• Mamma till S

Så svaga plus?! Missfall??

Åkte in till gynakuten i torsdags. Hade så ont i magen o en pytteblödning på det, känner min kropp väl så detta var något helt fel... Mensen är beräknad om ca 1 v o nån dag. Men iaf, fick göra vul, o lite tester o det visade svagt + på grav.stickan, chokad! Har spiral i också. Men men köpte hem lite tester för o se själv, o visst ett svagt plus. Testade även idag men det är lika svagt...

Är det missfall då?? :( :(

Ska in imorn o ta prover (hcg prov) men jag hoppas ju att de ändå mot oddsen gror en liten ärta där inne..

• Svar på tråden Så svaga plus?! Missfall??
  • Mamma till S

Ont i mitten liksom. Som mensvärk..

Läkaren såg ingenting då, inget ovanligt, konstigt eller bebis..allt såg bra o normalt ut. Men en liten lätt tjockare slemhinna.. Får se imorn.. Men nervöst.

Utomkved, hur märken man? Gör mer ont? Eller hur märken man?

• EpicNurse
    Mamma till S skrev 2017-02-27 18:57:59 följande:

Ont i mitten liksom. Som mensvärk..

Läkaren såg ingenting då, inget ovanligt, konstigt eller bebis..allt såg bra o normalt ut. Men en liten lätt tjockare slemhinna.. Får se imorn.. Men nervöst.

Utomkved, hur märken man? Gör mer ont? Eller hur märken man?

Det är inte säkert man märker det alls. Men de typiska symtomen är blödning (liten som stor) och ensidig buksmärta! Men det kan man ju inte känna förrän där finns en graviditet, alltså from v 5+0 typ.

Sen får du ju tänka på också att det är helt normalt att man inte ser något alls på ul i så tidig graviditet. Det ska man inte :) dom borde inte se något imorgon heller! Utan man brukar utgå ifrån vad blodproverna visar!
  • Snuttis2

Lättare Mens eller molvärk är vanligt genom hela graviditeten, är själv i v 18 o den har kommit och gått under flertalet veckor. Det kan ses som ett gott tecken på att livmodern expanderar som den bör och reagerar/förbereder sig med graviditeten!

Utomkvede märks först om några veckor kanske framåt v 5-6 när embryot växer. Det drabbar ca 1 av 100 och innebär att embryot fäster utanför livmodern typ i äggstocken. Inget embryo kan överleva där o Smärtan uppkommer när det växer o påfrestar omgivningen !

Smärtan ökar gradvis, sitter vanligtvis på ena sidan o kan stråla mot ryggen.

• Mamma till S

Tack för era svar.. Vi får se vad det visar imorn då.. Man hoppas ju ändå att de går vägen ändå (: Vore så mysigt.

• Mamma till S

Har ju två barn men 6 år sen sist , så man glömmer lätt hur det var då.. Hopps verkligen inte att det är nått galet iaf, mest rädd att spiralen ska förstöra något om det visar nått..

• Mamma till S

Hcg stiger men inte inom det normala..

Har tagit vul, inget som syns , det var något i ena äggledaren som kunde vara något, så nu ska snart en annan läkare kolla. Usch, vart så ledsen helt plötsligt. Vad händer nu? :(

• EpicNurse
    Mamma till S skrev 2017-02-28 14:11:41 följande:

Har tagit vul, inget som syns , det var något i ena äggledaren som kunde vara något, så nu ska snart en annan läkare kolla. Usch, vart så ledsen helt plötsligt. Vad händer nu? :(

Vad var dina värden? Och vilka datum var proverna tagna? Vilken vecka är du?
  • Mamma till S

Vecka vet jag inte..

Torsdags va värdet på 82... Idag 96 :(

Så det stiger ju men inte som det borde iaf...

Hade min senaste mens i början på februari.

• Nykär15
    Mamma till S skrev 2017-02-28 14:11:41 följande:

Åh nej...låter ju som utomkveds så när det stigit så långsamt. Det dubblas ju varannan till var tredje dag så borde ju ligga över 200 nu iaf...

Skönt du ändå får veta så här tidigt så äggledaren kanske går att rädda och inte brister. 

• Mamma till S

Vill bara veta vad som händer, blöder ingenting, har inte ont längre men mig gravid.

Fasiken va kroppen kan spela en ett spratt då!? Om de nu skulle vara att de växer i äggledaren ist, så blir jag ju livrädd, läst så himla läskigt om såna "fall" :(

• Mamma till S

Ja jag känner mig så förvirrad bara.. Får se vad nästa läkare ser o tkr vi ska göra!

Känner mig nervös o rädd just nu.

• EpicNurse

Nä det var ju inga bra värden..

Eftersom värdet är så lågt kan det vara att man provar att vänta och se om kroppen absorberar det själv. Annars kan man också prova cellgiftsbehandling om det är jättelitet och man inte hittar det. Men hittar dom var det sitter så opererar dom bort det! Ibland bara själva graviditeten och ibland hela äggledaren! Kan nämna att det påverkar inte fertiliteten att bara ha en äggledare.

Är det dessutom så tidigt och så pass litet man dom inte kan se det på ultraljud så är det ju ingen risk att det spricker! Alltså inte farligt att vänta.

• Mamma till S

Måste man alltid operera bort?? Hon hittade ingenting men en liten förändring eller pågående aktivitet typ i ena äggledaren.. Hon sa något om medicin man kunde få eller operation. Usch, hemska tanke på operation tkr jag.. Nu vill jag bara få de överstökat här. Känner mig helt plötsligt så himla ledsen bara.

• Mamma till S

Hon kunde egentligen inte se något.. Utan hon sa något om lite lite blod eller någon annan "aktivitet" jag vart så ofokuserad när hon började prata om vad vi skulle göra, vad man kunde göra osv.. Vi får väl se vad nästa läkare säger, vad som händer.. Vill ju få ut det om det ändå inte kommer bli något liksom. Men vill ju inte opereras :(

• EpicNurse
    Mamma till S skrev 2017-02-28 14:51:34 följande:

Måste man alltid operera bort?? Hon hittade ingenting men en liten förändring eller pågående aktivitet typ i ena äggledaren.. Hon sa något om medicin man kunde få eller operation. Usch, hemska tanke på operation tkr jag.. Nu vill jag bara få de överstökat här. Känner mig helt plötsligt så himla ledsen bara.

Nej det finns ju de olika utgångarna jag skrev. Men oftast blir det operation. Det är den snabbaste lösningen!

Medicinen hon menar är cellgift, methotrexate. Det tar längre tid att behandla med det men ibland om man inte kan operera så måste man använda det.

Nej jag är också rädd för operation generellt trots att jag under mina År på kk aldrig varit med om att det gått illa. Tycker det känns obehagligt. Men hade jag fått ett utomkveds så hade jag inte velat ha en ärrig äggledare kvar med risken att det fastnar där igen.
  • Mamma till S

Kroppen är gravid o svarar precis som en graviditet. Allt stämmer in på v 7 men finns inget i livmodern, han såg något som kunde vara i äggledaren, en riktigt bra läkare som tog sig tid o visade och kollade grundligt. Det är jag tacksam för. Han såg lite blod runtomkring..

Ska in idag igen o gå igenom vad vi ska göra nu, medicin eller operation.. Usch, vilken karusell o inte alls vad jag hade tänkt mig. Spiralen drog han igår också. Men skönt att man är i trygga händer .. Idag känner jag mig mest tom o ledsen. Mår väldigt illa mest..

• fanola
    Mamma till S skrev 2017-03-01 05:54:43 följande:

Kroppen är gravid o svarar precis som en graviditet. Allt stämmer in på v 7 men finns inget i livmodern, han såg något som kunde vara i äggledaren, en riktigt bra läkare som tog sig tid o visade och kollade grundligt. Det är jag tacksam för. Han såg lite blod runtomkring..

Ska in idag igen o gå igenom vad vi ska göra nu, medicin eller operation.. Usch, vilken karusell o inte alls vad jag hade tänkt mig. Spiralen drog han igår också. Men skönt att man är i trygga händer .. Idag känner jag mig mest tom o ledsen. Mår väldigt illa mest..

Hur går det för dig? :(
Svar på tråden Så svaga plus?! Missfall??