• Lite frågor

    Vad fan är det för fel på folk på Blocket?

    Har försökt sälja en barnvagn på Blocket nu i 2 veckor, många intresserade, men seriöst det har hänt mig tre gånger nu att köpare är intresserade och säger de ska ha vagnen, kommer imorgon, och sen slutar de bara svara och dyker inte upp. Jag blir så trött. Det värsta var en tjej som skulle ha vagnen och kommer hem till oss, sitter på gatan i bilen och vill att jag ska komma ut med vagnen. Jag säger då att jag är ensam hemma med två barn och inte kan komma ut. Vi hade inte kommit överens om innan att jag skulle det. Nähe men hon kan inte heller komma in. Då klär jag snabbt som fan på mina barn och säger att jag kommer om fem minuter. Nej men då kan hon inte vänta utan åker så jag står som en idiot på gatan med mina barn. Sen svarar hon inte när jag frågar om hon fortfarande ska ha vagnen... folk vet seriöst inte hur man beter sig!

  • Svar på tråden Vad fan är det för fel på folk på Blocket?
  • ostpaj
    Jill 79 skrev 2017-02-24 08:17:18 följande:
    Visst är det drygt med sådana människor. Jag pallar inte att sälja på blocket av den anledningen. Använder bara olika säljgrupper på Facebookdär allt känns lite seriösare.

    Fakebook? Seriöst?
  • Stårschan
    viseversa skrev 2017-02-24 08:16:34 följande:
    Vi hjälper inte till att bära saker som är väldigt tunga. Som denna träningsmaskin. Det var dessutom 3 trappor utan hiss. Så varför skulle vi? Den var i stort sett gratis liksom. Och jävligt tung. Vi sa från start att ha med bärhjälp för den är TUNG. Att bära ut 2 stolar är inte samma sak som att bära ner något som väger väldigt mycket.
    Varför? Tja, för att bli av med åbäket så fort som möjligt och för att det är trevligt att hjälpa folk.

    Men att hjälpa någon som varken vill betala det låga priset ELLER ens ha med sig bärhjälp finns det förstås ingen anledning till. Vänligheten måste ju vara ömsesidig.
  • viseversa
    Stårschan skrev 2017-02-24 08:36:13 följande:
    Varför? Tja, för att bli av med åbäket så fort som möjligt och för att det är trevligt att hjälpa folk.

    Men att hjälpa någon som varken vill betala det låga priset ELLER ens ha med sig bärhjälp finns det förstås ingen anledning till. Vänligheten måste ju vara ömsesidig.
    Min rygg är sabbad och sambon har inte heller den bästa rygg. Så nej vi tänker inte bära något tungt vi i stort sett ger bort gratis. Tänker inte riskera skador. Sen om man skriver i annonsen att dom måste ta med egen bärhjälp så tycker jag det borde räcka.
  • Anonym (Fågel)

    Jag varken köper eller säljer något från Blocket. 90% som hänger där är ju idioter.

    Min sambo skulle sälja en bil för 1000 och bara bli av med den. Skrev med att bromsklossarna har fastnat så hjulen fram rör dig inte, den är inte försäkrad, avställd och ej besiktigad. Ändå frågar ärthjärnorna om man kan köra med den hem. Men va??? Är ni efterblivna? Be du kan inte ens köra en meter med den. Var säkert 10 som frågade. Var till slut en vettig person som hämtade den be bärgare och skulle ge den till sin son som ville beck lite.

    Hade en hund ute för tillfällig fodervärd då det körde ihop sig totalt. Skrev tydligt att jag ville ha nära och absolut inte i lägenhet samt att man bara lämnar henne ensam absolut max 4 timmar. Heltidanställda som inte kunde ha med henne på jobbet, lägenhetsboende, folk som ville köpa henne, bor på andra sidan Sverige. Många måste verkligen ha lässvårigheter.

  • Griseknoen35
    Jill 79 skrev 2017-02-24 08:17:18 följande:

    Visst är det drygt med sådana människor. Jag pallar inte att sälja på blocket av den anledningen.

    Använder bara olika säljgrupper på Facebookdär allt känns lite seriösare.


    Använder också bara olika säljgrupper på Facebook. Inte riktigt lika mycket "skit" som nämnda saker här i tråden då. Ofta får man folk som köar på saken så då vet den som skrivit köper att dyker den inte upp så går saken direkt vidare i kön. Ofta när jag såld saker där har det bara tagit Max ett par timmar så har det vart hämtat. Är det någon person som strular mycket så brukar de inte bli långvariga i gruppen.
  • Jill 79
    ostpaj skrev 2017-02-24 08:22:01 följande:

    Fakebook? Seriöst?


    Ja? När man bor i ett litet samhälle och säljer grejer i den gruppen så vet du nästan alltid vem du säljer till.

    Och även när jag måste nå en bredare kundkrets och lägger ut i närmsta stadens grupp är det aldig några problem.

    Om någon vill pruta gör de det redan i tråden så då kan man ju acceptera eller neka där utan problem pch då ser även andra vad som gäller så behöver de inte försöka med.

    Samma ak att
  • Jill 79
    Jill 79 skrev 2017-02-24 08:57:02 följande:

    Ja? När man bor i ett litet samhälle och säljer grejer i den gruppen så vet du nästan alltid vem du säljer till.

    Och även när jag måste nå en bredare kundkrets och lägger ut i närmsta stadens grupp är det aldig några problem.

    Om någon vill pruta gör de det redan i tråden så då kan man ju acceptera eller neka där utan problem pch då ser även andra vad som gäller så behöver de inte försöka med.

    Samma ak att


    Samma sak med hämtningen/leveransen framgår tydligare då. Jag har i alla fall aldrig haft problem med folk som jag har gjort affär med på facebook. Är något osäkert med hur det man säljer ser ut är det enklare att förklara mer i tråden och kanske lägga ut mer bilder.

    Är med i 7 Facebook säljgrupper som är i närheten av där jag bor.
  • ostpaj
    Jill 79 skrev 2017-02-24 09:01:01 följande:

    Samma sak med hämtningen/leveransen framgår tydligare då. Jag har i alla fall aldrig haft problem med folk som jag har gjort affär med på facebook. Är något osäkert med hur det man säljer ser ut är det enklare att förklara mer i tråden och kanske lägga ut mer bilder.

    Är med i 7 Facebook säljgrupper som är i närheten av där jag bor.


    Okej. Bra att det funkar :) Jag ska berätta min erfarenhet; jag var med i en köp och sälj grupp här jag bor. Jag skulle sälja en byrå. En tjej är intresserad och ska minsann ha den! Men vänta, kom hon på senare, hon har ingen bil och kan inte få hem den. Hon ska kolla runt lite om någon kan hjälpa. Javisst, sa jag och hittar du ingen hjälp KAN JAG KÖRA HEM DEN TILL DIG. GRATIS. (hon bodde nära och jag skulle ändå få x antal hundra). Efter några timmar hör hon av sig. Nej, hon vet inte hur hon ska få hem den. Men hallå, vad erbjöd jag precis? Hon slutade svara.
  • Jill 79
    ostpaj skrev 2017-02-24 09:18:45 följande:

    Okej. Bra att det funkar :) Jag ska berätta min erfarenhet; jag var med i en köp och sälj grupp här jag bor. Jag skulle sälja en byrå. En tjej är intresserad och ska minsann ha den! Men vänta, kom hon på senare, hon har ingen bil och kan inte få hem den. Hon ska kolla runt lite om någon kan hjälpa. Javisst, sa jag och hittar du ingen hjälp KAN JAG KÖRA HEM DEN TILL DIG. GRATIS. (hon bodde nära och jag skulle ändå få x antal hundra). Efter några timmar hör hon av sig. Nej, hon vet inte hur hon ska få hem den. Men hallå, vad erbjöd jag precis? Hon slutade svara.


    Ha ha ja, puckon finns det gott om överallt. Man tappar sugen på att sälja grejer när folk är så korkade.
  • HippHipp
    viseversa skrev 2017-02-24 08:04:24 följande:

    Haha vad sa hon när du sa nej?! Tycker det är lite kul att människor är så fräcka/korkade. Vad tror dom liksom?


    Hon svarade inte- vi konverserade via mail. Det är också ett tips jag har. Inte lägga ut telefonnumret. Lättare, tycker i alla fall jag, att hantera via mail.

    Men kom på att jag har en solskenshistoria också. Lade ut en Ikeahylla på blocket. Lade ut det fulla inköpspriset eftersom folk brukar gilla att pruta- var villig att gå ner mer än halva. Hade dessutom borrat ett hål i ena kortsidan- vilket jag var tydlig med i annonsen.

    En kille svarade och kom, utan att pruta, för att hämta den.

    Han var oerhört trevlig och jag kunde inte låta bli att fråga VARFÖR? Varför köpa denna använda hylla, med ett borrat hål i dessutom, för samma pris som han kunde köpt en helt ny?

    - Men du har ju monterat hela hyllan åt mig ju! Det är värt SÅ mycket.
  • Vickan I

    Vi hade en annons ute på Blocket i kategori BARN - LEKSAKER. På SAMMA bild var det en radiostyrd bil, en dammsugare och något mer. En man ringer och vill köpa dammsugaren. Han kommer och blir jättearg och säger att han är lurad. Han trodde det var en riktig dammsugare???!!!

    En annan gång sålde jag en barnvagn. Kvinnan som ringde ville absolut ha vagnen, men hade inte hela summan. Hon ville upprätta en avbetalningsplan på sex månader. När jag sade nej blev hon jätteotrevlig och sade att det var mitt fel att hennes barn nu inte kunde få komma utrop promenader.

  • viseversa
    Vickan I skrev 2017-02-24 09:56:11 följande:

    Vi hade en annons ute på Blocket i kategori BARN - LEKSAKER. På SAMMA bild var det en radiostyrd bil, en dammsugare och något mer. En man ringer och vill köpa dammsugaren. Han kommer och blir jättearg och säger att han är lurad. Han trodde det var en riktig dammsugare???!!!

    En annan gång sålde jag en barnvagn. Kvinnan som ringde ville absolut ha vagnen, men hade inte hela summan. Hon ville upprätta en avbetalningsplan på sex månader. När jag sade nej blev hon jätteotrevlig och sade att det var mitt fel att hennes barn nu inte kunde få komma utrop promenader.


    Oj vad kostade vagnen? Hon kanske var väldigt fattig? Men det finns ju vagnar i alla möjliga prisklasser på blocket så något kunde hon hitta.
  • Jamesdio

    Skulle också sälja en barnvagn, komplett med liggdel, sittdel och matchande åkpåse. Var jättenoga med att beskriva att den var mycket använd, dagliga promenader på grusväg och slitna däck, lite solblekt tyg på suffletten, men i övrigt fräsch i tyget och så. Flera tydliga bilder på vagnen inkl detaljbilder på skavankerna och tydlig info om att vi hade hund i hemmat. Till ett väldigt lågt pris (typ 1500 kr för en 1,5 år gammal komplett Emmaljunga City Cross inkl liggdelen) för vi behövde verkligen pengarna just då.

    Kom ett par som var väldigt intresserade, men som började noja över att vi hade hund (fanns inga spår av hundhår el dyl på vagnen) och tänk om deras bebis skulle bli allergisk? Så de tackade nej och åkte igen. Kan nämna att vi bodde ca 4 mil utanför stan och hade skrivit att vi kunde ta den till stan. Sedan ringde en mormor som tänkte köpa vagn till sin dotter och hon sa att hon ville ha den, men bodde 10 mil bort, så vi kom överens om att mötas på ett köpcentrum. Hon kom, tittade på vagnen och sa att ja, den är ju fin. Hittade en liten fläck på sidan (där sonen hade kladdat med smutsiga fingrar och fläcken hade inte gått bort helt när vi tvättade) och började noja över om vi hade sett några mögelfläckar för det hade hon hört kunde vara farligt. Så hon sa nej och åkte hem.

    Vi fick den aldrig såld. Skänkte bort den ett år senare när vi flyttade.

Svar på tråden Vad fan är det för fel på folk på Blocket?