• Anonym (Ninne)

Kosttillskott och vitaminer fungerar det?

Hej,

Undrar bara om det är någon som kan ärligt säga att kosttillskott som tex multivitaminer har gett någon positiv effekt?

Om så skriv gärna vilka symptom och vilken typ av tillskott och vilken effekt det hade?

• Svar på tråden Kosttillskott och vitaminer fungerar det?
  • Anonym (K)

Omega 3 lugnar hjärnan, tycker jag...

• Anonym (Wildrat)

Ja och nej. Har du brist så hjälper det naturligtvis men har du inte brist så får du ingen effekt.
    För mig hjälper tex magnesium mot myrkrypningar i benen. Men det är inte säkert att det hjälper andra med myrkrypningar då man även kan få det av bla järnbrist.

• Anonym (Maten först)

Jag upplever att jag har blivit piggare av järn- och b-vitamintillskott, och eventuellt är det d-vitaminen som gjort att jag blivit fri från min kroniska urinvägsinfektion. Men för att tillskott ska funka måste man ju ha en brist i utgångsläget. Det bästa är om man kan få i sig allt man behöver via den vanliga maten, så se över vad du äter innan du börjar knapra piller!

• Aniiee

Det enda HELT nödvändiga tillskottet i princip alla i Sverige behöver är D-vitamin på vintern (mellan 1 Okt och 31 Mars). Gäller hela Sverige, från söder till norr. D-vitamin är lite svårt att få i sig genom maten och solen står för lågt. Det finns matvaror med mycket d-vitamin, men det är antingen saker som man inte skulle äta tillräckligt av i en enda "sittning" (berikade margariner, bla.), eller saker som man inte äter för ofta eller om man är vegetarian/vegan (rökta fiskar, ffa).

Det svenska RDI för D-vitamin är rejält dåligt tilltaget. Kanada, vars mesta befolkning bor söder om Sverige och alltså får MER sol, rekommenderar dubbelt och lite mer jämtemot Sverige, 20 mcg/800 IE mot 7,5 mcg/300 IE.

Annars bör man ta tillskott om man har brister, inte "på skoj". Och skippa multivitaminerna, köp "lösa" om du behöver.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (Funkar)

Det stämmer att varierad kost ska vara tillräckligt ! Men jag har senaste åren ätit vitaminer för kvinnor (på läkare rek)då jag gått på diverse behandlingar ! Har under dessa år aldrig varit hemma sjuk o antalet förkylningar minskat markant! Min livsstil i övrigt med kost o träning, fritid o jobb är densamma!

Min känsla är att det funkat bra för mig!

• Anonym (Jovars)

Folsyra före och under graviditet. Järn som gravid och D-vitamin sep.- maj har jag tatt. Alla ett måste under de omständigheterna. Övriga vitaminer nej. Har visserligen prövat, men ingen effekt.

• Anonym (Förlåt)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-02-26 16:04:52 följande:

Ja och nej. Har du brist så hjälper det naturligtvis men har du inte brist så får du ingen effekt.

För mig hjälper tex magnesium mot myrkrypningar i benen. Men det är inte säkert att det hjälper andra med myrkrypningar då man även kan få det av bla järnbrist.

Förlåt att jag stjäl tråden lite men blev väldigt nyfiken på det här med RL. Jag har RL, som kan bli värre av vissa av mina mediciner. Funkar det här med magnesium eller järn? Och hur mycket tar du för att slippa? Jag tar till och med akineton för RL bland annat, men det funkar inte alltid, så jag skulle verkligen uppskatta om det finns andra sätt att bli av med myrkrypen.

Tack på förhand, och förlåt TS att jag lånade din tråd
  • legomum

Inga multivitaminer här men jag och resten av familjen tar d vitamin varje dag. Jag blir vansinnigt trött periodvis och då dricker jag blutsaft. Men annars så får man i sig det mesta genom kosten.

Svar på tråden Kosttillskott och vitaminer fungerar det?