrev 2020-09-10 22:01:37 följande:

Jag är 20 nu och slutade röka för ett halvår sen. Jag kände mig färdig med rökningen och även om det var svårt i början med några bakslag så gick det. Iofs var det med hjälp av snus och det är mitt nya beroende vilket ändå känns ok då det är betydligt hälsosammare än rökning. Nu har jag precis börjat plugga juridik på universitetet och även om jag inte rekommenderar en enda människa att börja röka så är min historia ett exempel på att allt inte behöver gå åt helvete. Förresten fick jag betala mitt körkort själv. Mina föräldrar höll fast vid den konsekvensen....

Heja! Bra jobbat!
Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka