• Anonym (snö)

Ringa polisen ang bekant rattfyllerist

Har en bekant som jag vet har grova problem med spriten.
    Han kör påverkad till arbetet och har berättat att han vet var poliserna står och undviker dem då.Blir så förbannad när jag hört detta och snart kommer han att köra ihjäl någon. Något måste göras! Kan jag ringa polisen fast inget regnr har jag. Kan man även ringa anonymt?

• Svar på tråden Ringa polisen ang bekant rattfyllerist
  • Wazp

Klart du ska ringa! Vet du vart han jobbar och när han börjar är det lätt att fånga in honom! Och ja, du kan vara anonym

• Anonym (Njaa)

Ringa och säga vadå? Hade han haft barn i bilen så skulle du kunna göra en orosanmälan. Du kan inte ringa polisen och säga att han var påverkad under tiden som han körde bil. Du har inga bevis och det blir ord mot ord. Tro mig, jag försökte med mitt ex som tog droger och körde bil samtidigt.
    Polisen måste ingripa på plats! Du kan tipsa om att han kör påverkad och säga vart han befinner sig ungefär och du måste kunna ange regnr på bilen, så får man hoppas att någon polis infinner sig i närheten.

Däremot kan du (om du vill vara elak och inte tror på karma) ringa till hans chef och tipsa om att han kommer till jobbet alkoholpåverkad!

• Anonym (Inte elakt)
    Anonym (Njaa) skrev 2017-02-25 12:11:28 följande:

Däremot kan du (om du vill vara elak och inte tror på karma) ringa till hans chef och tipsa om att han kommer till jobbet alkoholpåverkad!

Det är inte elakt att ringa till personens chef och berätta att den personen är alkoholpåverkad på jobbet. Man gör personen en tjänst eftersom personen högst sannolikt är alkoholist. Och en arbetsgivare kan inte sparka pga alkoholproblem utan måste erbjuda behandling och se till att personen får hjälp. Man gör också medarbetarna en tjänst eftersom en alkoholpåverkad person utgör en fara för sig själv och andra.
  • bestofthebest
    Anonym (Inte elakt) skrev 2017-02-25 12:19:27 följande:
    Det är inte elakt att ringa till personens chef och berätta att den personen är alkoholpåverkad på jobbet. Man gör personen en tjänst eftersom personen högst sannolikt är alkoholist. Och en arbetsgivare kan inte sparka pga alkoholproblem utan måste erbjuda behandling och se till att personen får hjälp. Man gör också medarbetarna en tjänst eftersom en alkoholpåverkad person utgör en fara för sig själv och andra.
    Det är korrekt. Egentligen ska medarbetarna själva föreslå Antabus också om de är goda medarbetare.
  • Anonym (dolt)

Den info jag hittar dock några år gammal) är att man bör ringa från dolt nummer ifall man vill vara säker på att få vara anonym. Annars kan det hända att de kontaktar dig ifall de behöver ditt vittnesmål (vilket iofs känns otroligt ifall de får fatt honom på bar gärning). Det verkar även vara möjligt att lämna tips online: polisen.se/Kontakta-oss/Tipsa-polisen/

• driver28

Gör en insats! Ring och rädda honom och potentiella offer för hans framfart!

• Anonym (J)

Håller med. Klart du ska ringa, det är det enda rätta att göra.

driver28 skrev 2017-02-25 20:31:04 följande:

Gör en insats! Ring och rädda honom och potentiella offer för hans framfart!

• Jdshkfsdbkkhfcb

Jag har gjort det, en totalt alkoholiserad granne till oss som körde till närmsta samhälle drack hela dan på en parkbänk och sen körde hem. Polisen var glada över tipset och frågade om var gan körde, vilka tider, fordon osv. Sen slutade han köra, oklart om polisen tig honom el vad som hände

Svar på tråden Ringa polisen ang bekant rattfyllerist